شناسهٔ خبر: 22915202 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

ایران یاور عراق در مبارزه علیه تروریسم/رویدادها و تحولات عراق در یک نگاه/هجدهم آذر

تهران - ایرنا - ایران یاور عراق در مبارزه علیه تروریسم و هجوم تروریست ها از 124 کشور جهان به عراق؛ نگرانی رژیم صهیونیستی از حضور فرمانده عصائب اهل الحق در مرز فلسطین اشغالی؛ پاکسازی صحرای الانبار و نینوا؛ مرز عراق و سوریه تحت کنترل کامل نیروهای مردمی عراق؛ خروج عراق از بند هفتم منشور سازمان ملل؛ نامشخصی ائتلاف های انتخاباتی در عراق و تشکیل تیپ نظامی قدسیان صدر از مهم ترین رویدادهای روز شنبه عراق است.

صاحب‌خبر -

** وزیر خارجه عراق امروز طی سخنانی در کنفرانسی که در منامه پایتخت بحرین برگزار شد، پیرامون نقش مثبت جمهوری اسلامی ایران در راستای مبارزه با تروریسم؛ تاکید کرد که تروریست ها از 124 کشور دنیا از جمله کشورهای بزرگی مانند آمریکا و انگلیس و کشورهای عربی حوزه خلیج فارس و جنوب شرق آسیا به عراق هجوم آوردند، اما حتی یک تبعه ایرانی در بین این تروریست ها وجود نداشت.
ابراهیم الجعفری با تقدیر از نقش ایران در مبارزه با تروریسم، گفت: وقتی که عراق در معرض حمله داعش قرار گرفت، ایران ضمن اعلام آمادگی، مانند بسیاری از کشورهای دنیا مشاوران خود را به عراق اعزام کرد و کجای این امر دخالت در امور داخلی عراق و حمایت از تروریسم است؟.

** رسانه های جمعی رژیم صهیونیستی امروز از نگرانی تل آویو از رفت و آمد قیس الخزعلی فرمانده جنبش عصائب اهل الحق عراق در مرز لبنان با فلسطین اشغالی خبر دادند و این سفرها را توهین آمیز خواندند و از سوی دیگر نوشتند: زمان این سفر نشان می دهد که حزب الله تلاش می کند تا به اسرائیل بفهماند که قدرتی منطقه ای با شرکای بین المللی است.
روزنامه های صهیونیستی جروزالم پست و معاریو با انتشار جزئیات این خبر اعلام کردند که ویدئویی از قیس الخزعلی فرمانده عصائب اهل الحق وجود دارد که وی را درحال بازدید از نزدیکی منطقه بوابه الفاطمه (نزدیک مرزها با فلسطین اشغالی است) و سپس تایید مقاومت حزب الله و مردم لبنان و فلسطینی ها علیه اشغالگران نشان می دهد.

** نخست وزیر عراق امروز در 'کنفرانس حمایت بین المللی رسانه ها از پیروزی های عراق بر گروه تروریستی داعش' ضمن تاکید بر ضرورت تقویت وحدت ملی، اعلام کرد که تمامی صحرای بین دو استان الانبار و نینوا از وجود تروریست ها پاکسازی شده و نیروهای عراق تمامی مرزهای مشترک عراق با سوریه را تحت کنترل کامل خود گرفته اند.
حیدر العبادی، همچنین در واکنش به تصمیم اخیر رئیس جمهوری آمریکا در به رسمیت شناختن قدس شریف به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی تاکید کرد که قدس شریف متعلق به همه ادیان سماوی است و هیچ کس نمی تواند هویت آن را بگیرد.
نشست یک روزه کنفرانس حمایت بین المللی رسانه ها از پیروزی های عراق بر گروه تروریستی داعش، توسط اتحادیه روزنامه نگاران عرب و کنگره بین المللی رسانه در بغداد برگزار شد.

** شورای الحشد الشعبی (بسیج مردمی عراق) نیز امروز با صدور بیانیه ای ضمن اعلام تکمیل عملیات نظامی در الجزیره و البادیه در غرب کشور از تسلط کامل این نیروها بر مرزهای عراق و سوریه، همچنین کشف و ضبط انبارهای سلاح و مهمات داعش در این منطقه خبر داد.

** براساس بیانیه صادره از سوی وزارت خارجه عراق، این کشور از بند هفتم منشور سازمان ملل موسوم به برنامه نفت در برابر غذا توسط شورای امنیت سازمان ملل خارج شد.
قطعنامه صادره حاکی است که دو طرف یعنی عراق و سازمان ملل براساس مقررات بند هفتم منشور سازمان ملل ذکر شده در دو قطعنامه 1958 صادر شده در سال 2010 و 2335 صادر شده در سال 2016 تمامی تدابیر لازم را به طور کامل اتخاذ کرده اند و این قطعنامه جدید گام مهمی در بازگشت عراق به جایگاه طبیعی و موقعیت بین المللی اش به شمار می رود و بیانگر پایان یافتن تعهدات عراق بر مبنای فصل هفتم مربوط به برنامه نفت در برابر غذا است.
21 سال از برنامه نفت در برابر غذا در عراق می گذرد و علت اعمال این برنامه علیه عراق به جنگ این کشور علیه کویت در سال 1990 باز می گردد.

** گرچه تبلیغات انتخاباتی در عراق زودتر از موعد آغاز شده، اما هنوز ائتلاف های انتخاباتی نامشخص و مبهم است و به اعتقاد کارشناسان، این امر به اهمیت فوق العاده و حساسیت انتخابات 12 می 2018 (22 اردیبهشت ماه 97) باز می گردد.
رسانه ها پیرامون پاره ای ائتلاف های انتخاباتی بین جریان های سیاسی عراق گمانه زنی هایی می کنند؛ اما، اظهارات منسوب به صلاح العبیدی سخنگوی مقتدا صدر مبنی بر تعلیق چهارساله فعالیت فراکسیون صدر در پارلمان عراق موسوم به الاحرار (آزادگان) در سطح رسانه های عراقی بازتاب بیشتری دارد.

** بنا بر اظهارات محمد حسن الرزوقی رئیس هیات مدیره آستان مقدس علوی در نجف اشرف، این آستان پس از سقوط رژیم صدام در سال 2003، عملیات توسعه فعالیت های حرم علوی آغاز شد و این روند همچنان در همه زمینه های علمی، فرهنگی و خدماتی ادامه دارد.
به گفته وی، در حرم علوی یکهزار و 700 سند خطی نادر وجود دارد و مهم ترین آن ها سند خطی دستنوشته ای از امیرمومنان علی (ع) است.

** به گزارش پایگاه خبری الغدپرس عراق، گردان های السلام که زیر نظر جریان صدر فعالیت دارد، یک تیپ نظامی با نام 'قدسیو الصدر' (قدسیان صدر) و مراکز نظامی جذب داوطلبان عراقی (برای آزاد سازی قدس) تشکیل می دهد.
در بیانیه صادره از سوی این گروه، ابو دعاء العیساوی معاون مقتدا صدر رهبر جریان صدر در پایان یک جلسه فوری با حضور ارکان مقاومت اسلامی، گردان السلام، فرماندهان گروه ها و متخصصان؛ از آغاز به کار مراکزی خبر داد که از طریق گروه های مستقر در استان ها برای جذب مجاهدان داوطلب عراقی در داخل و خارج از گردان های السلام و ایجاد یک تیپ نظامی به نام قدسیان صدر خبر داد.
تشکیل تیپ جدید نظامی یک روز پس از اظهارات صدر در واکنش به تصمیم ترامپ برای اعلام بیت المقدس به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی صورت می گیرد.

** ژان ایو لودریان وزیر امور خارجه فرانسه جمعه شب در گفت و گو با شبکه خبری 'بی اف ام تی وی' بدون اشاره به جزئیات اعلام کرد که شمار تروریست های فرانسوی که همچنان در سوریه و عراق حضور دارند و بازگشت آنان به فرانسه بسیار دشوار است به 500 تن می رسد.

** نامزد اتحادیه میهنی کردستان عراق برای تصدی استانداری کرکوک، در گفت و گو با رسانه های محلی با اشاره به این که هیچ گونه تهدیدی علیه مسئولان کرد در استان وجود ندارد، تلویحا کار شکنی اعضای فراکسیون حزب دمکرات کردستان عراق را علت عدم تعیین استاندار جدید عنوان کرد.
رزگار علی عضو دفتر سیاسی اتحادیه میهنی کردستان عراق و نامزد این حزب برای پست استانداری کرکوک، افزود: اعضای حزب دمکرات کردستان عراق به بهانه در خطر بودن جانشان در این استان به این شهر نمی آیند، در حالی که وضعیت کرکوک بسیار بهتر از بغداد و موصل است که آن ها در این شهرها حضور دارند و مشغول فعالیت سیاسی هستند.
شبک**خاورم**7074**1392**خبرنگار: مینا غفرانی آذر**انتشار: ابوالفضل بابایی

انتهای پیام /*

نظر شما