شناسهٔ خبر: 22913525 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: الف | لینک خبر

یادبود «قیصر ایران» و درخواست‌ها برای روشن شدن دلیل مرگش

بیش از هزار نفر مقابل بنای یادبود لینکلن در واشنگتن در روز پنج‌شنبه جمع شدند تا با خانواده بیژن قیصر جوان ایرانی که به دست پلیس آمریکا کشته شده است، همدردی کنند.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا، این مراسم یادبود روز هفتم دسامبر در حالی برگزار شد که تجمع‌کنندگان با در دست داشتن شمع و پوشیدن لباس سفید و تصاویری از این جوان در مقابل بنای یادبود آبراهام لینکلن، از روسای جمهوری قدیم آمریکا خواستار مشخص شدن علت تیراندازی به او شدند.بر اساس گزارش بی‌ بی‌ سی فارسی، بیژن قیصر جوان ایرانی ‌ـ آمریکایی ۱۰ روز پیش در پی شلیک پلیس کشته شد.

بنای یادبود آبراهام لینکلن از جمله مکان‌های محبوب برای این جوان ۲۵ ساله بوده است.

جزئیات ماجرای کشته شدن این جوان 25 ساله که جامعه ایرانی ـ آمریکایی را به خصوص در منطقه پایتخت در بهت فرو برده، هنوز در ابهام است.

سه هفته پیش در ۱۷ نوامبر، ماموران پلیس پارک‌ها در منطقه الکساندریا در اطراف پایتخت به سر بیژن قیصر شلیک کردند.

پلیس می‌گوید شلیک به او در پی یک عملیات تعقیب و گریز بوده است. زنی که شاهد ماجرا بوده گفته دست‌کم دو مامور را دیده که به سوی خودرو بیژن قیصر رفته‌اند و همان‌طور که او سوار بوده، به او شلیک کرده‌اند. سه بار به سر بیژن قیصر تیر خورده است. خانواده‌اش می‌گویند او اسلحه ای همراه نداشته و اصلا هیچ‌وقت سلاح نداشته است.

این مرد ۲۵ ساله ده روز بعد بر اثر جراحات این تیراندازی در بیمارستان اینوا فرفکس درگذشت؛ از قضا همان بیمارستانی که در آن به دنیا آمده بود.

دوستان و هم‌کلاسی‌هایش می‌گویند در همه این سال‌ها بیژن فردی خوش‌اخلاق و مثبت بود و از جمله در یک گروه خیریه از ایرانی‌های منطقه برای کمک به بی‌خانمان‌ها فعالیت داشت.

بر اساس این گزارش، شیرین، از دوستان خانوادگی بیژن قیصر که به‌زور بغضش را نگه داشته بود و می‌گفت "بیژن مثل پسر خودم بود".

او در مراسم یادبود کنار حوض مقابل مجسمه لینکلن گفت: "اتفاقی که برای بیژن افتاد، به‌هیچ‌وجه قابل‌قبول نیست و ما این‌جا آمده‌ایم تا از پلیس بخواهیم که باید در این‌باره به ما توضیح بدهند."

سیاوش، از دیگر کسانی که آشنای خانوادگی بیژن قیصر است، گفت باید روشن شود چرا کار به این‌جا کشید که این‌طور کشته شود.

خانواده این مرد ایرانی‌ ـ آمریکایی، شامل پدر و مادر و خواهرش که از او بزرگ‌تر است، در حاشیه این مراسم با رسانه‌ها گفت‌وگویی نکردند.

این ماجرا در اخبار آمریکا مورد توجه قرار گرفته است. از جمله دبیران روزنامه واشنگتن‌پست، از رسانه‌های عمده آمریکایی، در سرمقاله آخرین روز هفته گذشته خواستار شفافیت در این پرونده شدند و از آن‌چه پنهان‌کاری پلیس آمریکا خوانده‌اند، انتقاد کردند.

مقام‌های محلی ایالت ویرجینیا از جمله عضو سنای ایالتی و همین‌طور نماینده این ایالت در کنگره آمریکا خواستار جزئیات بیشتر شده‌اند.

از طرفی مقام‌های جمهوری اسلامی هم در یادداشت رسمی برای دولت آمریکا، با اشاره به "اقدام خشونت‌آمیز و غیرقابل قبول پلیس آمریکا" در تیراندازی به بیژن قیصر، خواهان توضیح رسمی دولت آمریکا و روشن‌شدن ابعاد این حادثه "تأسف‌بار و غیرقانونی" شده است. واشنگتن در حال حاضر از تهران می‌خواهد چند ایرانی‌آمریکایی و همین‌طور چند نفر که اقامت آمریکا را دارند و فعلا در ایران زندانی اند، آزاد کند.

دست‌کم دو مامور پلیس مرتبط با این ماجرا، فعلا به مرخصی اجباری فرستاده شده‌اند.

میترا یزدانی، عضو هیات‌ مدیره انجمن وکلای ایرانی‌ ـ آمریکایی، می‌گوید: "پلیس مامور اجرای قانون و مجازات نیست. نمی‌تواند جان کسی را بگیرد. مگر این‌که بخواهد از خودش دفاع کند. ولی طبق اطلاعاتی که تا این‌جا داریم، بیژن قیصر مسلح نبوده است که چنین تهدیدی در بین باشد. پلیس فرفکس گفته ویدئویی از این حادثه وجود دارد و منتظریم که آن ویدئو منتشر شود."

پدر بزرگ بیژن قیصر در ایران پلیس بوده است و خانواده‌اش می‌گویند برای ماموران پلیس احترام قائلند و فقط می‌خواهند روشن شود چرا چنین حادثه‌ای رخ داده است.

رئیس پلیس محلی فرفکس گفته است یکی از ماموران پلیس ایالت که در عملیات همراهی کرده، با دوربین روی خودرو پلیس این واقعه را ضبط کرده اما از اف‌بی‌آی خواسته که تا پایان بازپرسی از ماموران درگیر حادثه، فیلم را منتشر نکند تا بر روند تحقیقات تاثیر نگذارد.

با وجود تحقیقات اولیه در پلیس پارک‌ها، که ماموران آن در حادثه دخیل بودند، پلیس فدرال آمریکا این پرونده را در دست گرفته تا به گفته آنها "بی‌طرفی در تحقیقات" رعایت شود.

 

نظر شما