شناسهٔ خبر: 22912921 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی :

مراقب کاهش نیافتن سهم حوزه‌های دینی و قرآنی از وقف باشید

تهران- ایرنا- وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه باید مراقب بود تا سهم حوزه های دینی و قرآنی از وقف کاهش نیابد، گفت: امروز می‌توانیم در حوزه‌های خدمات اجتماعی و فرهنگی با بهره گیری از دیدگاه‌ها کارشناسان و صاحبنظران امر و ابتکارهای جدید، سهم وقف را در این عرصه مهم و مورد نیاز ارتقا داد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار فرهنگی ایرنا، سید عباس صالحی روز شنبه در دیدار با رئیس و معاونان سازمان اوقاف و امور خیریه افزود: این سازمان با توجه به ماموریت‌های محوله در سه بخش قرآن، موقوفات و بقاع متبرکه یکی از سازمان‌های مورد اهمیت و احترام به شمار می‌رود و گزارشی که از عملکرد این سازمان طی سال‌های اخیر ارائه شد، نشان دهنده اتفاقات خوبی است که در سطح کلان این سازمان و حوزه‌های سه گانه رخ داده است.
وی با بیان اینکه باید برای پیشبرد فعالیت‌ها، برنامه کوتاه مدت، میان مدت و بلندمدت داشته باشیم تصریح کرد: برنامه‌ریزی در سازمان اوقاف در قالب میان مدت و بلند مدت و پنج ساله و توجه به دولت الکترونیک از اتفاقات مثبت این سازمان در سال‌های اخیر است.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با تاکید بر اینکه باید به سمت حذف مراجعات حضوری مردم به مجموعه سازمان اوقاف و امور خیریه و نوسازی ساختار حرکت کنیم، تاکید کرد: نظام تثبیت اسناد و اطلاعات موقوفات و بقاع متبرکه و شفاف‌سازی حوزه‌های مبهم از جمله رویکردها و اتفاقات خوبی است که در سازمان اوقاف در این سال‌ها دنبال شده است.
صالحی امانتداری موقوفات در سازمان اوقاف را یکی از کارهای دشوار برشمرد و افزود: امانتداری و نگهداری از موقوفات و اجرای نیات واقفان یکی از کارهای سخت و دشوار در سازمان اوقاف به شمار می آید و در تفکر دینی ما هم بسیار روی آن تاکید شده است بنابراین سازمان به دلیل امانتداری حجم گسترده‌ای از موقوفات دارای مسئولیت شرعی و حقوقی بالایی است.
وی ادامه داد: اجرای نیات واقفان، ثبت و اجرای اطلاعات موقوفات و شفافیت از جمله گام‌های خوبی است که طی این سال‌ها برداشته شده و سازمان اوقاف به دنبال روان سازی پاسخگویی و جلوگیری از ایجاد سوء تفاهم است.
عضو کابینه دولت دوازدهم با اشاره به توسعه فرهنگ وقف و ایجاد تنوع در موضوعات وقف‌های جدید تصریح کرد: انتشار اوراق وقف و تبلیغ و ترویج وقف‌های جمعی به منظور زمینه سازی حضور اقشار مختلف مردم، یکی از روش های کارآمدسازی فرهنگ وقف در دنیای جدید است که گزارش ارائه شده حاکی از پیشرفت های امیدوارکننده در این عرصه است.
صالحی شفاف سازی نسبت به عواید موقوفات را یکی از رویکردهای مورد توجه در این سازمان دانست و افزود: ایجاد تصویر درست و شفاف از سازمان اوقاف و عواید موقوفات یکی از ضروریات است که موجب ایجاد اعتماد بیشتر در سطوح مختلف دولت، مجلس و دستگاه های اجرایی و مردم می شود.
وی با تاکید بر یافتن راهکارهایی برای حضور و ارتقای سهم وقف در عرصه های دانش و فرهنگ خاطرنشان کرد: سابقه کشور ما در این عرصه بسیار گسترده و دیرین است، اما می توان از تجربیات سایرکشورها هم در این زمینه بهره گرفت به طوری که هم از قوت ها و امتیازهای گذشته سنت وقف بهره برد و هم در عرصه های جدید فرهنگ و دانش سهم و جایگاه جدی تری برای وقف و نیات خیرخواهانه ایجاد کرد.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در ادامه با تاکید براینکه باید مراقب بود سهم حوزه های دینی و قرآنی از وقف کاهش پیدا نکند، تاکید کرد: امروز می توانیم در حوزه های خدمات اجتماعی و فرهنگی، وقف را به عنوان یک پشتوانه جدید قرار بدهیم و در این زمینه نیاز است با ارائه راهکار و ابتکارهای جدید، از دیدگاه ها و نظرات کارشناسان برای ارتقای سهم وقف بهره ببریم.
وی با اشاره به اینکه ارتقای سهم وقف در خدمات فرهنگی و اجتماعی می تواند یکی از محورهای همکاری مشترک وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و سازمان اوقاف باشد، خواستار برنامه ریزی در این زمینه به منظور ارتقای سهم وقف و موقوفات در خدمات فرهنگی و اجتماعی شد.
عضو کابینه دولت دوازدهم با تاکید بر ضرورت ارتقای تعاملات سازمان اوقاف و دولت و دستگاه های اجرایی تصریح کرد: باید احساس مشارکت و انگیزه لازم را در سازمان های دولتی برای تعامل با سازمان اوقاف ایجاد کرد، چرا که نظام مشارکت های اجتماعی ایجاب می کند این فضا تقویت شده و توسعه یابد.
وی یکی از مزایای تعامل با دستگاه های همسو و مرتبط را آشنایی و ارتقای سطح همکاری ها در حوزه وقف دانست و افزود: در این زمینه لازم است تفاهم نامه هایی با سازمان های دولتی منعقد شود تا دستگاه های اجرایی و دولتی در حوزه وقف فعالانه تر ورود کنند.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با قدردانی از تلاش های صورت گرفته در مجموعه سازمان اوقاف و ادارات تابعه، این سازمان را پایگاه مهم قرآن و عترت برشمرد و همگرایی و هم افزایی بیشتر را در عرصه های فعالیت های قرآنی و دینی خواستار شد.
براساس اعلام وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در ابتدای این نشست حجت الاسلام محمدی رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه نیز با تشریح وظایف و اقدامات انجام گرفته در این سازمان، گزارشی از اولویتها و برنامه های آینده این سازمان ارائه کرد.
فراهنگ ** 1355 **1055
دریافت و تنظیم: علی اکبر قزوینیان**انتشار: زینب کارگر

انتهای پیام /*

نظر شما