شناسهٔ خبر: 22908165 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

در گفت و گو با روزنامه لبنانی «الاتحاد»

سفیر ایران در بیروت: تصمیم ترامپ همه را نسبت به توطئه های آمریکا بیدار می کند/مقاومت تنها راه غلبه بر این نقشه است

بیروت-ایرنا-«محمد فتحعلی» سفیر ایران در بیروت گفت که تصمیم اخیر ترامپ درباره قدس می تواند به بیداری همه طرف ها در منطقه نسبت به نقشه ها و توطئه های آمریکا منجر شود. وی همچنین مقاومت را تنها راه غلبه بر نقشه جدید آمریکا دانست.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا وی این سخن را در گفت و گو با روزنامه «الاتحاد» لبنان مطرح کرد که امروز شنبه منتشر شد.
این گفت و گو به بهانه تصمیم اخیر «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری آمریکا انجام شد. وی چهارشنبه هفته پیش اعلام کرد که آمریکا شهر قدس را پایتخت رژیم صهیونیستی می داند و سفارت آمریکا نیز از تل آویو به این شهر منتقل می شود.
فتحعلی برای تشریح زمینه های تصمیم اخیر ترامپ در ابتدا پرسش هایی را مطرح کرد: چرا رئیس جمهوری آمریکا به خود جرات می دهد که چنین تصمیم خطرناکی را در این شرایط بگیرد؟ آیا این تصمیم در واکنش به شکست پروژه های آمریکا در منطقه است؟ آیا در سطح دولت های منطقه آمادگی برای ایستادگی در برابر این نقشه آمریکا وجود دارد یا خیر؟ آیا این یک اقدام شخصی از سوی ترامپ بود یا در نتیجه آنچه به ساختار آمریکا مشهور است رخ داده است؟ برآورد آمریکا از واکنش دولت هایی که سعی در عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی داشته اند چه بوده است؟
به گفته فتحعلی هر پاسخی که به این پرسش ها داده شود دلایل اقدام رئیس جمهوری آمریکا در برهه کنونی را روشن می کند.
وی در ادامه این اقدام آمریکا را در راستای برخی از رخدادهای اخیر منطقه از جمله شکست داعش در سوریه و عراق، شکست پروژه همه پرسی در اقلیم کردستان و طرح تجزیه عراق و تحولات یمن دانست.
فتحعلی گفت: گرچه در وهله اول به نظر می رسد که تصمیم اخیر ترامپ شخصی باشد اما با دقت بر جزییات آن روشن می شود که پشت این تصمیم، استراتژیست های آمریکایی قرار دارند که همواره به دنبال حفظ امنیت اسرائیل بوده اند.
این دیپلمات ارشد ایران گفت: همه فتنه های آمریکا در منطقه همچون ایجاد داعش و بقیه گروه های افراطی و تروریست با هدف حمایت از امنیت اسرائیل و تحکیم موقعیت آن است.
وی مقاومت را تنها راه غلبه بر نقشه جدید آمریکا دانست و گفت: اسرائیل از جنگ نگران است چرا که از واکنش و قدرت مقاومت که طی سال های گذشته نیز انباشته شده است آگاه و هراسناک است.
فتحعلی افزود: همچنان که مقاومت توانست نقشه های قبلی آمریکا و رژیم صهیونیستی را شکست دهد این بار نیز ملت فلسطین می تواند با مقاومت خود خط بطلانی بر توطئه جدید آمریکا در منطقه بکشد.
سفیر ایران در لبنان در ادامه یادآور شد که ایران حتی در اوج خطر داعش در منطقه تاکید می کرد که مساله اصلی در منطقه فلسطین است و نباید ذره ای توجه ها از آن منحرف شود.
فتحعلی ابراز امیدواری کرد که این تصمیم باعث وحدت ملت فلسطین شود و توجه ها را مجددا به مساله فلسطین معطوف کند.
وی افزود: پس از این اقدام برخی طرف های فلسطینی که نسبت به نقش آمریکا نگاه متوهمانه ای داشتند می فهمند که آمریکا نمی تواند نقش میانجی در ایجاد صلح و مصالحه بین فلسطینیان و رژیم صهیونیستی ایفا کند.
خاورم**2054
انتشاردهنده: محمد خواجوئی

انتهای پیام /*

نظر شما