شناسهٔ خبر: 22905296 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: رسا | لینک خبر

جهان اسلام در هفته‌ای که گذشت؛

پایان مذاکرات سازش و آغاز انتفاضه جدید/ قدس عربی، اسلامی باقی می‌ماند

سید حسن نصرالله دبیرکل حزب الله لبنان گفت که به رغم گذشت ۱۰۰ سال از اعلامیه بالفور، امروز شاهد بالفور جدید هستیم و قدس، قلب و اصل آرمان فلسطین است.

صاحب‌خبر -

خبرگزاری رسا ـ گروه بین الملل: در بسته خبری این هفته «جهان اسلام در هفته‌ای که گذشت» سرخط مهمترین اخبار هفته گذشته را مرور خواهیم کرد:

خیزش اسلامی در حمایت از قدس  
سید حسن نصرالله دبیرکل حزب الله لبنان گفت که به رغم گذشت 100 سال از اعلامیه بالفور، امروز شاهد بالفور جدید هستیم و قدس، قلب و اصل آرمان فلسطین است.

علمای شیعه بحرین در پیامی تصریح کردند: اظهارات اخیر رییس جمهور آمریکا درباره قدس شریف یک امتحان مهم برای اصالت و کرامت امت و میزان پایبندی به ارزش ها و هویت ها به شمار می آید و نشان دهنده اوج بی پروایی دولت آمریکا و بی ارزش شمردن امت و دولت ها و موسسات و ملت های اسلامی است.

حجت الاسلام سید مقتدا صدر رهبر جریان صدر عراق بیان داشت: کشورهای عربی و اسلامی باید سفارتخانه آمریکا را به طور موقت و سفارتخانه رژیم صهیونیستی را به طور کامل تعطیل کنند.

شیخ ماهر عبدالرزاق رییس جنبش اصلاح و وحدت لبنان تصمیم دولت آمریکا مبنی بر به رسمیت شناختن قدس به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی را به شدت محکوم کرد و گفت: انتقال سفارت آمریکا به قدس نه تنها جنگ و تجاوز به قدس است بلکه تجاوز به جهان عرب و اسلام به شمار می آید. وی همچنین خواستار اخراج سفیران آمریکا از کشورهای عربی و اسلامی شد.

جنبش مقاومت اسلامی النجباء عراق ضمن محکوم کردن تصمیم رئیس‌جمهور آمریکا علیه قدس، تهدید کرد که می‌تواند نیروهای آمریکایی را در عراق هدف قرار دهد.

اسماعیل هنیه رییس دفتر سیاسی حماس، اعلام قدس به عنوان پایتخت فلسطین اشغالی را پایان روند سازش اعلام کرد و از انتفاضه‌ای جدید برای آزادی قدس و کرانه باختری خبر داد.

حجت الاسلام شیخ قیس الخزعلی دبیرکل عصائب اهل الحق عراق تصریح کرد: سکوت و عادی سازی روابط کشورهای عربی به رهبری آلسعود با رژیم اشغالگر صهیونیستی موجب شد که رییس جمهور آمریکا چنین تصمیمی را اتخاذ کند.

شیخ احمد الطیب شیخ الأزهر مصر در اعتراض به اقدام آمریکا در معرفی قدس به عنوان پایتخت فلسطین اشغالی، ملاقات معاون رییس جمهور دونالد ترامپ با وی را لغو کرد. الطیب همچنین با بیان اینکه تصمیم اخیر رییس جمهور آمریکا در قبال قدس، ظلم به فلسطینیان است، از ترامپ خواست از تصمیمات غیر قانونی و ظالمانه خود در مورد قدس را لغو کند.

حجت الاسلام سید صدرالدین القبانچی امام جمعه نجف همکاری با آمریکا را به معنای همدستی با ظالمان دانست و بیان داشت که هیچگاه قدس پایتخت رژیم صهیونیستی نمیشود.

شیخ صهیب حبلی عضو تجمع علمای مسلمان لبنان اعلام رییس جمهور آمریکا مبنی بر پذیرش پایتختی قدس برای رژیم صهیونیستی را پیش بینی شده توصیف کرد و افزود: البته رییس جمهور آمریکا یک خدمت رایگان به محور مقاومت ارائه کرد و با این تصمیم به مذاکرات به اصطلاح صلح که از اسلو تاکنون هیچ نتیجه ای جز کوتاه آمدن در برابر  دشمن نداشته است، پایان داد.

حجت الاسلام شیخ علی یاسین رییس جمعیت علمای صور لبنان اظهار داشت که این تصمیم ترامپ کاملا به ضرر رژیم صهیونیستی و عامل خیر برای ملت های عربی و اسلامی است زیرا مرگ روند مذاکرات و گفت وگوهای ذلیلانه میان نظام های عربی با رژیم اشغالگر به شمار می آید.

حجت الاسلام سید عمار حکیم رییس ائتلاف ملی عراق بیان داشت که تعیین قدس به عنوان پایخت رژیم صهیونیستی و انتقال سفارت آمریکا به این شهر نقض آشکار و توهین به مسلمانان، اعراب و نادیده گرفتن حقایق تاریخی و جغرافیایی است.

انجمن علمای یمن با صدور بیانیه ای در خصوص تصمیم ترامپ، این اقدام را باطل، ظالمانه و نژادپرستانه خواندند و از علما، خطبا و مبلغین و کشورهای اسلامی خواستند برای دعوت ملتها برای یاری قدس و فلسطین اقدام کنند.

شیخ ماهر حمود رییس اتحادیه جهانی علمای مقاومت درباره اعلام به رسمیت شناختن قدس به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی از سوی رییس جمهور آمریکا گفت: بدون شک جنون ترامپ به وی و همراهانش بازخواهد گشت. تصمیم خطرناک و وقیحانه ترامپ را به شدت محکوم کرده و عکس العمل شدید همگانی را خواستاریم.

عباس شومان قائم مقام الازهر مصر با تأکید بر هویت عربی و فلسطینی قدس شریف گفت که نه آمریکا و نه هیچ کشوری در جهان نمی‌تواند تاریخ قدس را تغییر دهد.

حجت الاسلام شیخ احمد قبلان امام جمعه برج البراجنه بیروت گفت: متاسفانه برخی نظام های عربی و اسلامی نیز وارد بازی خیانت شده و اجرای پروژه یهودی سازی قدس را تسهیل می بخشند. این پروژه درصدد تخریب و ویرانی پایتخت هایی است که با عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی مخالفت می کنند.

 آیت الله عفیف نابلسی امام جمعه صیدای لبنان درباره اقدام ضدفلسطینی آمریکا در انتقال سفارت این کشور به قدس گفت: امید ما به نیروهای مقاومت و ملت فلسطین و سایر ملت های عربی و همه آزاگان این امت است و امیدواریم آزادگان مومن و شجاع و قهرمان که جز از خدا از کسی هراس ندارند بار دیگر عرضه اندام کنند.

محمد مختار جمعه وزیر اوقاف مصر با محکوم کردن اقدام ترامپ در انتقال سفارت آمریکا به قدس شریف تاکید کرد که عزّت امت اسلامی در گرو سربلندی قدس است.

عبدالملک الحوثی دبیر کل جنبش انصارالله یمن در واکنش به تصمیم آمریکا در تعیین قدس به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی اعلام کرد که واشنگتن به همراه این رژیم، در اشغال فلسطین شریک است. وی گفت که تصمیم ترامپ در انتقال سفارت آمریکا به قدس و تعیین این شهر به عنوان پایتخت اسرائیل، با هماهنگی برخی از نظامی‌های عربی منطقه صورت گرفت

شیخ شریف توتیو عضو شورای رهبری جبهه العمل اسلامی تصمیم آمریکا مبنی بر انتقال سفارت این کشور به قدس و پذیرش رسمی قدس به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی را اقدامی گستاخانه و دارای پیامدهای خطرناک توصیف کرد.

آیت الله سید عبدالله الغریفی از علمای شیعه بحرین خاطرنشان کرد: قدس در معرض بزرگترین چالش و توطئه ها قرار دارد و قبله اول و سومین حرم شریف از مسلمانان یاری می طلبد. این شهر با جنایت های بزرگ و توطئه عظیمی مواجه شده و می خواهند آن را به پایتخت رژیم صهیونیستی اشغالگر مبدل سازند.

شیخ احمد القطان رییس جمعیت قولنا و العمل لبنان درباره انتقال سفارت آمریکا به قدس گفت: این یک تصمیم ظالمانه ای بود که بر سیاست های فرعونی ترامپ و دولت آمریکا دلالت دارد. این سیاست هیچگاه اعراب و مسلمانان و حتی آزادگان جهان که در برابر این اقدام خواهند ایستاد را نمی بیند.

وحدت عراق خط قرمز مرجعیت نجف
حضرت آیت الله شیخ بشیر نجفی حضرت آیت الله نجفی گفت: وحدت مردم عراق خط قرمزی است که در هیچ صورتی نباید زیر پا گذاشته شود و مردم عراق همه به صورت یکسان در خاک عراق سهیم هستند و حق هیچ کس نباید در کشور ضایع شود.

شیخ سامی المسعودی از رهبران الحشدالشعبی عراق، دخالت‌های فرانسه در امور داخلی این کشور را محکوم کرد و گفت: کسی که  با تروریسم می‌جنگد، شبه‌نظامی و یا تروریست نیست.

حجت الاسلام سید احمد صافی نماینده حضرت آیت الله سیستانی خواستار حفظ و ثبت جنفشانی مجاهدان در برابر داعش شد و گفت: در این چند سال اخیر بیش از 8هزار تن از رزمندگان عضو در بسیج مردمی شهید و 22هزار تن دیگر مجروح شدند. هنگامی که با برخی از این رزمندگان قبل از شهادتشان سخن میگفتیم، فتوای جهاد کفایی را رحمتی برای خود میدانستند و هرگز از عضویت در بسیج مردمی پشیمان نبودند.

حجت الاسلام همام حمودی نایب رییس پارلمان عراق گفت: در حالی که سعودی‌ها می‌کوشند برای جبران خسارت ناشی از سیاست‌های نادرست خود، روابط با عراق را در مسیر همکاری قرار دهند، مردم عراق هوشیارند و هرگز سیاست‌های نادرست سعودی‌ها را فراموش نخواهند کرد

حضرت آیت الله شیخ محمد اسحاق فیاض از مراجع تقلید عراق از همه کسانی که در مبارزه با تروریسم مشارکت داشتند اعم از نیروهای امنیتی، مردم و دولت تقدیر و تشکر کرد و افزود: اگر فتوای جهاد کفایی مراجع، پاسخ و تشکیل سریع بسیج مردمی نبود، اکنون بسیاری از اراضی عراق زیر چکمههای اعضای جریان تروریستی داعش بود.

عمل جراحی آیت الله عیسی قاسم
جمعیت الوفاق در بیانیه ای با اشاره به ضرورت برچیده شدن ظلم و ستم علیه آیت‌الله عیسی قاسم، تأکید کرد که تصمیم‌گیری درباره شرایط درمانی آیت‌الله باید در اختیار تام وی باشد و این عالم بحرینی باید از آزادی کامل و حق درمان رخوردار باشد.

خبرگزاری رویترز از انجام عمل جراحی آیت الله شیخ عیسی قاسم رهبر شیعیان بحرین خبر داد.

راشد الراشد از انقلابیان بحرین در گفت‌وگو با رسا با تاکید کرد: حمدبن‌عیسی پادشاه دیکتاتور بحرین وضعیت نامساعد جسمانی و خطرناک آیت الله عیسی قاسم را تشدید کرد تا از آن به عنوان برگ برنده‌ای در مبارزه سیاسی علیه مردم و نیز اجبار ملت بحرین و رهبران دینی و انقلابی به ترک کشور استفاده کند.

حجت الاسلام شیخ حسان عبدالله رییس شورای اداری تجمع علمای مسلمان لبنان در رابطه با تعرض دولت بحرین به جان آیت الله شیخ عیسی قاسم رهبر شیعیان این کشور گفت: دولت بحرین باید با ملت این کشور جهت خروج از بحران کنونی گفت وگو کند و بداند که دولت ظالم هیچگاه نمی تواند بر ملت پیروز شود بلکه این ملت ها هستند که همیشه به پیروزی دست می یابند.

لبنان: شیخ محمد یزبک رییس هیأت شرعی حزب الله با انتقاد از مواضع اتحادیه عرب تاکید کرد که این اتحادیه نماینده کشورهای اسلامی نیست و موضع‌گیری آن هیچ ارتباطی با امت اسلامی ندارد.

شیخ نعیم قاسم جانشین دبیرکل حزب‌الله گفت: ما به عنوان یک نیروی مقاومت در میدان حاضر هستیم و تا زمانی که رژیم صهیونیستی به اشغالگری خود ادامه بدهد و تروریسم موجود باشد و تا زمانی که غرب بر ما به خاطر محروم کردنمان از استقلال و آزادی در تصمیم‌گیری فشار بیاورد، دائما در حالت نبرد خواهیم بود.

پاکستان: سید ساجد علی نقوی رییس شورای علمای شیعه پاکستان از مردم کشورش درخواست کرد در هفته وحدت با فراموش کردن اختلافات جزئی جشن‌های میلاد پیامبر را با اشتراک یکدیگر یعنی شیعه و اهل سنت برگزار کنند.

یمن: محمد علی الحوثی رییس کمیته عالی انقلابی یمن در جمع تظاهرات کنندگان در صنعا گفت که ملت یمن توانست توطئه را شکست دهد و متحد شود. وی افزود: نیروهای آزاده در کنگره ملی عمومی یمن همچنان با ما در مقابله با تجاوز متحد هستند.

سوریه: شیخ بدرالدین حسون مفتی اعظم سوریه با اشاره به پیروزیهای رزمندگان اسلام در عراق و سوریه علیه گروه تروریستی داعش گفت: به شما بشارت می دهم که پیروزی در سوریه و عراق محقق شده است.

ترکیه: محمت گومز رییس سازمان دیانت ترکیه گفت: دلیل تشکیل جریانهای انحرافی همگی به خاطر انحراف از توحید است و راه جلوگیری از آن رفتن ادیان به سمت توحید است./۹۸۳/ب۹۵۲/ک 

نظر شما