شناسهٔ خبر: 22904637 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

آغاز چهارمین همایش بین المللی مولانا در قونیه ترکیه

آنکارا- ایرنا- چهارمین همایش بین المللی مولانا جلال‌الدین بلخی به مناسبت سالگرد وفات این شاعر و عارف نامدار با حضور مقامات، اندیشمندان و محققان از کشورهای مختلف جهان در دانشگاه سلجوق شهر قونیه ترکیه آغاز شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش روز شنبه ایرنا و به نقل از خبرگزاری آناتولی، این همایش روز گذشته با عنوان 'حضرت مولانا و برادری در جهان اسلام' با حضور مقامات، اندیشمندان و دانشجویان در سالن کنفرانس دانشکده اقتصاد و علوم اداری دانشگاه سلجوق شهر قونیه ترکیه آغاز شد.
پروفسور مصطفی شاهین رئیس دانشگاه سلجوق در این همایش گفت: برای برپایی باشکوه هفتصد و چهل و چهارمین سالگرد وفات یا به قول خود حضرت مولانا روز وصلت وی، امسال بیش از یکهزار و 300 برنامه تدارک دیده شده که در 6 موضوع اصلی برگزار می شود.
وی بیان کرد: شعار برنامه های امسال با شعار برادری است و تمامی این برنامه ها بر این دو محور برگزار می شود چرا که در دوران پربحران کنونی که چیزی کم از حمله مغولان بر سرزمین های اسلامی ندارد و بسیاری از مردم به اجبار از شهر و دیار خود مهاجرت کرده اند، باید به اندیشه های اسلامی و کرامت انسانی بر محور برادری برگردیم و در چنین دورانی به اندیشه های مولانا بسیار نیاز داریم.
پروفسور علی تمیزال مدیر موسسه تحقیقات مولانای دانشگاه سلجوق نیز در این همایش گفت: در جامعه امروز نیاز مبرمی به برادری در جهان داریم و امیدواریم این همایش نیز وسیله ای در راستای دستیابی به این امر باشد.
به گزارش ایرنا، در این همایش 2 روزه 34 اندیشمند و محقق از 21 دانشگاه و از 10 کشور مختلف جهان حضور دارند.
این همایش شامل 9 نشست مختلف با عناوینی همچون جنگ و صلح در جهان اسلام، تاریخچه زبان‌های شرقی، غربی و ترکی، تاریخ، عرفان، فلسفه، موسیقی و هنرهای زیبا است و محققان حاضر در این نشست ها با ارائه مقالات خود، در خصوص شیوه های بهره گیری از افکار و آثار مولانا در راستای ایجاد وحدت و همبستگی بیشتر در جهان اسلام، به ارائه دیدگاه خود می پردازند.
به گزارش ایرنا، مولانا جلال الدین محمد بلخی در پنجم جمادی الاخر سال 672 وفات یافت و این روز را به سبب درگذشت او روز عُرس نامیده اند و به همین خاطر 27 آذرماه(17 دسامبر) به مناسبت سالروز درگذشت مولوی 'روز عُرس' نامیده شده است.
مراسم روز عُرس همه ساله از اول تا هفدهم دسامبر در شهر قونیه و در بارگاه مولانا برگزار می شود و هزاران علاقه مند از سراسر جهان به این شهر سفر می کنند.
شهر 700 هزار نفری قونیه به واسطه مقبره مولانا از شهرت خاصی در جهان برخوردار است و با برگزاری مراسم عُرس، گردشگران بسیاری از کشورهای مختلف جهان به این شهر می آیند و علاوه بر حضور در مراسم ویژه و زیارت آرامگاه مولانا، به تماشای رقص سماع نیز می پردازند.
مراسم شب عُرس هر سال به مدت ده شب در مجتمع فرهنگی مولویه از 10 تا 17 دسامبر مصادف با سالگرد درگذشت مولانا در قونیه برگزار می شود.
مقبره مولانا عبادتگاهی است که در آن قبور بسیاری از نزدیکان مولانا و مریدان او قرار گرفته و حجرات دراویش و مطبخ مولانا و کتابخانه نیز ملحق به این بناست و مجموع آن به چند رواق تقسیم می ‌شود که سبک همه رواقها گنبدی و شبیه یکدیگر است.
بارگاه مولانا را در اصطلاح محلی 'درگاه' می ‌گویند که این بنا به مساحت 6500 متر مربع در 1926 به صورت موزه اشیای عتیقه قونیه درآمد و در 1945 موزه مولانا نام گرفت.
قبر مولانا پوشیده از اطلس سیاهی است که توسط‌ سلطان عبدالحمید دوم در1894هدیه شده و بر این اطلس، آیاتی از قرآن با مهر پادشاهی نقش بسته و خطاط آن حسن سری بوده است.
ضریح اصلی مولانا از چوب بود و در قرن شانزدهم آن را از آنجا برداشته و بر قبر پدرش بهاءالدین ولد قرار دادند.
ضریح بلند مولانا شاهکاری از منبت ‌کاری دوران سلجوقیان روم است و آن توسط دو هنرمند یکی به نام سلیم پسر عبدالواحد و دیگری به نام حسام ‌الدین محمد پسر کنک کنده ‌کاری شده و در پیشانی و پهلو و عقب ضریح آیاتی قرآنی و اشعاری عرفانی از مولانا آمده است.
در شب درگذشت مولانا مراسم سماع نیز با 'نعت شریف' که شعری از مولانا و مدیحه ‌ای بر اشرف کائنات حضرت محمد(ص) است، برگزار می شود که این سماع از چهار بخش تشکیل شده و هر کدامش 'سلام' نامیده می ‌شود.
مراسم سماع که در 27 آذرماه(17 دسامبر) برگزار می شود، پایان بخش آیین های ویژه سالگرد درگذشت مولوی است.
عکاس: حسن فاخری

انتهای پیام /*

نظر شما