شناسهٔ خبر: 22902944 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

عباس: آمریکا دیگر صلاحیت نظارت بر روند صلح خاورمیانه را ندارد

در پی اقدام جنجالی دونالد ترامپ در به رسمیت شناختن قدس به عنوان پایتخت اسرائیل، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین اعلام کرد، آمریکا دیگر صلاحیت نظارت بر روند صلح خاورمیانه را ندارد.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا، به نقل از روسیا الیوم، محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین گفت: ما مخالف موضع آمریکا درقبال قدس هستیم و معتقدیم دیگر آمریکا شایستگی نظارت بر روند صلح در خاورمیانه را ندارد.

عباس از اجماع بین‌المللی و نشست شورای امنیت درخصوص قدس به منظور محکوم کردن تصمیم ترامپ درباره قدس استقبال کرد.

وی تاکید کرد: سخنان نماینده ایالت متحده آمریکا در شورای امنیت درباره قدس را رد می‌کنیم. این موضع مخالف با موضع تمامی کشورهاست.

تصمیم ترامپ مخالف تمامی قطعنامه‌های مشروع بین‌المللی و اصولی است که روند صلح براساس آن پایه گذاری شده است.

عباس بر این موضع‌گیری در مخالفت با تصمیم آمریکا تاکید کرد و آن را به منزله پیامی در راستای حمایت جدی از حقوق ملت فلسطین و مساله عادلانه آن که در راسش قدس شرقی به عنوان پایتخت کشور فلسطین قرار دارد، خواند.

وی در برای ادامه تلاش‌های خود در مقابله با این تصمیم دونالد ترامپ متعهد شد.

قطع روابط با آمریکا

از سوی دیگر شبکه الجزیره اعلام کرد: صائب عریقات، دبیرکل کمیته اجرایی سازمان آزادی بخش فلسطین و عضو کمیته مرکزی جنبش فتح اعلام کرد: تا زمانی که ترامپ از تصمیم خود درباره قدس بازنگردد فلسطین با آمریکا روابطی نخواهد داشت.

عریقات افزود: رهبری فلسطین همه گزینه‌ها را برای پاسخ به این تصمیم ترامپ بررسی می‌کند.

وی اظهار داشت: هر فلسطینی که پیرامون روند صلح با طرف آمریکایی به مذاکره بنشیند به منزله به رسمیت شناختن این تصمیم ترامپ از سوی وی است.

ترامپ روز چهارشنبه قدس را به عنوان پایتخت کشور اسرائیل به رسمیت شناخت و دستور داد سفارت آمریکا از تل‌آویو به این شهر منتقل شود.

روز قبل اعلام این تصمیم وی با عباس تماس گرفته و او را در جریان این اقدام قرار داد اما رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین این تصمیم را رد و نسبت به پیامدهای خطرناک آن هشدار داد.

تصمیم ترامپ اجرای قانون به رسمیت شناخته شدن قدس به عنوان پایتخت اسرائیل است که کنگره سال ۱۹۹۵ آن را تصویب کرد اما این قانون به رئیس‌جمهور این اجازه را می‌دهد که این تصمیم را به مدت شش ماه به تاخیر اندازد و این همان شیوه سه رئیس‌جمهور پیش از ترامپ در راستای حفظ منافع حیاتی آمریکا بود.

انتهای پیام

برچسب‌ها:

نظر شما