شناسهٔ خبر: 22902343 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: آی‌تی‌‌من | لینک خبر

جنگ غول ها در زمین بی طرف

صاحب‌خبر -

نسترن صائبی
این دو غول اینترنتی هم اکنون در نیمه راه یک جنگ بزرگند. گوگل روز سه شنبه به صاحبان آمازون شو اخطار داد که از این پس قادر به تماشای ویدیوهای یوتیوب روی گجت های خود نخواهند بود. گوگل همچنین به صاحبان فایر تی وی آمازون، ست تاپ باکسی که با اتصال به تلویزیون به استریم ویدیو می پردازد، اعلام کرده است که دسترسی آنها به سرویس یوتیوب تا یکم ژانویه قطع خواهد شد.
یکی از سخنگویان گوگل در بیانیه ای اعلام کرد که این شرکت دسترسی به یوتیوب را به دنبال شکست مذاکرات با آمازون مسدود کرده است. این سخنگو می گوید: ما در حال تلاش برای دستیابی به توافق با آمازون بوده ایم تا دسترسی مصرف کنندگان را به محصولات و سرویس های یکدیگر فراهم کنیم. اما آمازون از محصولات گوگل نظیر کروم کست و گوگل هوم پشتیبانی نمی کند، سرویس ویدیویی پرایم را در دسترس کاربران گوگل کست قرار نمی دهد و ماه گذشته نیز فروش برخی از آخرین محصولات نست را متوقف کرد.
یکی از سخنگویان آمازون نیز به وب سایت بیزینس اینسایدر گفت که اکو شو و فایر تی وی، صفحه استاندارد وب یوتیوب را نمایش خواهند داد و به مشتریان تاکید کرد که به جای استفاده از اپلیکیشن، مستقیما از وب سایت آن استفاده کنند.  وی می گوید: گوگل با مسدود کردن گزینشی دسترسی مشتریان به یک وب سایت آزاد، سنت ناامیدکننده ای را پایه گذاری می کند. ما امیدواریم که این مساله را هرچه زودتر برطرف کنیم.
این اقدام گوگل آخرین مورد از تنش در روابط پرفراز و نشیب و طولانی مدت بین این دو شرکت فناوری محسوب می شود. این دو غول فناوری آمریکایی برای کسب سلطه در بازار محصولات سخت افزاری و سرگرمی به شدت در حال رقابت هستند. بسیاری از کارشناسان معتقدند ابزارهای هوشمند مجهز به دستورات صوتی دیجیتال به زودی دنیای فناوری را به اشغال خود در می آورند و به همین خاطر رقابت تبدیل به دشمنی برای فروش بیشتر ابزارهای مرتبط شده است. آمازون فعلا شماره یک ابزارهای صوتی است و گوگل سعی کرده است با تنوع ساخت به آمازون برسد.
آمازون در سال ۲۰۱۵ فروش کروم کست گوگل را متوقف و علت این مساله را سازگاری نامناسب این محصول با سرویس پرایم ویدیو اعلام کرد. با این حال یک سال بعد جف بزوس، مدیرعامل آمازون، گفت این تصمیم به علت نبود «شرایط تجاری قابل قبول» گرفته شده است.
البته این اولین بار نیست که گوگل دسترسی به یوتیوب را مسدود می کند. این شرکت در ماه سپتامبر به علت نگرانی های موجود درباره نحوه نمایش اپلیکیشن این سرویس در دستگاه آمازون، اقدام مشابهی انجام داده بود، اما دسترسی به این سرویس ویدیویی را مجددا در پایان نوامبر برقرار کرد.

 جنگ برای آزادی اینترنت
شاید این جنگ میان دو شرکت مختلف باشد. ولی مثلا تصور کنید که گوگل و آمازون هر دو کتاب منتشر می کردند ولی اجازه نمی دادند که عنوان کتاب های رقیب در قفسه های شان به فروش بروند. شاید در وهله اول این موضوع را نوعی رقابت بنامیم، ولی این موضوع به تدریج به نارضایتی مشتری منجر خواهد شد. بعد از همه اینها، تمامی این رفتارها غیرقانونی است و هیچ توجیه اخلاقی ندارد. با این حال، این دو شرکت با این کارهای بی اخلاقی شان نحوه دسترسی ما به اطلاعات را در اینترنت تحت تاثیر قرار می دهند و در نهایت این مشتریان هستند که ضرر می کنند. 
تحلیلگران می گویند که رفتارهای زشت گوگل و آمازون کاملا بی طرفی شبکه را نقض می کند. زیرا براساس قانون بی طرفی نت، باید تمام داده ها در اینترنت بدون توجه به منبع آن به یک میزان در دسترس کاربران قرار گیرد. 
به طور مثال، بدون وجود مقررات مربوط به بی طرفی شبکه، ورایزون، شرکت مخابراتی بزرگ آمریکا، می تواند سرعت اتصال اینترنت را برای کاربرانی که مثلا به موتور جست وجویی غیر از جست وجوگر خودشان– یعنی یاهو– دسترسی دارند، محدود کند یا شرکت های موتورهای جست وجو دسترسی کاربران ورایزون را از جست وجوگرهای خود مسدود کنند. 
این جنگ علنی گوگل و آمازون زمانی به اوج رسید که این دو شرکت در ماه ژوئیه، بعد از اینکه کمیسیون ارتباطات فدرال آمریکا (FCC) عقب گردهایی در زمینه قوانین بی طرفی نت برای ارایه دهندگان اینترنت کشوری داشت. خود گوگل در آن زمان صفحه وبش را میزبان کمپین مبارزه با  این اقدام کمیسیون ارتباطات فدرال کرد. 
The Verge گزارش می دهد که برخی شرکت های مخابراتی از گوگل و آمازون تقلید می کنند و با کلمات و رفتارهای شان سعی در فریب کاربران شان دارند. 
به گفته جاناتان اسپالتر، مدیر اجرایی سازمان حمایت از ارتباطات، ارایه دهندگان اینترنت پهن باند ملزم به ارایه اینترنت باز به مشتریان خود هستند و در این مسیر نباید هیچ محتوایی را مسدود یا محدود کنند. اما گویا بزرگ ترین شرکت های اینترنتی هیچ پایبندی ای به این موضوع ندارند. 
با توجه به اینکه رای گیری کمیسیون ارتباطات فدرال در حال انجام است، به نظر می رسد هم اکنون زمان مناسبی برای این دو غول وب نیست که عدم پایبندی شان را درباره بی طرفی اینترنت در مورد محتوای یکدیگر نشان دهند. 
منابع: Futurism و Verge

نظر شما