شناسهٔ خبر: 22900215 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

14عضو شورای امنیت با تصمیم ترامپ مخالفت کردند

نیویورک- ایرنا- نشست شورای امنیت سازمان ملل متحد بار دیگر افول قدرت آمریکا را نشان داد و در اقدامی بی سابقه 14 عضو این شورا با تصمیم ترامپ در به رسمیت شناختن بیت المقدس به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی مخالفت کردند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار ایرنا، شاید مقامات کاخ سفید باور نمی کردند که روزی تصمیمی درباره رژیم صهیونیستی بگیرند و همتایان آن ها در شورای امنیت به صورت رسمی با آن مخالفت کنند.
دونالد ترامپ در اقدامی یکجانبه گرایانه با تبختری مشخص، فرمان انتقال سفارت آمریکا به بیت المقدس را امضا کرد.
به محض این اقدام، موج مخالفت جهانی شروع شد و نوبت به شورای امنیت سازمان ملل متحد رسید که بنا به درخواست فلسطین و هشت کشور عضو این شورا، این مساله در دستور کار قرار گرفت.

**سوئد:تصمیم آمریکا را نمی پذیریم
نماینده دائم سوئد در سازمان ملل نخستین سخنران جلسه بود و به صراحت گفت: تصمیم ترامپ در مورد قدس را قبول نداریم.
اولوف اسکوک افزود: ما تصمیم آمریکا برای به رسمیت شناختن قدس به عنوان پایتخت اسرائیل را نمی پذیریم. اروپا موضعی واحد در زمینه قدس دارد و از نظر اروپایی ها قدس پایتخت دو کشور مستقل فلسطین و اسرائیل است.
وی تصریح کرد: ما اقدام اسرائیل در الحاق قدس شرقی به خاک خود را به رسمیت نمی شناسیم و همچنان قدس شرقی را منطقه ای اشغالی می دانیم.
نماینده سوئد خاطرنشان کرد: بیانیه یکجانبه ترامپ با موضع بسیاری از کشورها در تعارض بود. تصمیم ترامپ بر وضعیت قدس در مذاکرات نهایی تاثیر می گذارد و روند صلح (سازش) را تهدید می کند.

**بولیوی: از بین رفتن دستیابی به صلح
ساشا لورنتی نماینده بولیوی که عضو جنبش عدم تعهد است در این نشست گفت: تصمیم آمریکا فرصت های دستیابی به صلح را از بین می برد

**آمریکا: سازمان ملل علیه اسرائیل خصمانه رفتار می کند
از طرف دیگر، نیکی هیلی نماینده آمریکا به دفاع از تصمیم دولتش پرداخت و در اظهاراتی که مورد تشویق چند صهیونیست حاضر در جلسه قرار گرفت، گفت ترامپ با به رسمیت شناختن قدس به عنوان پایتخت اسرائیل آن کاری را صورت داد که باید انجام می داد.
وی با طرح این ادعا که درباره مرزهای قدس هیچ تصمیمی نگرفته ایم، دولت ترامپ را مدافع صلح خاورمیانه توصیف کرد و افزود ما بیش از هر زمان دیگر به تحقق صلح در خاورمیانه پایبند هستیم. همچنین به راه حل تشکیل دو کشور مستقل فلسطین و اسرائیل متعهدیم.
نماینده آمریکا ادامه داد: ترامپ خواهان حفظ وضع کنونی در اماکن مقدس قدس است. برای پیشبرد روند سازش میان فلسطینی ها و اسرائیلی ها تلاش می کنیم.
نیکی هیلی اقدام دیگری هم کرد و آن حمله به سازمان ملل متحد بود که گفت این سازمان از جنبه های متعددی علیه اسرائیل مواضع خصمانه داشته است.
وی البته تهدید هم به کار برد آن جا که اظهار کرد: هرکس از تصمیم آمریکا در قبال قدس برای دعوت به خشونت سوء استفاده کند شریکی نامطمئن محسوب می شود.

**چین:راه حل بحران، تشکیل دو کشور است
نماینده دائم چین در سازمان ملل هم از برپایی کشور مستقل فلسطین بر اساس مرزهای سال 1967 و به پایتختی قدس شرقی حمایت کرد.
وی بار دیگر تشکیل دو کشور مستقل در سرزمین های اشغالی را راه حل بحران این منطقه دانست.

**فرانسه: حاکمیت اسرائیل بر قدس شرقی را به رسمیت نمی شناسیم
نماینده دائم فرانسه در سازمان ملل هم با یادآوری موضع گیری های امانوئل مکرون رئیس جمهوری فرانسه نسبت به تصمیم ترامپ، به صراحت از آن انتقاد و مخالفت کرد.
فرانسوا دولاتر تاکید کرد فرانسه حاکمیت اسرائیل بر قدس شرقی را به رسمیت نمی شناسد و آن را سرزمین اشغال شده محسوب می کند.
وی افزود: ما از تصمیم یکجانبه رئیس جمهوری آمریکا برای به رسمیت شناختن قدس به عنوان پایتخت اسرائیل ابراز تأسف می کنیم.
سفیر فرانسه با تاکید بر این که قدس شرقی جزئی از سرزمین فلسطین است، ادامه داد: تغییر وضع قدس و ترکیب جمعیتی آن نادرست است و باید از آن دست کشید.
دولاتر یادآور شد: وضع قدس در مذاکرات و بر اساس توافق طرفین مذاکره مشخص می شود. قدس جایگاه ویژه ای دارد و گستره آن از اسرائیل و سرزمین های اشغالی فراتر می رود.
وی با بیان این که از دو طرف می خواهیم به میز مذاکرات بازگردند، گفت: قدس از طریق مذاکرات پایتخت فلسطین و اسرائیل خوهد بود.
نماینده فرانسه از همه طرف ها خواست خویشتندار باشند و آرامش منطقه را حفظ کنند.

**انگلیس:تصمیم ترامپ ویرانگر است
نماینده دائم انگلیس در سازمان ملل هم در اظهارات خود تصمیم ترامپ را یکجانبه و ویرانگر فرصت های صلح توصیف کرد.
متیو ریکرافت گفت تاکید می کنم قدس باید پایتخت مشترک دو کشور فلسطین و اسرائیل باشد. ما از تصمیم واشنگتن برای به رسمیت شناختن قدس به عنوان پایتخت اسرائیل متاسفیم و قصد نداریم سفارت مان را به قدس منتقل کنیم. قدس شرقی بخشی از سرزمین های اشغالی فلسطین است.
وی با تاکید بر اهمیت حفظ وضع کنونی به ویژه در اماکن مذهبی و مقدس، شهرک سازی های رژیم صهیونیستی را برهم زننده فرایند صلح دانست و گفت: ما از تدابیری که اسرائیل بر قدس تحمیل می کند نگران هستیم.
سفیر انگلیس خاطرنشان کرد باید روند صلح در فضایی به دور از خشونت انجام شود.

**مصر: جهان بیت المقدس را پایتخت اسرائیل نمی شناسد
نماینده دائم مصر در سازمان ملل متحد هم در مخالفت با تصمیم ترامپ گفت: جامعه جهانی قدس را پایتخت اسرائیل نخواهد شناخت.
عمرو عبداللطیف افزود: مصر تصمیم ترامپ برای به رسمیت شناختن قدس به عنوان پایتخت اسرائیل و انتقال سفارتش را به این شهر محکوم می کند.
وی ادامه داد: ما امروز در برابر آزمون حاکمیت قانون بین المللی هستیم و نباید به شکست تن در دهیم.
نماینده مصر اضافه کرد: قطعنامه های متعدد شورای امنیت با حاکمیت اسرائیل بر قدس مخالفت کرده است. قطعنامه های شورای امنیت خواهان تفاوت میان قدس و سرزمین های اشغالی در سال 1967 شده بود.
عبداللطیف مساله قدس را یکی از مسائل مربوط به راه حل نهایی دانست که سرنوشت آن باید در مذاکرات مشخص شود و گفت وضعیت قدس را که قوانین بین المللی مشخص کرده اند به جز در مذاکرات تغییر نکرده و نخواهد کرد.

**روسیه:آمریکا توضیح دهد
نماینده دائم روسیه در سازمان ملل متحد یادآور شد: از آمریکا خواستیم که در خصوص علل انتقال سفارت آمریکا از تل آویو به قدس توضیح دهد.
روسیه البته پیش از این قدس غربی را بخشی از رژیم صهیونیستی شناسایی کرده بود.

**ماهیت بیت المقدس با اقدام ترامپ تغییر نمی کند
نماینده اردن در سازمان ملل هم بنا به تاثیری که این تصمیم می تواند بر کشورش بگذارد، در جلسه شرکت کرد و گفت واشنگتن تنها در مساله فلسطین باید نقش یک میانجی را داشته باشد.
بحوث تصریح کرد: از آمریکا می خواهیم از تصمیم غیر قانونی، تحریک آمیز و غیر مسئولانه خود صرف نظر کند.
وی گفت: به رسمیت شناختن بیت المقدس به عنوان پایتخت اسرائیل، تغییری در ماهیت این شهر ایجاد نخواهد کرد.
نماینده اردن افزود: به تلاش های دیپلماتیک خود برای پایان اشغالگری و تشکیل دولت مستقل فلسطینی ادامه خواهیم داد.
1429 **شبس*1488 * انتشاردهنده: بهمن بامداد**

انتهای پیام /*

نظر شما