شناسهٔ خبر: 22899957 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

اتحادیه اروپا بر عدم شناسایی 'انضمام غیرقانونی کریمه و سواستوپول' به روسیه تاکید کرد

وین - ایرنا - اتحادیه اروپا روز جمعه در نشست شورای ائتلاف با اوکراین بار دیگر بر سیاست عدم شناسایی 'انضمام غیرقانونی کریمه و سواستوپول به خاک روسیه' تاکید کرد و خواستار آزادی فوری شهروندان اوکراینی بازداشت شده در کریمه و روسیه شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا ، چهارمین نشست 'شورای ائتلاف' (Association Council) اتحادیه اروپا و اوکراین روز جمعه در بروکسل برگزار شد. این شورا ضمن بررسی وضعیت روابط دوجانبه اتحادیه اروپا و اوکراین ، وضعیت اجرای فرایند اصلاحات در اوکراین را بررسی کرد و همچنین مبارزه با فساد و اصلاحات دستگاه قضایی اوکراین را مورد بحث قرار داد. این اولین نشست شورای ائتلاف پس از آغاز اجرایی شدن 'توافق ائتلاف' در اول سپتامبر 2017 و همچنین اولین نشست از زمان آغاز سفر بدون روادید شهروندان اوکراین به اتحادیه اروپا در 11 ژوئن 2017 بود.
فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و 'ولادیمیر گرویسمان' (Volodymyr Groysman) نخست وزیر اوکراین در این نشست وضعیت شرق اوکراین، شبه جزیره کریمه و سواستوپول و مسائل منطقه ای را مورد بررسی قرار دادند.
موگرینی پس از این نشست در کنفرانس خبری گفت: ما تحولات میدانی در شرق اوکراین را به دقت دنبال می کنیم؛ متاسفانه هنوز تا احترام کامل به آتش بس فاصله زیادی داریم. هیات ناظر ویژه سازمان امنیت و همکاری اروپا (OSCE) باید به تمام مناطق مناقشه در شرق اوکراین دسترسی کامل و ایمن داشته باشد. موگرینی افزود: در این فرصت بار دیگر بر سیاست عدم شناسایی انضمام غیرقانونی کریمه و سواستوپول تاکید کردیم . ما تداوم نظامی سازی شبه جزیره کریمه و وخامت وضعیت حقوق بشری در آنجا را محکوم می کنیم . ما درخواست خود را برای آزادی فوری تمام شهروندان اوکراین که بطور غیرقانونی در کریمه و روسیه بازداشت شده اند تکرار می کنیم.
در بیانیه مشترک پایانی این نشست آمده است: اتحادیه اروپا بر حمایت قاطع خود از استقلال ، حاکمیت و تمامیت ارضی اوکراین در درون مرزهای به رسمیت شناخته شده بین المللی این کشور تاکید و نسبت به وخامت اوضاع امنیتی در شرق اوکراین ابراز نگرانی کرد. شورای ائتلاف اتحادیه اروپا - اوکراین در خصوص لزوم اجرای کامل 'توافق مینسک' توسط تمام طرف ها توافق کرد و مسئولیت روسیه را در این خصوص مورد تاکید قرار داد. اتحادیه اروپا سیاست خود را مبنی بر عدم شناسایی 'انضمام غیرقانونی جمهوری خودمختار کریمه و شهر سواستوپول توسط روسیه' را مورد تاکید قرار داد.
در حاشیه این نشست همچنین یک توافقنامه فاینانس برای برنامه حمایت اتحادیه اروپا از شرق اوکراین و ارائه کمک مالی 50 میلیون یورویی برای برای تقویت اقتصاد، امنیت و انسجام اجتماعی در نواحی تحت کنترل دولت اوکراین در مناطق دونتسک و لوهانسک ، به امضا رسید.
به گزارش ایرنا ، اتحادیه اروپا به موازات تقویت روابط با اوکراین ، اواخر شهریور ماه امسال تحریم های روسیه شامل توقیف دارایی ها و ممنوعیت های مسافرتی علیه افراد و شرکت ها را به مدت 6 ماه دیگر تا 15 مارس 2018 برابر با 24 اسفند ماه تمدید کرد.
آمریکا و اتحادیه اروپا از ماه ژوییه 2014 (تیر و مرداد 1393) در پی جدایی شبه جزیره کریمه از اوکراین و پیوستن به روسیه با طرح اتهام حمایت مسکو از جدایی طلبان در شرق اوکراین، تحریم های ضدروسی را اجرا کردند، در حالی که مسکو ادعای مطرح شده را رد کرده است. روسیه نیز تحریم هایی را در عرصه محصولات کشاورزی در مورد کشورهای غربی و متحدان آنها اعمال کرده است.
اروپام**1078*شبس*1613* خبرنگار: بابک جعفری*انتشار دهنده: عبدالله غفاری

انتهای پیام /*

نظر شما