شناسهٔ خبر: 22896388 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

در خطبه دوم نماز جمعه تهران؛

آیت الله خاتمی:اقدام ترامپ فریاد تمام جهان را درآورده است/ ترامپ قلم قرمز روی مذاکرات صلح فلسطین کشید

تهران - ایرنا - امام جمعه موقت تهران با بیان اینکه رئیس جمهوری آمریکا با انتقال پایتخت رژیم صهیونیستی از تل آویو به بیت المقدس قلم قرمز روی مذاکرات صلح کشید گفت: این تصمیم نه تنها فریاد مسلمانان، بلکه فریاد تمام جهان و حتی هم پیمانان آمریکا را در آورده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار سیاسی ایرنا، آیت الله سید احمد خاتمی در خطبه دوم نماز جمعه تهران در مصلی امام خمینی (ره) تهران در خصوص انتقال پایتخت رژیم صهیونیستی از تل آویو به قدس شریف افزود: فلسطین حدود هفتاد سال است که اشغال شده است و در طول این هفتاد سال مدام دنیای استکبار، حامی این اشغال بوده و الان هم دموکرات و جمهوری خواه حامی این اشغال ظالمانه هستند و این تصمیم اخیر آمریکا غصب مضاعف است و باید تمام جهان، نه تنها جهان اسلام در برابر این تجاوز آشکار به حقوق مردم فلسطین بایستند.
خاتمی تصریح کرد: واکنش ها در مقابل این تصمیم و در این عرصه بسیار گسترده بوده است، حتی هم پیمانان آمریکا در بیانیه های خود این تصمیم را به شدت محکوم کرده اند، ولی این کافی نیست باید در کنار این محکوم کردن ها، اقدام عملی داشته باشیم.
وی اظهار داشت: اقدام عملی در قبال تصمیم رئیس جمهوری آمریکا هم همان است که سیدحسن نصرالله رهبر مجاهد حزب الله گفت که کشورها باید سفیران خود را فرا بخوانند و همچنین سفارتخانه های رژیم صهیونیستی را در همه جهان ببندند.
امام جمعه موقت تهران با اشاره به این که چیزی که دشمن را وقیح کرده است این است که هم آمریکا و هم رژیم صهیونیستی فکر می کنند این اعتراضات یک مدتی ادامه دارد و بعد تمام می شود تاکید کرد:این تظاهرات و اعتراضات نباید تمام شود باید این فریاد و این خروش تا عقب نشینی کامل رژیم صهیونیستی از این تصمیم جنایتکارانه ادامه داشته باشد.
وی افزود: برخی از مسئولان خود آمریکا گفته اند این رئیس جمهوری تازه به دوران رسیده آمریکا مشکل روانی دارد باید تا دیر نشده قبل از اینکه فجایع دیگری به وجود بیاورد او را درمان کنند و گرنه کار دست بشریت می دهد.

**تنها راه درمان قصه فلسطین، انتفاضه است
خطیب نماز جمعه تهران در ادامه گفت: این حرکت مقدس راهپیمایی بعد از نماز جمعه را دست کم نگیرید این گام و فریاد نمازگزاران در این مراسم از آن گام ها و فریادهای خداپسندانه و تجلی برائت و غضب در راه خدا و تجلی شعار مرگ بر اسرائیل است.
وی بیان کرد: ترامپ با این تصمیم قلم قرمزی بر تمام مذاکرات در هفتاد سال گذشته کشید و نشان داد راه درمان قصه فلسطین، تنها و تنها انتفاضه است؛ این انتفاضه ها است مکه روز رژیم صهیونیستی را به شام سیاه تبدیل خواهد کرد؛ بر این رژیم اشغالگر بتازید؛هر چقدر که بتوانید آسیب به این رژیم اشغالگر و جنایتکار بزنید قدمی خداپسندانه برداشته اید.
امام جمعه موقت تهران افزود: جهان اسلام و مسلمانان باید غیرت داشته باشند اگر در این آخرین جلوه ای که از اسلام (بیت المقدس) در رژیم صهیونیستی باقی مانده است فریاد نکشید پس کی می خواهید فریاد بکشید.
وی خطاب به برخی از کشورهای عربی و اسلامی گفت: غیرت شما و انسانیت شما کجا رفته است؟ این چنین دم از عربیت می زنید این ها (فلسطینی ها)عرب هستند چرا از این ها دفاع نمی کنید؟ دم از اسلامیت می زنید این ها مسلمان هستند چرا از اسلام دفاع نمی کنید چرا از قبله اول مسلمین دفاع نمی کیند این بی غیرتی است هر که در این عرصه فریاد نزند و به صحنه نیاید قطعا بی غیرت است و غیرت اسلامی اقتضای خروش و فریاد علیه اشغالگران دارد.
به گزارش ایرنا، دونالد ترامپ روز چهارشنبه در سخنانی در کاخ سفید با یادآوری اینکه بیت المقدس را به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی به رسمیت می شناسد، گفت: از وزارت خارجه می خواهم که آماده شود تا انتقال سفارت آمریکا از تل آویو به بیت المقدس را آغاز کند.
رئیس جمهوری آمریکا سپس فرمان اجرایی شناسایی بیت المقدس به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی را امضا کرد.
شهر قدس که مسجدالاقصی نخستین قبله مسلمانان را در خود جای داده بخش لاینفک فلسطین بوده و یکی از مهمترین اماکن سه گانه مقدس اسلامی به شمار می آید و از جایگاه و اهمیت ویژه ای نزد مسلمانان برخوردار است.
قدس شرقی از نظر قطعنامه های سازمان ملل اراضی اشغال شده محسوب می گردد، اقدام آمریکا در به رسمیت شناختن این شهر به عنوان پایتخت رژیم اشغالگر قدس نقض آشکار قطعنامه های بین المللی است.
شورای امنیت سازمان ملل در دسامبر سال میلادی گذشته قطعنامه ای تصویب و تاکید کرد که «هیچ تغییری در مرزهای قبل از چهارم ژوئن 1967 از جمله در رابطه با بیت المقدس به رسمیت شناخته نخواهد شد، مگر اینکه طرف ها در مذاکرات بر سر آن به توافق برسند.»
به گزارش ایرنا، امروز جمعه در سراسر ایران اسلامی، نمازگزاران پس از اقامه نماز جمعه به صورت یـکپارچـه بر ضد تصمیم رئیس جمهوری آمریکا مبنی بر اعلام «بیت المقدس» به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی و انتقال سفارت این کشور از تل آویو به بیت المقدس تظاهرات کرده و اعتراض و انزجار و خشم انقلابی خود را بر سر استکباری جهانی به ویژه آمریکا و رژیم اشغالگر قدس فریاد کشیدند.

**برخورد سردار سلیمانی با نامه رئیس سازمان سیا عزتمندانه بود
خاتمی برخورد قاطع سلیمانی با نامه رئیس سازمان اطلاعات آمریکا (سیا) برخوردی عزتمندانه دانست و گفت: وی نامه را باز نکرده به آنها برگرداند نامه ای که خودشان اعتراف کردند که این نامه را برای سردار سلیمانی فرستاده اند و او هم عزتمندانه آن را دریافت نکرده است.
وی همچنین به پیروزی ورزشکاران کشور در مسابقات جهانی وزنه برداری و افتخار آفرینی کشتی گیر ایران (علی رضا کریمی)را تبریک گفت و تصریح کرد: کریمی نماد عزت ایرانیان شد؛ او در مصاف ورزشکار رژیم صهیونیستی قرار نگرفت چون اصل این رژیم جعلی است و موضع این ورزشکار از پیروزی کمتر نیست. ما به چنین ورزشکاری می بالیم.

** مردم و مسئولان در زمین لرزه سنگ تمام گذاشتند
امام جمعه موقت تهران در خصوص وقوع حوادث زمین لرزه در نقاط مختلف کشور گفت: خدا را شکر مردم در این عرصه سنگ تمام گذاشتند در رسانه ملی دیدیم که بچه دامغانی قلک خود را شکسته و پول جمع کرده و کانکس برای زلزله زدگان سرپل ذهاب فرستاده است.
خاتمی با قدردانی از نوع دوستی مردم در کشور به نزدیک شدن فصل سرما و شدت سرما در مناطق غربی کشور اشاره کرد و افزود: از مسئولان کشور انتظار این است در این امر تسریع شود که این سه ماه سرمای زمستان بر این داغ دیدگان و مصیبت دیدگان سخت نگذرد.
وی با اشاره به اینکه ایران، کشوری زلزله خیز است، گفت: کرمانشاه، کرمان، بوشهر و گیلان و هر از چند گاهی در گوشه ای از کشور زمین لرزه می آید پس به استحکام بنا ها در کشور بپردازید و برنامه ریزی بلند مدت 10 ساله تا 20 ساله داشته باشید؛ خیلی از کشور زلزله خیز هستند آن ها زلزله را باور کرده اند و به استحکام بناها شان توجه دارند ما هم باید همین کار را انجام بدهیم و باید در دستور کار قرار گیرد تا در حوادث غیرمترقبه این گونه آسیب نبینیم .
امام جمعه موقت تهران گفت: مسئولان هم سنگ تمام گذاشتند ، گاهی بی انصافی می شود و گاهی ضد انقلاب با تهمت زدن کاری می کند که اعتماد مردم نسبت به مسئولان از بین برود. اگر در همان لحظات اولیه ارتش و سپاه نرسیده بودند و زیر آوار ماندگان را نجات نداده بودند کشته ها چندین برابر می شد.
وی با بیان این که مسئولان به سرعت به مناطق زلزله خیز رفتند گفت: مسئولان و خدمتگزاران کشور با انگیزه در این مناطق در حال خدمت هستند باید به آنها اعتماد کنیم ، اما نباید به کم قانع بود.
خاتمی در بخشی از خطبه های نماز جمعه تهران با اشاره به حدیثی از امیر المومنین علی (ع) اشاره کرد و گفت: حریم نگه دارید و خودتان را در محضر مبارک خدا ببینید که از گناه باز دارنده است؛ اگر می خواهید در برابر گناه و معصیت بیمه شوید، این بیمه تقوا است. اگر کسی در وادی گناه افتاد در سراشیبی قرار می گیرد و تا ته دره خواهد رفت، گناهان مانند آن است که تشنه ای آب شور بخورد که به هیچ وجه سیراب نمی شود تا جایی که سر از کفر در می آورد.
خطیب نماز جمعه تهران همچنین میلاد خاتم انبیاء حضرت محمد (ص) و امام صادق (ع) را تبریک گفت و ابراز امیدوار کرد همه پیرو ایشان باشیم .
وی همچنین ضمن تبریک روز دانشجو بیان کرد: دانشجو و طلبه دو بال رشد کشور هستند و از دانشجویان انتظار می رود از ایستادگی در برابر دولت متجاوز آمریکا و ایستادن در مقابل مسئولان این دولت متجاوز که سبب شد تا 16 آذر را به نام آن ها (دانشجو) نامیده شود پاسداری کنند؛ امروز هم دانشجویان عزیز ما می توانند با درس عمیق و تعهد و بصیرت همان نقش را ایفا کنند.
خاتمی به سالگرد شهادت آیت الله شهید دستغیب سومین شهید محراب اشاره کرد و افزود: او به حق عالمی وارسته و پیشگام در انقلاب و مهذب نفوس و بصیر بود . گفتار و رفتار او آدم ساز بود؛دراوایل ریاست جمهوری آقا (مقام معظم رهبری) که ایشان به شیراز رفته بودند، آیت الله شهید دستغیب این عالم فرزانه در خطبه ها گفت که این بزرگوار(آیت الله خامنه ای)هیچ هوا ندارد و دنبال تکلیف و وظیفه است؛ ایشان را به امام راحل (ره) تشبیه کردند.
او همچنین به سالگرد درگذشت «آمیرزا جواد آقا تهرانی» از علمای مشهد و درگذشت «حبیب الله چایچیان »شاعر اهل بیت (حسان) وهمچنین «ازبرعلی حاجوی» (دهقان فداکار) اشاره و از شیوه زندگی، آثار و فضایل و فداکاری های ایشان یاد کرد.
سیام**3070**1569
خبرنگار: داود نخ کوب نیاسر**انتشار دهنده: علی حبیبی

انتهای پیام /*

نظر شما