شناسهٔ خبر: 22893804 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: شبکه‌خبر | لینک خبر

محکومیت‌های جهانی علیه تصمیم نابخردانه ترامپ

موج محکومیت‌های جهانی تصمیم رئیس جمهور آمریکا درباره قدس اشغالی همچنان ادامه دارد.

صاحب‌خبر -
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبر،  دهها هزار یمنی با برگزاری تظاهرات در شهر صعده در شمال این کشور، حمایت خود را از قدس اعلام کردند.
شرکت کنندگان در این تظاهرات، تصمیم اخیر رئیس جمهور آمریکا را درباره به رسمیت شناختن قدس به عنوان پایتخت اسرائیل محکوم کردند.
 
عواقب خطرناک تصمیم ترامپ

منبعی در وزارت امور خارجه کویت در مورد عواقب خطرناک تصمیم آمریکا در به رسمیت شناختن قدس به عنوان پایتخت فلسطین اشغالی و انتقال سفارت آمریکا به این شهر هشدار داد.
این تصمیم یکجانبه بر خلاف قطعنامه های بین المللی در مورد وضع حقوقی، انسانی، سیاسی و تاریخی قدس قطعنامه های مجمع عمومی سازمان ملل و توافقات بین المللی است.
­این منبع افزود:« این تصمیم انحراف از روند صلح متعادل در خاورمیانه بود و به طور مستقیم امنیت و ثبات را در منطقه تهدید می کند که وضع امنیتی آن در حال حاضر نیز با مشکل مواجه است».
این منبع  همچنین ابراز امیدواری کرد آمریکا در تصمیم خود در این مورد بازنگری و برای حل قطعی روند صلح خاورمیانه، بر اساس قطعنامه های بین المللی و راهکار صلح عربی، تلاش کند.

واکنش سفیر فلسطین در جمهوری آذربایجان به اعلام قدس اشغالی به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی

سفیر فلسطین در جمهوری آذربایجان در واکنش به اقدام آمریکا درباره اعلام قدس اشغالی به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی گفت: آمریکا دیگر نمی تواند در حل مساله فلسطین نقش ایفا کند.
پایگاه خبری «اسلامین سسی» اعلام کرد: «ناصر عبدالکریم» در گفتگو با پایگاه خبری «سپوتینک» جمهوری آذربایجان گفت: اقدام رئیس جمهور آمریکا یک ضربه مخرب برای تلاش های صلح آمیز بود و به رسمیت شناختن قدس اشغالی به عنوان پایتخت اسراییل توسط رئیس جمهور آمریکا حمایت آشکار این کشور از اشغال سرزمین ها است.
وی افزود: از نظر حقوق بین الملل و مجامع بین المللی ، قدس اشغالی جزء خاک سرزمین های فلسطین اشغالی است.
سفیر فلسطین در جمهوری آذربایجان گفت: رئیس جمهور آمریکا سند و دست نوشته ای را قرائت کرد که نتانیوهو و طرفداران صهیونیست افراطی آن را نوشته بودند.
وی افزود: سخنرانی رئیس جمهور آمریکا ، احساسات همه فلسطینی ها، اعراب، مسلمانان، مسیحیان و حامیان صلح جهانی را برانگیخت و ترامپ با این اقدام خود هدیه ای رایگان به نیروهای صهیونیست افراطی داد.

 
مرکز فرهنگی اسلامی هند: تصمیم آمریکا تهدیدی برای امنیت و آرامش جهان

مرکز فرهنگی اسلامی هند در واکنش به اقدام آمریکا اعلام کرد: رئیس جمهور آمریکا با این گونه اقدامات ، جهان اسلام و دوستداران عدالت را تحریک می کند.
«سراج الدین قریشی » رئیس «مرکز فرهنگی اسلامی هند» پس از نشست ویژه ی کمیته اجرایی این مرکز گفت: این اعلام و اقدامات تهاجمی ، امنیت و آرامش سراسر جهان را با خطر مواجه می کند.
وی از «نارندرا مودی» نخست وزیر هند خواست: این احساسات و ناراحتی مسلمانان هند را به رئیس جمهور آمریکا منتقل کند.
«سراج الدین قریشی » ابراز امیدواری کرد: سازمان ملل با احترام به احساسات جهان اسلام ، اقداماتی برای جلوگیری از انتقال سفارت آمریکا به قدس انجام دهد.

در کشمیر امروز جمعه به عنوان روز اعتراض اعلام شده است

رهبران اسلامی سرشناس در دره کشمیر هند در بیانیه ای مشترک با محکوم کردن اقدام «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا برای اعلام قدس اشغالی به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی ، روز جمعه 8 دسامبر را روز اعتراض به این اقدام نامگذاری کردند.
در این بیانیه آمده است: در نماز جمعه تمام مساجد ، حسینیه ها و خانقاه ها بیانیه ای در محکومیت این اقدام صادر خواهد شد.
دکتر «فاروق عبدالله» رئیس «کنفرانس ملی» جامو و کشمیر و عضو مجلس عوام هند هم اعلام قدس به عنوان پایتخت اسراییل را به شدت محکوم کرد و گفت: با این اقدام دیکتاتوری «دونالد ترامپ» ، قلب جهان اسلام و احساسات مذهبی جریحه دار شده است.
وی افزود: تمام کشورهای متمدن ، این اقدام را محکوم می کنند.
رئیس «کنفرانس ملی» جامو و کشمیر ابراز امیدواری کرد: نشست شورای امنیت سازمان ملل برای این موضوع ، این تصمیم آمریکا را رد کند.

اقدام آمریکا در راستای قانونی کردن اقدام غیرقانونی اشغال فلسطین

حزب «کمونیست مارکسیست» هند اعلام کرد: آمریکا یک اقدام رسمی برای قانونی کردن اشغال غیرقانونی سرزمین فلسطین انجام داده است.
این حزب در بیانیه ای آورده است: این اقدام «ترامپ» اقدامی ضد مواضع سازمان ملل و موضع جامعه بین المللی مبنی بر اشغالی بودن قدس است.
در این بیانیه از مواضع هند در این رابطه هم انتقاد شده و آمده است: باوجود انتقادهای مجامع جهانی ضد این تصمیم ، سخنگوی وزارت امور خارجه هند انتقادی نکرده است و این نشان می دهد دولت «مودی» تا چه اندازه تحت نفوذ و سرسپرده ی آمریکا است.
«راویش کومار» سخنگوی وزارت امور خارجه هند اعلام کرده بود: دهلی نو در ارتباط با موضع مستقل خود به فلسطین پایبند است و براساس منافع هند ، تحت تاثیر کشور سومی قرار نخواهد داشت.

تظاهرات فلسطینیان در قدس اشغالی در محکومیت تصمیم رئیس جمهور آمریکا
فلسطینیان در قدس اشغالی با برگزاری تظاهرات، تصمیم رئیس جمهور آمریکا را در به رسمیت شناختن این شهر به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی محکوم کردند. نظامیان صهیونیست نیز بخش قدیمی قدس را به طور کامل بستند.
قدس اشغالی همچنین دیروز در اعتصاب عمومی سراسری بود و نیروهای اشغالگر صهیونیستی نیز آمادگی خود را افزایش دادند.

خضر شاهین خبرنگار العالم در قدس اشغالی در گزارشی گفت : صدها فلسطینی ساکن قدس اشغالی در برابر باب العامود یکی از درهای بخش قدیمی قدس اشغالی و در برابر ساختمان « خانه آمریکا» در این منطقه تجمع کردند و فریاد سر دادند که این تصمیم ظالمانه در حق شهر قدس اشغالی، باطل است.
آنان بر عربی و اسلامی بودن قدس تأکید و تصریح کردند قدس اشغالی ، پایتخت همیشگی کشور فلسطین که برایش هزاران نفر قربانی شده اند باقی خواهد ماند.
عطا الله حنا رئیس اسقفهای سبطی در قدس اشغالی گفت:« ما به عنوان فلسطینی در میدان باقی خواهیم ماند و از قدس و فلسطین به هر بهایی و با هر جانفشانی شده دفاع خواهیم کرد.»
عدنان غیث رئیس کمیته قدس در جنبش فتح گفت:« ما می گوییم این تصمیم بدون پاسخ نخواهد ماند و ملت فلسطین و فلسطینیان قدس در برابر این مرحله خطرناک در مسئله فلسطین ساکت نخواهند ماند. کشورهای عربی، فلسطینیان را تنها گذاشتند و همچنین اختلافات آنان باعث شد آمریکا و اسرائیل -این رژیم غاصب- چنین گامی را بردارند.»
یکی از رهبران جهاد اسلامی: تصمیم آمریکا علیه قدس اشغالی اعلام جنگ است
یکی از رهبران جنبش جهاد اسلامی فلسطین از مواضع برخی کشورهای عربی در خصوص مسئله فلسطین انتقاد کرد و گفت تصمیم رئیس جمهور آمریکا به مثابه اعلام جنگ به اعراب و مسلمانان است.
نافذ عزام گفت تصمیم رئیس جمهور آمریکا در خصوص قدس به مثابه اعلام جنگ به اعراب و مسلمانان است اما با وجود این برخی کشورهای عربی روابط صمیمی خود را با آمریکا حفظ کرده اند.
وی گفت: «این را هرگز نمی فهم که چرا این چنین است ترامپ تصمیمش را درباره قدس اشغالی اعلام می کند و در همان حال پایگاههای آمریکایی در برخی کشورهای عربی همچنان پا برجاست. ادامه روابط صمیمی بین برخی کشورهای عربی و آمریکا چه معنایی دارد؟ ادامه سرازیر شدن صدها میلیارد دلار از دارایی های اعراب و مسلمانان به بانکهای آمریکایی چه معنایی دارد؟ این پولها در ارتقای تسلیحات استفاده می شود و این تسلیحات در اختیار اسرائیل قرار می گیرد.»

انتقاد جمعیت علمای هند از اقدام آمریکا
رئیس «جمعیت علمای هند» گفت: اعلام کردن قدس به عنوان پایتخت اسراییل یک اقدام ظالمانه و غیرمنصفانه و خلاف قوانین بین المللی است.
«مولانا ارشد مدنی» ضمن محکومیت این اقدام ، اعلام کرد: با این اقدام احساسات جهان اسلام به شدت جریحه دار شده است و جهان نباید این تصمیم را به هیچ وجه بپذیرد.
رئیس «جمعیت علمای هند» این تصمیم رئیس جمهور آمریکا را خلاف قطعنامه های شورای امنیت ارزیابی کرد و گفت: سازمان جمعیت علمای هند همیشه حامی کشور فلسطین است و نمی توان اشغال غاصبانه فلسطین را قبول کرد و ما همیشه با برادران فلسطینی هستیم.
«مولانا ارشد مدنی» افزود: از زمانی که «دونالد ترامپ » به عنوان رئیس جمهور آمریکا انتخاب شده است جهان با مشکلات بیشتری مواجه شده و با افزایش تنش ها فضای جنگ افروزی در جهان بیشتر شده است.
وی گفت: با این اقدام «ترامپ» وضع در کشورهای خاورمیانه بدتر خواهد شد.

 بازتاب اقدام آمریکا برای انتقال سفارت به قدس اشغالی در روزنامه های هند
تصمیم آمریکا برای انتقال سفارت خود به قدس اشغالی در روزنامه های هند بازتاب گسترده ای داشت.
تیتر روزنامه «صحافت» در مطلبی با عنوان «اجلاس اضطراری شورای امنیت درباره تصمیم اقدام آمریکا درباره قدس» آورده است: بعد از اعلام ترامپ مبنی بر انتقال سفارت آمریکا به قدس ، جهان اسلام بسیار ناراحت است و علیه تصمیم ترامپ تظاهراتی در مناطق مختلف آغاز شده است.
روزنامه «انقلاب» هم در مقاله ای در پاسخ به این سوال که چه پاسخی به اقدام تحریک آمیز ترامپ وجود دارد؟ به قلم «احمد الله صدیقی» نوشت: با این اعلام ترامپ ، غم و ناراحتی و غصه بین مسلمانان سراسر جهان ایجاد شد.اگر مسلمانان هند این غم را احساس نکنند به معنای این است که آنها به اهمیت و تاریخ قبله اول بی علاقه شده اند.
وی در ادامه آورده است: به طور حتم در روزهای آینده ، مسلمانان سراسر جهان این اقدام تحریک آمیز ترامپ را نه تنها رد می کنند بلکه رئیس رژیم صهیونیستی با پیامدهای منفی آن مواجه خواهد شد.
در پایان این مقاله آمده است: مسلمانان هند بر سر این مساله به جای تکیه کردن به دولتمردان ناتوان عرب ، این مساله را مطرح کند که قبله اول خط قرمز است و هر تلاش برای عبور از آن را برای یک لحظه هم قبول نخواهند کرد. مسلمانان قبله اول را مایوس نخواهند کرد و از گوشه گوشه هند اعتراض ها به این اقدام بلند خواهد شد.
در این روزنامه آمده است: سلسه تظاهراتی بعد از اعلام قدس به عنوان پایتخت اسرائیل آغاز شده است.
در روزنامه «انقلاب» هند خبرهای محکومیت این عمل از سوی کشورهای مختلف از جمله ایران و ترکیه آمده است.
رونامه «سهارای ملی» هم در مطلبی با عنوان «محکومیت ترامپ در سراسر جهان» نوشت: کشورهای اسلامی نسبت به این تصمیم آمریکا به شدت ناراحت هستند.
روزنامه اردو زبان «خبرها» نوشت: «حماس به آغاز انتفاضه تهدید کرد» ، «شورای امنیت سازمان ملل درخواست نشست اضطراری کرد»
در این روزنامه همچنین نقل قول هایی از شخصیت های مختلف آمده است:
«اسماعیل هنیه» گفت: تصمیم ترامپ درب جهنم را باز کرد.
«محمود عباس» گفت: آمریکا حق نقش خود را در برقراری امنیت از دست داد.
«رجب طیب اردوغان» گفت: با این تصمیم ، کل منطقه با خطرمواجه شده است.
روزنامه «هندو» هم در مطلبی با عنوان «درگیری در کرانه باختری و غزه» نوشت: رهبر حماس خواستار انتفاضه جدید شده است و نیروهای رژیم صهیونیستی برای متفرق کردن معترضان به تصمیم ترامپ از گاز اشک آور استفاده کرده است.
روزنامه هندو همچنین در سرمقاله ای با عنوان «بحران پایتخت» آورده است: انتقال سفارت آمریکا به قدس ، روند صلح را در منطقه با خطر مواجه کرده است.
در ادامه این سرمقاله آمده است: با اعلام این اقدام اخیر ، «دونالد ترامپ» اشغال فلسطین را تایید کرده و از این طریق او موضع آمریکا را به عنوان یک میانجیگر بیطرف در گفتگوهای فلسطین و اسراییل زیر سوال برده است.

 ساکنان نیویورک پشتیبانی چاک شومر از سیاست ترامپ را محکوم کردند
ده ها معترض روبروی دفتر رئیس اقلیت دموکرات در مجلس نمایندگان آمریکا در منهتن ، نیویورک گردهم آمدند و پشتیبانی او را از تصمیم رئیس جمهور دونالد ترامپ در به رسمیت شناختن اورشلیم (شهر اشغالی قدس) به عنوان پایتخت اسرائیل محکوم کردند.
 این گردهمایی را سازمان یهودی IfNotNow (ایف نات ناو) سازماندهی کرده بود که از حقوق فلسطینی ها پشتیبانی می کند.
چاک شومر ، نماینده ی دموکرات مجلس نمایندگان آمریکا از جمله هواداران پر و پا قرص این تغییر سیاست بوده و گفته بود به رئیس جمهور دونالد ترامپ در این زمینه مشاوره داده است.

استفان لوری سخنگوی IfNotNow, ، گروهی در آمریکا که با اشغال کرانه باختری و نوار غزه از سوی اسرائیل مخالف است گفت: « اینجا گردهم آمده ایم تا به چاک شومر بگوییم پشتیبانی او از رئیس جمهور در این زمینه و مشاوره دادن به او درباره این اقدام خطرناک و بی ملاحظه پذیرفتنی نیست. زیرا ما اطمینان داریم این اقدام سبب می شود اسرائیل پا را فراتر گذاشته و علاوه بر گسترش سیاست اشغالگری ، زندگی مردم فلسطین را بیش از پیش نابود کند. ما همچنین اطمینان داریم اورشلیم دیگر مکانی امن برای یهودیان نیست و زندگی آنان تحت تاثیر چنین تصمیم نابخردانه ای و غیردیپلماتیکی نابود می شود.»

تد اوئرباخ ، یکی از ساکنان نیویورک هم گفت: « پشتیبانی سیاستمداران آمریکایی از سیاست اشغالگری از سال 1967 و از زمان آغاز اشغالگری دو حزبی اتفاق افتاده است. دموکرات ها از همه ی اقدام های اسرائیل پشتیبانی کرده اند. دموکرات های ترسو درک نمی کنند در اسرائیل چه می گذرد و از سیاست سرکوب فلسطینی ها و نقض حقوق بشر آنان پشتیبانی می کنند.»

اعتراض حامیان حقوق فلسطینی ها در شیکاگو به تصمیم ترامپ

حامیان حقوق مردم فلسطین در شیکاگو در اعتراض به تصمیم رئیس جمهور آمریکا در به رسمیت شناختن شهر اشغالی قدس به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی تظاهرات کردند.
به گزارش شبکه تلویزیونی‌ ای پی تی ان؛ پنجشنبه شب، خیابان‌های شیکاگو صحنه تظاهرات حامیان حقوق مردم فلسطین در اعتراض به تصمیم ترامپ بود.
این تظاهرات اعتراض آمیز را «ائتلاف برای عدالت برای فلسطین در شیکاگو» سازماندهی کرده بود که از فدرال پلازا در مرکز شهر شروع شد.
 
انتقاد شدید اولاند از تصمیم اخیر ترامپ درمورد قدس اشغالی
فرانسوا اولاند ­رئیس جمهور سابق فرانسه تصمیم دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا را در به رسمیت شناختن قدس به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی بسیار نگران کننده توصیف کرد و آن را عاملی برای بی ثباتی در خاورمیانه دانست.
اولاند که روز پنج شنبه در حاشیه همایشی در مجلس ملی فرانسه سخن می‌گفت:، افزود: «تصمیم دونالد ترامپ عواقب بسیار وخیمی خواهد داشت چرا که باعث تشدید مناقشات موجود خواهد شد. این تصمیم نه تنها در غرب آسیا بلکه در سراسر جهان با مخالفت‌هایی روبرو خواهد شد در حالیکه جهان به ثبات، امنیت و گفتگو نیاز دارد.»
رئیس جمهور سابق فرانسه یادآور شد ترامپ تصمیمی یک طرفه به نفع اسراییلی‌ها گرفته است. به گفته او، این اقدام ترامپ عملکرد نهاد‌های بین المللی را نیز زیر سؤال می‌برد.
اولاند از امانوئل مکرون رئیس جمهور فرانسه نیز به خاطر محکوم کردن تصمیم اخیر ترامپ قدردانی کرد. او همچنین تصمیم ترامپ درباره پیمان آب و هوایی و موضع وی درقبال مسئله هسته‌ای ایران انتقاد کرد.
رئیس جمهور سابق فرانسه افزود: «رئیس جمهور آمریکا با اتخاذ چنین تصمیماتی، وحدت جامعه جهانی را مخدوش کرده است. مسیر سیاست خارجی آمریکا به سوی بی ثباتی و نا امنی پیش می‌رود».
 
تظاهرات در اردن در محکومیت اقدام رئیس جمهور آمریکا درباره قدس اشغالی

 تصمیم دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا برای به رسمیت شناختن قدس به عنوان پایتخت اسرائیل خشم بسیاری از مردم اردن را برانگیخت و عده زیادی در امان پایتخت این کشور به خیابانها آمدند و علیه آمریکا و اسرائیل تظاهرات کردند. با توجه به اینکه عبدالله دوم پادشاه اردن تولیت اماکن مقدس اسلامی و مسیحی شهر قدس را بر عهده دارد، هر گونه اتفاقی میان فلسطین و اسرائیل مستقیما بر اردن تاثیر دارد.
دانشجویان دانشگاه اردن نیز با برگزاری تظاهرات و تحصن تصمیم ترامپ را درباره قدس محکوم کردند. بسیاری از معترضان تاکید دارند این اقدام صلح و امنیت منطقه را تهدید می کند و می تواند عامل خشونتهای بیشتری باشد. تظاهرات دیگری نیز در مقابل سفارت آمریکا در امان برگزار شد.
مروان سوده رئیس فدراسیون بین المللی اصحاب رسانه عرب و نویسندگان متد چین در اردن هم گفت :« آمریکا و آقای ترامپ احساس می کنند که دیگر در خاورمیانه قدرتی ندارند. آنها احساس می کنند در سوریه و عراق و لیبی آمریکا نمی تواند اعمال قدرت و سیاستهای خود را اجرا کند. آنها جایگاه خود را در میان عربها از دست داده اند ، آنها حمایت عربها را از دست داده اند ، به همین علت آقای ترامپ می خواهد کاری غیرمعمول و عجیب انجام دهد تا دوباره توجه همه را به خود جلب کند و حمایت بیشتری در خاورمیانه به دست آورد. اما ترامپ با این کار عملا مرگ سیاست آمریکا را در خاورمیانه رقم زد.

نظر شما