شناسهٔ خبر: 22891508 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: جماران | لینک خبر

آخرین تحولات فلسطین و قدس؛

زخمی شدن 108 فلسطینی در درگیری با نظامیان صهیونیست/حمله اسرائیل به نوار غزه/تظاهرات در اردن و ادامه محکومیت ها

جنگنده‌ها و تانک‌های ارتش رژیم اشغالگر اسرائیل دو منطقه در نوار غزه را مورد هدف قرار دادند.

صاحب‌خبر -

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، با یورش نظامیان اسرائیلی به تظاهرات مردم فلسطین علیه تصمیم اخیر ترامپ درباره قدس، 108 فلسطینی در کرانه باختری مجروح شدند.

هلال احمر فلسطین با انتشار اطلاعیه‌ای رسمی اعلام کرد، 108 فلسطینی معترض به تصمیم آمریکا مبنی بر به رسمیت شناختن قدس به عنوان پایتخت رژیم اشغالگر اسرائیل در نتیجه یورش نیروهای نظامی اسرائیل مجروح شده اند.

این افراد بر اثر استنشاق گاز اشک‌آور و اصابت گلوله پلاستیکی مجروح شده اند.

تظاهرات مردم فلسطین در اقصی نقاط این کشور علیه تصمیم دولت آمریکا در به رسمیت شناختن قدس به عنوان پایتخت اسرائیل همچنان ادامه دارد.

پلیس سواره نظام اسرائیل با هجوم به سمت معترضین در منطقه قدیمی قدس، معترضان به تصمیم اخیر ترامپ را متفرق کرده است.

از سوی دیگر بر اساس گزارش منابع محلی فلسطین، برخی از گروه‌های نزدیک به جنبش فتح نیز خواستار قیام مسلحانه علیه اقدام دولت آمریکا شدند.

 

حمله اشغالگران به نوار غزه

 در تحولی دیگر، جنگنده‌ها و تانک‌های ارتش رژیم اشغالگر اسرائیل دو منطقه در نوار غزه را مورد هدف قرار دادند.

ارتش اسرائیل با اعلام این خبر، افزود که این حمله در پاسخ به شلیک سه موشک به سمت سرزمین های اشغالی صورت گرفته است.

در بیانیه ارتش اسرائیل، حماس به عنوان مسئول حمله موشکی از غزه معرفی شده است.

منابع خبری از سقوط دو فروند از راکت‌ها در داخل نوار غزه و برخورد دو راکت دیگر به مناطق خالی از سکنه در جنوب سرزمین های اشغالی خبر دادند.

ارتش اسرائیل درحالی به بهانه پرتاب راکت از نوار غزه، این منطقه را بمباران کرده که تاکنون هیچ گروهی فلسطینی مسئولیت پرتاب راکت‌ها به سمت اسرائیل را برعهده نگرفته بود.

 پیش از آن شلیک دو راکت از نوار غزه به سمت جنوب سرزمین های اشغالی باعث به صدا در آمدن آژیر خطر در مناطق «عسقلان» و «شاعر هانیغیف» در جنوب فلسطین اشغالی شد.

آویخای ادرعی، سخنگوی ارتش رژیم اسرائیل با اعلام این خبر از سقوط این موشک‌ها در داخل مرزهای غزه خبر داد.

از سوی دیگر اعضای یگان‌های ناصر صلاح‌الدین، وابسته به کمیته مقاومت مردمی غزه با اعلام این که راکت‌ها از سوی این گروه شلیک شده، اعلام کردند: این اولین واکنش ما به تصمیم آمریکا در خصوص قدس است.

 

تظاهرات در اردن

صدها نفر از مردم اردن در اعتراض به تصمیم رئیس جمهور آمریکا در به رسمیت شناختن قدس به عنوان پایتخت اسرائیل تظاهرات کردند.

صد‌ها شهروند اردنی در اعتراض به تصمیم دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا در مورد به رسمیت شناختن قدس به عنوان پایتخت رژیم اشغالگر اسرائیل و انتقال سفارتخانه این کشور از تل آویو به این شهر تظاهرات کردند.

34

معترضان که در مقابل سفارتخانه آمریکا در امان، پایتخت اردن جمع شده بودند، شعار‌هایی جهت لغو توافق‌نامه صلح اسرائیل-اردن و تعطیلی سفارتخانه آمریکا در این کشور سر دادند.

این افراد همچنین با حمل پلاکارد‌هایی با مضمون «قدس تا ابد به عنوان پایتخت فلسطین خواهد ماند» و «مردم اردن این تصمیم تحقیر‌آمیز را قبول ندارد»، عکس‌های ترامپ را به آتش کشیدند. همچنین نیروهای امنیتی و معترضان باهم درگیر شده اند.

 

ادامه محکومیت ها

اتحادیه علمای یمن اعلام کرد که تصمیم ترامپ درهای جهنم را به روی ایالات متحده آمریکا و منافعش در جهان باز می کند.

این اتحادیه تأکید کرد که نظام عربستان سعودی همپیمان تاریخی آمریکا و همه حاکمان عرب مسئول پیامدهای دستور ترامپ هستند.

وزارت خارجه موریتانی نیز تصمیم ایالات متحده آمریکا درباره قدس را به شدت محکوم کرد.

اما وزارت خارجه آمریکا با حمایت از اقدام ترامپ اعلام کرد که دستور ترامپ به سادگی هر چه تمامتر اعتراف به وضعیت حاکم بر قدس است.

کاخ سفید نیز اعلام کرد که لغو نشست عباس و معاون رئیس جمهور آمریکا نتایج برعکسی خواهد داشت.

 

هشدار واشنگتن به شهروندانش در مصر

سفارت آمریکا در قاهره طی اطلاعیه‌ای در سایت رسمی خود از کارکنان این سفارتخانه خواست نسبت به اعتراضات مردمی علیه به رسمیت شناخته شدن قدس به عنوان پایتخت رژیم اشغالگر اسرائیل توسط دونالد ترامپ هوشیار باشند.

سازمان‌های مردم‌نهاد مصر در پی به‌ رسمیت شناختن قدس به عنوان پایتخت رژیم اشغالگر اسرائیل توسط ترامپ، مصری‌ها را به برگزاری تظاهرات مقابل سفارت آمریکا در قاهره فراخوانده اند.

بنابر این گزارش،  دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا دو شب پیش در یک کنفرانس مطبوعاتی، علی‌رغم قطعنامه شماره 478 شورای امنیت سازمان ملل متحد در سال 1980 که اقدام اسرائیل برای الحاق قدس شرقی و اعلام آن به عنوان پایتخت اسرائیل را غیر قانونی دانست، گفت: «زمان به رسمیت شناختن رسمی قدس به عنوان پایتخت اسرائیل فرا رسیده است». ترامپ همچنین دستور داد تا آمادگی های لازم برای انتقال سفارت خانه ایالات متحده آمریکا به قدس صورت گیرد.رژیم اشغالگر اسرائیل در سال 1967 قدس را اشغال و آن را به عنوان «پایتخت ابدی اسرائیل» اعلام کرد، اما جامعه بین المللی این تصمیم را به رسمیت نمی شناسد. فلسطینی ها قدس را پایتخت کشورشان می دانند.

 

نظر شما