شناسهٔ خبر: 22891299 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: پارسینه | لینک خبر

کاخ سفید: مطمئنیم ریاض یک بندر تحت محاصره یمن را می گشاید

کاخ سفید ابراز اطمینان کرد که عربستان سعودی یک بندر تحت محاصره در یمن را به روی کمکهای بشردوستانه خواهد گشود.

صاحب‌خبر -
به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از رویترز، پس از تقاضای «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا از مقامات ریاض برای لغو محاصره یک بندر در یمن و فراهم ساختن امکان دسترسی مردم این کشور به کمکهای بشردوستانه، کاخ سفید ابراز اطمینان کرد که عربستان سعودی اجازه خواهد داد یک بندر محاصره شده در یمن گشوده شود.

گفتنی است که از یک ماه پیش، ائتلاف نظامی به رهبری عربستان در درگیریهای خود با نیروهای مسلح حوثی محاصره بنادر یمن را آغاز کرد.

به رغم تخفیف اندک در شرایط محاصره، وضعیت کنونی در یمن همچنان مهلک و فاجعه بار است. حدود ۸ میلیون تن از مردم یمن در آستانه قحطی و گرسنگی بسر می برند و با بیماریهای واگیرداری همچون وبا و دیفتری دست و پنجه نرم می کنند.

این در حالی است که جمعیت ۲۷ میلیونی یمن تقریباً بطور کامل به واردات غذا، دارو و سوخت از خارج وابسته است.

«سارا سندرز» سخنگوی کاخ سفید به خبرنگاران گفت: «من مطمئن هستم که اقداماتی برای بازگشایی یک بندر در یمن در دست انجام است و به محض انتشار جزئیات بیشتر، شما را در جریان خواهیم گذاشت».

لازم به ذکر است که دونالد ترامپ روز چهارشنبه از عربستان سعودی خواست تا «اجازه دسترسی مردم یمن به غذا، سوخت و آب را فراهم نماید»، و گفت که صبر واشنگتن از این محاصره به سر رسیده است!

 «جامی مک گلدریک» هماهنگ کننده کمکهای بشردوستانه سازمان ملل متحد برای یمن به خبرنگاران گفت: «هنوز پیشرفتی حاصل نشده است؛ اما ما امیدواریم که این دفاع و آن پیامهای قدرتمند بنادر را از حالت نیمه فعال درآورده و بطور کامل بگشاید».

مک گلدریک همچنین گفت که اکنون ۱۵ کشتی حامل غذا و سوخت در انتظار دریافت مجوز ورود به بنادر حدیده و سلیف یمن است.

شایان ذکر است که حدود ۸۰ درصد از واردات غذایی یمن از طریق بندر حدیده وارد می شود.

برچسب‌ها:

نظر شما