شناسهٔ خبر: 22891022 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

کارشناس ارمنی: تصمیم ترامپ درباره بیت المقدس به وجهه آمریکا در سطح جهانی ضربه زد

مسکو - ایرنا - آرمن پتروسیان عرب شناس ارمنی گفت: تصمیم ترامپ برای به رسمیت شناختن بیت المقدس به عنوان پایتخت اسرائیل به وجهه آمریکا در سطح جهانی ضربه زد و پیامدهای سختی برای ایالات متحده به همراه خواهد داشت.

صاحب‌خبر -

به گزارش بامداد جمعه ایرنا به نقل از بخش دیپلماسی رسانه ای سفارت ایران در ایروان، پِطروسیان عرب شناس ارمنی در گفت وگو با خبرگزاری آرمن پرس درباره به رسمیت شناختن قدس به عنوان پایتخت اسرائیل اظهار داشت: این اقدام نسنجیده اعتراض های شدید مردم فلسطین را به همراه دارد و سبب ایجاد تنش های شدید میان بسیاری از کشورهای جهان با آمریکا و رژیم صهیونیستی خواهد شد و منطقه خاورمیانه را به ناآرامی می کشاند. علاوه بر این افت اعتبار آمریکا برای کشورهای مسلمان عرب نیز انتظار می رود.
پطروسیان گفت: آمریکا با این اقدام در میانجیگری برای حل مناقشه فلسطین - اسرائیل با شکست روبه رو شد.
وی افزود: با توجه به این که آمریکا با اتخاذ تصمیم انتقال خود به بیت المقدس، جانبداری خود از اسرائیل را اثبات کرد که با مقررات حقوقی بین المللی مطابقت نمی کند، لذا میاجیگری واشنگتن متوقف خواهد شد.
کارشناس ارمنی گفت: مطابق قطعنامه ای که از سوی سازمان ملل درخصوص بیت المقدس صادر شده است، تا زمانی که مشکل حل نشده باشد، بیت المقدس باید بی طرف بماند.
پِطروسیان تاکید کرد: ترامپ ضمن اتخاذ تصمیم انتقال سفارت آمریکا به بیت المقدس، مایل است خود را از ریاست جمهوری پیشین آمریکا متمایز کند. در این شرایط بعید نیست که حملاتی علیه نمایندگی های دیپلماتیک آمریکا انجام شود.
وی افزود: مساله بیت المقدس یکی از حساس ترین مسائل برای جهان اسلام و اعراب بوده و اقدامات فعال اخیر برخی کشورهای عربی در راستای پیشگیری چنین تصمیم ترامپ بود. کشورهای موافق این تصمیم بسیار معدود هستند.
کارشناس ارمنی گفت: روسیه و چین می توانند از وضعیت ایجاد شده استفاده کرده و مواضع خود را تقویت کنند.
وی با بیان اینکه وضعیت برای رژیم صهیونیستی نیز دشوار می شود، ادامه داد: از نگاه اول به نظر می رسد این اقدام مثبت می باشد اما مشخص است که حملات دیپلماتیک جدی علیه اسرائیل آغاز خواهد شد. آمریکا با به رسمیت شناختن بیت المقدس به عنوان پایتخت اسرائیل به حل مناقشه در منطقه کمک نکرد بلکه موانعی نیز در این راه ایجاد کرد.
پطروسیان گفت: به هر حال به رسمیت شناختن بیت المقدس به عنوان پایتخت اسرائیل توسط آمریکا به این معنا نیست که جهان نیز آن را به رسمیت شناخته است. احتمال انجام این اقدام توسط بازیگران مهم ضعیف می باشد.
به گزارش ایرنا، دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا چهارشنبه پانزدهم آذرماه اعلام کرد که بیت المقدس را به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی به رسمیت می شناسد.
وی در سخنانی در کاخ سفید گفت:از وزارت خارجه می خواهم که آماده شود تا انتقال سفارت آمریکا از تل آویو به بیت المقدس را آغاز کند.
با وجود مخالفت های گسترده جهانی و منطقه ای، رئیس جمهوری آمریکا روز چهارشنبه تصمیم خود را برای به رسمیت شناختن قدس به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی و شروع روند انتقال سفارت این کشور از تل آویو به قدس اعلام کرد.
کنگره آمریکا در 23 اکتبر 1995 طرح انتقال سفارت آمریکا به قدس را تصویب کرد.
دولت های مختلف آمریکا از آن زمان تاکنون از اجرای این مصوبه کنگره امتناع کرده اند. ترامپ در تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری آمریکا وعده داده بود که این مصوبه را اجرا کند.
شبد**اروپام* 391 **1010
انتشار:حسن معظمی

انتهای پیام /*

نظر شما