شناسهٔ خبر: 22890979 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: عصر ایران | لینک خبر

رویترز: آمریکا از اسرائیل خواست واکنش ها به تصمیم پیرامون قدس را ملایم کند

ایرنا

صاحب‌خبر -

رویترزدر گزارشی نوشت: وزارت خارجه آمریکا با تشکیل کارگروهی برای رصد واکنش های جهانی به تصمیم ترامپ پیرامون قدس، در نامه ای از مقام های رژیم صهیونیستی خواسته که واکنش های رسمی به این تصمیم را تلطیف کرده و خویشتن دار باشند.

به گزارش ایرنا به نقل از خبرگزاری رویترز، بر اساس سندی که به رویت این خبرگزاری رسیده، آمریکا از رژیم صهیونیستی خواسته که واکنش های رسمی به تصمیم ترامپ پیرامون قدس را ملایم کند.

به نوشته رویترز، در این سند به تاریخ 6 دسامبر (15 آذر) که به سفارت آمریکا در تل آویو ارسال شده تا به مقام های رژیم صهیونیستی منتقل شود، آمده است: در حالی که می دانم شما به صورت علنی از این اخبار استقبال خواهید کرد، درخواست می کنم که واکنش های رسمی خود را محدود کنید.

رویترز نوشت که در این سند آمده است : انتظار می رود در خاورمیانه و سراسر جهان مخالفت هایی با این اخبار روی دهد. در حال حاضر در حال بررسی تاثیرات این تصمیم بر مراکز و نیروهای آمریکایی در خارج هستیم.

این سند همچنین محورهای گفت و گو برای کنسول آمریکا در قدس و سفارتخانه های این کشور در لندن، پاریس، برلین و رم و همچنین نمایندگی آمریکا در اتحادیه اروپا را مشخص کرده است.

در این سند از مقام های مراکز دیپلماتیک آمریکا در اروپا خواسته شده بر این نکته تاکید کنند که تصمیم ترامپ دربردارنده هیچ پیش قضاوتی پیرامون وضعیت نهایی قدس نیست و این مساله باید در مذاکرات میان اسرائیل و فلسطینیان مشخص شود.

سند دیگری از وزارت خارجه آمریکا به همان تاریخ حاکی از آن است که این وزارتخانه کارگروهی برای رصد واکنش های جهانی به این تصمیم تشکیل داده است.

به گزارش ایرنا، دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا روز چهارشنبه در سخنانی ضمن به رسمیت شناختن قدس به عنوان پایتخت رژیم صهیونیست، از وزارت خارجه خود خواست برایانتقال سفارت آمریکا از تل آویو به قدس آماده شود.

رئیس جمهوری آمریکا سپس فرمان اجرایی شناسایی قدس به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی را امضا کرد.

شهر قدس که مسجد الاقصی نخستین قبله مسلمانان را در خود جای داده بخش لاینفک فلسطین بوده و یکی از مهمترین اماکن سه گانه مقدس اسلامی به شمار می آید.

قدس شرقی از نظر قطعنامه های سازمان ملل جزو اراضی اشغال شده محسوب می گردد و اقدام آمریکا در به رسمیت شناختن این شهر بعنوان پایتخت رژیم اشغالگر اسرائیل نقض آشکار قطعنامه های بین المللی است.

شورای امنیت سازمان ملل در دسامبر سال گذشته میلادی قطعنامه ای تصویب و تاکید کرد که «هیچ تغییری در مرزهای قبل از چهارم ژوئن 1967 از جمله در رابطه با قدس به رسمیت شناخته نخواهد شد، مگر اینکه طرف ها در مذاکرات بر سر آن به توافق برسند».

برچسب‌ها:

نظر شما