شناسهٔ خبر: 22890511 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: خرداد | لینک خبر

وضعیت تجارت ایران و عربستان چگونه است؟

صاحب‌خبر -
خرداد:رئیس سازمان توسعه تجارت گفت: در حال حاضر هیچ‌گونه ارتباط اقتصادی مستقیمی با عربستان نداریم.

مجتبی خسروتاج - معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت - در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: اکنون اگر کالایی به عربستان صادرات شود بسیار جزئی و از طریق کشورهای واسطه است.

وی افزود: واردات کالا از عربستان نیز بر اساس همین شرایط و از طریق کشورهای واسطه انجام می‌شود البته ما هیچگونه محدودیتی در کار با کشورهای همسایه قائل نیستیم و گاه کشورهای دیگر هستند که محدودیت‌هایی در این خصوص وضع می‌کنند.

خسروتاج درباره تعرفه‌های گمرکی عربستان برای ایران توضیح داد: در گذشته برخی مواد پتروشیمی که در داخل تولید نمی‌شوند از طریق عربستان وارد می‌شد و اکنون نیز در زمینه صادرات این کشور در نظام تعرفه‌ای خود تغییر چندانی نداشته است.

رئیس سازمان توسعه تجارت درباره صادرات به عراق نیز متذکر شد: با توجه به اینکه این کشور تولید چندانی ندارد نظام تعرفه‌ای در آن به طور کلی پائین است، حال نیز اگر کالایی به این کشور صادر شده از طریق کشور واسطه و با تعرفه‌ای اندک بوده است.

به گزارش ایسنا، در سال ۱۳۹۵ حجم صادرات ایران به عربستان در قیاس با سال ۱۳۹۴ رشدی ۰.۲۱ درصدی را نشان داده و در قیاس با سال ۱۳۹۴ که صادرات به این کشور بالغ بر ۱۵۱ میلیون دلار ارزش داشت افزایشی هرچند اندک داشته است همچنین در این مدت واردات عربستان به ایران ۴درصد افزایش یافته و از ۷۶ میلیون دلار از سال ۱۳۹۴ به رقمی بالاتر در سال ۱۳۹۵ رسید هرچند که در مجموع تراز تجاری دو کشور در سال ۱۳۹۵ منفی ۲/۷۹ بوده است.

اما بررسی آمارهای تجاری دو کشور بر اساس سالهای میلادی گویای این است که در سال ۲۰۱۴ میلادی حجم صادرات ایران به عربستان بالغ بر ۱۲۴ هزار و ۵۹۱ دلار بوده است که این رقم در قیاس با صادرات ۹۱هزار ۲۷۱دلاری سال ۲۰۱۳ رشدی قابل توجه داشته است. همچنین در سال ۲۰۱۴ میلادی ایران بالغ بر ۳۷ هزار ۵۲۵ دلار واردات از عربستان داشته که این رقم در قیاس با واردات ۴۸ هزار دلاری سال ۲۰۱۳ میلادی سیری کاهشی را نشان می‌دهد و در مجموع در سال ۲۰۱۴ میلادی تراز تجاری این دو کشور مثبت بوده و در سال‌های قبل از آن تا سال ۲۰۱۱ نیز این تراز به شکل مثبت بوده است.

نظر شما