شناسهٔ خبر: 22888358 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: جهان نیوز | لینک خبر

چرا تصمیم ترامپ نشانه عجز آمریکا است؟

صاحب‌خبر -
به گزارش جهان نيوز؛ جهان علیه ترامپ. این واکنش جهان به صحبت های دیروز ترامپ است. صحبت های ترامپ در خصوص به رسمیت شناخته شدن قدس به عنوان پایتخت اسرائیل با واکنش اکثریت کشورها و ملت ها روبه رو شد.از مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا تا سعودی ها که روابط پنهانی آنها با رژیم صهیونیستی زبانزد است. البته متحدین آمریکا نه به این دلیل که آرمان فلسطین را قبول داشته باشند که به خاطر علم به ناتوانی و ضعف در مقابل خشم جبهه مقاومت ترامپ را سرزنش کرده اند. حالا تنها کشور چک و جست وجوگر گوگل با ترامپ همراه هستند!
 
بازتولید راهبرد قدیمی انتقال سفارت به قدس توسط ترامپ موضوع جدیدی نبوده و مربوط به قانون کنگره در سال1995 می باشد که تاکنون هیچ رئیس جمهوری توان اجرایی آن را نداشته به همین دلیل هر شش ماه یکبار آن را تعلیق کرده اند. ترامپ هم با همه بلوف زدن های خود تنها ساعاتی بعد از اعلام این موضوع مجبور شد به مانند دیگر روسای جمهور امریکا این قانون را تا 6ماه دیگر تعلیق کند و عجز خود در مقابل محور مقاومت را نشان دهد.
 
رئیس جمهور آمریکا روزگذشته اعلام کرد: «امروز من به این نتیجه رسیده‌ام وقت آن است اورشلیم (قدس) را به عنوان پایتخت اسرائیل به رسمیت بشناسم» او سپس به دولتش دستور داد مقدمات انتقال سفارت را فراهم کنند.
 
هرچند این صحبت موجب شوکه شدن به کشورهای جهان و واکنش های مختلف شد اما ادعای ترامپ نه یک حرف جدید که تکرار حرف گذشتگان خویش است چرا که آمریکا بیش از دو دهه است که در حال تلاش برای اعلام قدس به عنوان پایتخت این رژیم است اما هیچگاه جرات اجرایی کردن آن را نداشته. کنگره آمریکا در سال 1995 قانونی برای جابجایی سفارت آمریکا از تل‌آویو به قدس و به رسمیت شناختن این شهر به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی به تصویب رسانده است. 
 
ترامپ هم در سخنان خود به این قانون اشاره کرد و گفت در طول 20 سال گذشته تمامی روسای جمهور آمریکا با استفاده از اختیارات خود، از انتقال سفارت آمریکا خودداری کرده‌اند.همانگونه که مشخص است دلیل این خوددداری ترس از تبعات این اقدام بوده است. 
 
اما تفاوت اعلام ترامپ با دیگر روسای جمهور آمریکا این بود که اینبار ترامپ دستور داد تا دولت مقدمات لازم برای انتقال سفارت را انجام دهد و فاز اجرایی آن کلید بخورد،
 
ساعاتی از این سخنان نگذشته بود که موج اعتراضات از شرق آسیا تا قلب اروپا را فراگرفت. اجتماعات مردمی فراوانی در مقابل درب سفارت آمریکا و اسرائیل در کشورهای مختلف بازتاب رسانه ای پیدا کرد و هر چند دقیقه موضع گیری یکی از سران کشورها روی خروجی خبرگزاری ها و رسانه ها قرار می گرفت. تنها کشوری که بعد از این تصمیم ترامپ از آن استقبال کرد کشور چک بود.
 
عقب نشینی ترامپ
 
این اعتراضات باعث شد ترامپ در بیانیه‌ای اعلام کند اقدام درباره انتقال سفارت از تل‌آویو به قدس اشغالی را برای 6 ماه دیگر تعلیق کرده است. تعلیق شش ماهه همان کاری است که در 20سال گذشته روسای جمهور سابق ایالات متحده با این طرح انجام داده و ترامپ در سخنان خود از آنها انتقاد کرد.
 
به کارگیری راهبرد شکست خورده انتقال سفارت از تل آویو به قدس شریف و سپس تعلیق این طرح، آن هم تنها بعد از چند ساعت از اعلام آن را نمی توان به چیزی جز عقب نشینی و عجز آمریکا در مقابل محورمقاومت تعبیر کرد.
 
روزگذشته و قبل از اعلام این تصمیم رئس جمهورآمریکا، رهبرانقلاب در دیدار با مسئولان نظام و اعضای کنفرانس وحدت اسلامی در همین خصوص فرمودند:
«حالا اینکه ادّعا میکنند میخواهند قدس را پایتخت رژیم صهیونیستی اعلام بکنند، این از عجز اینها است، از ناتوانی اینها است. در قضیّه‌ی فلسطین دستهای اینها بسته است، با این کار هم بلاشک ضربه‌ی بزرگ‌تری خواهند خورد و دنیای اسلام در مقابل اینها خواهد ایستاد؛ قطعاً دشمن نمیتواند در قضیّه‌ی فلسطین، موفّقیّت مورد نظر خودش را پیدا کند و فلسطین آزاد خواهد شد؛ تردیدی نیست که فلسطین آزاد خواهد شد. »
 
سی ان ان نیز به نقل از یک مقام ارشد در کاخ سفید گفت: رئیس جمهور مایل بود تبعات انتقال سفارت را ارزیابی کند و از همین رو بجای اجرای قانون کنگره، به صدور اعلامیه اکتفا کرد.
 
برخی از تحلیل گران نیز این اقدام ترامپ را نه به عنوان یک تصمیم در حوزه سیاست خارجی بلکه آن را کنشی ناظر به مسائل داخلی آمریکا می دانند، بدین صورت که رئیس جمهور آمریکا با یک شوی سیاسی درصدد است تا قدرمتندترین لابی آمریکا یعنی صهیونیست ها را در مقابل مخالفان خود قرار دهد و از استیضاح و سرنگونی احتمالی خلاصی یابد، درنتیجه این تصمیم مابه ازا عملی نخواهد داشت و همانند گذشته تمدیدهای مکرر را در پی دارد.

منبع:رجانیوز

 

نظر شما