شناسهٔ خبر: 22887958 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

وزیر خارجه انگلیس: باتصمیم آمریکا برای انتقال سفارتش به بیت‌المقدس مخالفیم

لندن - ایرنا - بوریس جانسون وزیر خارجه انگلیس با انتشار پیامی در توییتر خود اعلام کرد که این کشور با تصمیم دونالد ترامپ رئیس‌جمهوری آمریکا مبنی بر انتقال سفارتخانه‌اش از تل‌آویو به بیت‌المقدس مخالف است.

صاحب‌خبر -

به گزارش روز پنجشنبه ایرنا، جانسون در این پیام تصریح کرد که وضعیت نهایی بیت‌المقدس بایستی در چارچوب مذاکرات میان فلسطینیان و رژیم صهیونیستی تعیین شود.
او همچنین خواستار حفظ آرامش تمام طرف‌ها در منطقه شد.
پیش‌ازاین «ترزا می» نخست‌وزیر انگلیس نیز با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که با تصمیم رئیس‌جمهوری آمریکا مبنی بر به رسمیت شناختن بیت المقدس به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی و انتقال سفارتخانه این کشور از تل‌آویو به بیت‌المقدس مخالف است و تصریح کرد چنین اقدامی برای آینده صلح در منطقه سودمند نیست.
در این بیانیه آمده است: سفارت انگلیس در رژیم صهیونیستی در تل‌آویو است و ما برنامه‌ای برای جابه‌جایی آن نداریم.
موضع ما درباره وضعیت بیت‌المقدس روشن است. موقعیت بیت‌المقدس در جریان مذاکرات صلح میان فلسطینیان و رژیم صهیونیستی تعیین می‌شود و در نهایت بایستی پایتخت مشترک این دولت‌ها باشد.
ما در چارچوب قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل متحد، شرق بیت‌المقدس را بخشی از سرزمین‌های اشغالی متعلق به فلسطینیان می‌دانیم.
نخست‌وزیر انگلیس در ادامه این بیانیه، با اشاره به تعهد آمریکا مبنی بر راه‌حل تشکیل دو دولت، از کاخ سفید خواست تا جزئیات طرح پیشنهادی خود را درباره پایان مناقشه فلسطین و رژیم صهیونیستی، ارائه دهد.
جاستین ولبی اسقف اعظم انگلیس نیز در کنار سایر سیاستمداران انگلیسی مخالفت خود را با تصمیم رئیس‌جمهوری آمریکا درباره بیت‌المقدس اعلام کرده است.
ترامپ چهارشنبه‌ شب (بعدازظهر به‌وقت محلی واشنگتن) شهر قدس را به‌عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی به رسمیت شناخت و فرمان انتقال سفارت آمریکا به بیت المقدس را امضا کرد.
به گزارش ایرنا، شهر قدس که مسجد الاقصی نخستین قبله مسلمانان را در خود جای داده بخش لاینفک فلسطین بوده و یکی از مهمترین اماکن سه گانه مقدس اسلامی به شمار می آید و از جایگاه و اهمیت ویژه ای نزد مسلمانان برخوردار است.
قدس شرقی از نظر قطعنامه های سازمان ملل اراضی اشغال شده محسوب می گردد، اقدام آمریکا در به رسمیت شناختن این شهر بعنوان پایتخت رژیم اشغالگر قدس نقض آشکار قطعنامه های بین المللی است.
در همین ارتباط شورای امنیت سازمان ملل در دسامبر سال میلادی گذشته قطعنامه ای تصویب و تاکید کرد که «هیچ تغییری در مرزهای قبل از چهارم ژوئن 1967 از جمله در رابطه با بیت المقدس به رسمیت شناخته نخواهد شد، مگر اینکه طرف ها در مذاکرات بر سر آن به توافق برسند».
اروپام ** هـ ن **1663**انتشار دهنده: خسرو حسینی

انتهای پیام /*

نظر شما