شناسهٔ خبر: 22887546 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

مروری بر تاریخچه توپ طلا

در آستانه برگزاری مراسم اهدای توپ طلا به بهترین بازیکن اروپا، از سوی مجله معتبر فرانس فوتبال، تاریخچه این جایزه را مرور می‌کنیم.

صاحب‌خبر -

مروری بر تاریخچه توپ طلابه گزارش خبرنگار دنیای ورزش گروه ورزشی باشگاه خبرنگاران جوان، «بالون دور ( thé Ballond'Or) توپ طلایی جایزه ای در فوتبال است که سالانه توسط مجله فرانس فوتبال اهدا می شود. این جایزه از سال 1956 اهدا شده است، هرچند بین سال های 2010 تا 2015، قراردادی با فیفا منعقد شد و این جایزه با جایزه« بازیکن سال جهان» ادغام شد و توپ طلای فیفا ( FIFA Ballon d'Or ) نام گرفت، اما این همکاری سال 2016 به پایان رسید و این جایزه به عنوان اصلی خود برگشت .

فیفا نیز نام جایزه سنتی خود را تغییر داده است.

جایزه Ballon d'Or که توسط گابریل هانوت نویسنده ورزشی طراحی شده ، به بازیکن مردی تعلق می گیرد که بر اساس رای روزنامه نگاران فوتبال، بهترین بازی را در طول سال گذشته انجام داده است.

در اصل، فقط بازیکنان اروپایی برای دریافت توپ طلای فرانس فوتبال رقابت می کردند: در سال 1995 این جایزه تمام بازیکنان شاغل در باشگاه های اروپایی را در برگرفت و سال 2007 تمام بازیکنان سراسر جهان را نیز شامل شد.
استنلی متیوز از بلکپول برنده اولین جایزه Ballon d'Or شد.

توپ طلای فیفا

فدراسیون جهانی فوتبال (فیفا) از سال 1991 و با کمک مجله معتبر فرانس فوتبال بهترین بازیکن فوتبال سال جهان در بخش مردان و زنان را انتخاب می کند.

این جایزه در اصل از سال 1991 تا سال 2000 به بهترین بازیکن مرد جهان اهدا می شد اما از سال 2001 به بعد به بهترین بازیکنان مرد و زن داده می شود.

بر خلاف توپ طلای فرانس فوتبال، فیفا بهترین بازیکن سال را از طریق رای گیری از مربیان و کاپیتان های تیم ملی انتخاب می کند.

در بین کشورهای جهان، برزیل با داشتن 6 بازیکن و کسب 8 عنوان بهترین بازیکن سال جهان در جایگاه نخست این رده بندی قرار دارد.

پس از این کشور های، آرژانتین با کسب 5 عنوان و با داشتن 1 بازیکن، پرتغال با داشتن 4 عنوان و با داشتن 1بازیکن، به ترتیب در رده های دوم و سوم قرار گرفته اند. فرانسه هم با 4 بازیکن و کسب 3 عنوان بهترین بازیکن سال جهان در رده بعدی قرار گرفته است. ایتالیا نیز با 2 بازیکن و کسب 2 عنوان بهترین بازیکن سال جهان در رده چهارم جای دارد. آلمان، لیبریا و هلند در این رده بندی عناوین بعدی را به خود اختصاص داده‌اند.

جوان‌ترین ستاره ي جهان انتخاب شده رونالدوی برزیلی است که در سال ۱۹۹۶ در حالی که ۲۰ سال داشت انتخاب شد.

مسن‌ترین بازیکنی که این جایزه را دریافت کرده فابیو کاناوارو است که در سن ۳۳ سالگی و در سال ۲۰۰۶ انتخاب شد.

اما نکته جالب توجه در این رده‌بندی حضور ژرژ وه آ لیبریایی به عنوان تنها بازیکن قاره آفریقا در بین بازیکنانی است که  سال 1995 موفق شده عنوان بهترین بازیکن سال جهان را به دست آورد.

همچنین در بین باشگاه‌های جهان 9 بازیکن بارسلونا 9 عنوان بهترین بازیکن سال جهان را به خود اختصاص داده اند. رئال مادرید هم با داشتن 8 بازیکن 6 عنوان را از آن خود کرده است. آث میلان با 3 بازیکن و یونتوس هم با 2 بازیکن و کسب 3 عنوان بهترین بازیکن سال جهان بصورت مشترک در در رده سوم قرار گرفته اند. ضمن اینکه کریستیانو رونالدو اولین بازیکن منچستریونایتد است که چنین عنوان معتبری را برای این باشگاه انگلیسی کسب می کند.

در تصمیمی مشترک که از سوی فیفا و نشریه فرانس فوتبال در سال 2016 اتخاذ شد، اهدا توپ طلا به بازیکن برتر سال به نشریه فرانسوی فرانس فوتبال واگذار شد تا فیفا با برگزاری مراسمی متفاوت تحت عنوان THE BEST، خود برترین های جهان را برگزیند.

بار دیگر تاکید می شود در انتخاب برنده توپ طلا که از سوی فرانس فوتبال اهدا می شود، تنها خبرنگاران و ژورنالیست ها حق رای دارند و حق رای مربیان و کاپیتان ها به صورت رسمی در این مراسم کناز گذاشته شده است.

در حال حاضر لیونل مسی با کسب 5 توپ طلا در سال های 2009، 2010،2011 و 2012 و 2015 بیشترین توپ طلا را از آن خود کرده و پس از او کریستیانو رونالدو با کسب 4 توپ طلا در سال های 2008،2013،2014 و 2016 در جایگاه دوم قرار دارد.

گفتنی است، توپ طلای فرانس فوتبال امسال در برج ایفل در مراسمی که از ساعت 19:45 به وقت محلی (22:15) به وقت تهران آغاز می‌شود، به برنده‌اش اهدا خواهد شد. مجری، داوید ژینولا مهاجم سابق تیم ملی فرانسه است.

پیش بینی می شود رونالدو برای پنجمین بار فاتح این جایزه ارزشمند شود.

انتهای پیام/

نگاهی به تاریخچه توپ طلا

نظر شما