شناسهٔ خبر: 22887391 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: نود | لینک خبر

5 دزدي بزرگ توپ طلا!

در تاريخ جايزه توپ طلا مواردي بوده که اين عنوان به بازيکناني که شايستگي‌شان را نداشتند داده شده است. آس عنوان "دزدي‌هاي بزرگ" را براي اين موارد برگزيده است.

صاحب‌خبر -

تا ساعاتي ديگر برنده توپ طلا توسط فرانس فوتبال اعلام مي‌شود. کريستيانو رونالدو صاحب اين جايزه خواهد شد. مهاجم رئال مادريد براي دومين سال پياپي با توجه به عملکرد خود و تيمش به اين عنوان دست پيدا مي‌کند و شايسته کسب اين جايزه است. با اين حال در طول تاريخ بازيکناني بودند که در نهايت شگفتي صاحب توپ طلا شدند و به فوتباليست‌هايي که شايسته دريافت آن بودند اين جايزه داده نشده است. در ادامه‌ به پنج "دزدي بزرگ توپ طلا" اشاره مي‌شود.

ماتياس سامر 1996

شايد بزرگ‌ترين شگفتي تاريخ اين جايزه برنده شدن هافبک آلماني بود. نبود ستارگان بزرگ در آن سال و قهرماني تيم آلمان در يورو 1996باعث شد اين عنوان به سامر برسد.

مايکل اوون 2001

ليورپول در آن سال توانست پنج جام فتح کند اما هيچ يک از اين عناوين خيلي مهم نبودند. انتخاب اوون به عنوان برنده توپ طلا به شدت با انتقادات ‌اسپانيايي‌ها رو به رو شد چون رائول گونسالس در رئال مادريد بهترين  فصل خود را پشت سر گذاشت اما در نتايج نهايي آرا در رتبه دوم قرار گرفت. 

آندري شوچنکو 2004

تيري آنري در آن سال عملکرد فوق‌العاده‌اي در آرسنال داشت اما از نظر فرانس فوتبال کافي نبود. شوچنکو به لطف قهرماني ميلان در ليگ قهرمانان اروپا برنده توپ طلا شد.

فابيو کاناوارو  2006

بازيکن ايتاليايي آخرين مدافعي بود که توانست صاحب اين جايزه شود. او نقش کليدي در قهرماني ايتاليا در جام جهاني 2006آلمان داشت اما ديگر بازيکنان ايتاليايي مانند جان‌لوئيجي بوفون شايستگي بيشتري در کسب اين عنوان داشتند.

ليونل مسي 2010

توپ طلا اين سال در عين ناباوري به مهاجم آرژانتيني رسيد. او هرگز فکر نمي‌کرد با توجه به قهرماني ‌اسپانيا در جام جهاني برنده توپ طلا شود. آندرس اينيستا که گل قهرماني لاروخا را در فينال به ثمر رساند شايستگي کسب اين جايزه را داشت و پس از او، ژاوي ارناندس (هافبک ‌اسپانيايي) مي‌توانست برنده آن شود.

به جز اين دزدي‌ها، بازيکناني هم بودند که با وجود نامزد شدن براي کسب اين جايزه در عين شايستگي هرگز به عنوان برنده معرفي نشدند. در ادامه‌ به 11بازيکن تاريخي اين فهرست اشاره مي‌شود.

دروازه‌بان: ايکر کاسياس، بوفون

مدافع: کافو، پائولو مالديني، فرانکو بارزي، روبرتو کارلوس

هافبک: ژاوي، اينيستا، لاديسلاو کوبالا

مهاجم:رائول گونسالس، تيري آنري و فرانس پوشکاش

نظر شما