شناسهٔ خبر: 22886982 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

مکرون: نظارت بین‌المللی پایبندی ایران به توافق هسته‌ای را ثابت کرده است/ فرانسه تصمیم ترامپ درباره قدس را تایید نمی‌کند

امانوئل مکرون در سفر یک روزه خود به قطر در کنفرانس خبری مشترک با شیخ تمیم بن حمد آل ثانی شرکت کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، به نقل از خبرگزاری فرانسه، امانوئل مکرون، رئیس جمهور فرانسه، روز پنجشنبه به قطر سفر کرد.

مکرون پس از رسیدن به قطر به پایگاه هوایی العدید رفت. برخی از نیروهای نظامی فرانسه در این پایگاه هوایی قرار دارند و گفته می‌شود حضور آن‌‎ها برای جنگ علیه گروه تروریستی داعش در عراق و سوریه اهمیت دارد. او در گفتگو با سربازان حاضر در این پایگاه گفت ماه‌‎های آینده نتایج جنگ علیه گروه تروریستی داعش در سوریه و عراق را مشخص خواهد کرد.

او به نیروهای نظامی حاضر در پایگاه هوایی العدید گفت: «این نشان دهنده پایان عملیات و مبارزه نیست؛ زیرا ما نخست باید در سوریه و عراق ثبات و صلح ایجاد کنیم.» مکرون افزود بهار آینده اوضاع عراق را مشخص خواهد کرد.

مکرون همچنین خاطرنشان کرد باید از تقسیم سوریه و «سلطه برخی از عناصر بین‌المللی که منافع آن‌ها با برپایی صلح در تضاد است» جلوگیری شود.

امانوئل مکرون همچنین در دوحه در کنفرانس خبری مشترک با شیخ تمیم بن حمد آل ثانی امیر قطر اعلام کرد با تصمیم دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا که قدس را به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی به رسمیت شناخت مخالف است و آن را بر خلاف قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل متحد می‌داند.

مکرون روز چهارشنبه هم که در الجزایر به سر می‌برد از این تصمیم ترامپ ابراز تاسف کرد.

رئیس جمهور فرانسه گفت: این تصمیم یک جانبه است همان طوری که دیروز گفتم با این تصمیم موافق نیستم و آن را تایید نمی‌کنم، چون بر خلاف حقوق بین الملل و قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل متحد است.

رئیس جمهور فرانسه با اشاره به اینکه فرانسه در نشست روز جمعه شورای امنیت سازمان ملل متحد بر موضع خود تاکید می‌کند، افزود: پاریس از «راه حل دو کشور با مرز‌های بین المللی شناخته شده» دفاع می‌کند و این راه حل باید از راه مذاکره بین فلسطینی‌ها و اسرائیلی‌ها حاصل شود.

مکرون گفت: وضع قانونی قدس موضوع امنیت بین المللی است و این شهر باید تحت نظارت سازمان ملل متحد قرار گیرد.

مکرون همچنین گفت: نظارت بین‌المللی پایبندی ایران به توافق هسته‌ای را ثابت کرده است و ما نباید توافق هسته‌ای با ایران را به هم بزنیم.

شیخ تمیم بن حمد آل ثانی، امیر قطر نیز در کنفرانس مشترک با رئیس جمهور فرانسه گفت قطر برای مذاکره با کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس به منظور حل و فصل مناقشات آماده است. با این‌حال، او خاطر نشان کرد در این میان، حاکمیت قطر نباید زیر پا گذاشته شود.

او افزود قطر از ابتدا به مبارزه علیه تروریسم متعهد بوده است و ثابت شده است گزارش‌هایی که درباره این کشور منتشر شد، کاملا اشتباه بوده‌اند.

انتهای پیام/

 نشست خبری مشترک مکرون و امیر قطر 

 

نظر شما