شناسهٔ خبر: 22886803 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: دانشجو | لینک خبر

انجمن اسلامی دانشجویان در لندن:

زمینه انتقال دانش و تجربه دانشگاهیان ایرانی مقیم انگلیس به کشور را فراهم می‌کنیم

انجمن اسلامی دانشجویان در لندن با صدور بیانیه ای به مناسبت روز دانشجو اعلام کرد: زمینه انتقال دانش و تجربه دانشگاهیان ایرانی مقیم انگلیس به کشور را فراهم می‌کنیم.

صاحب‌خبر -
انجمن اسلامی دانشجویان در لندن با صدور بیانیه ای به مناسبت روز دانشجو اعلام کرد: نهایت تلاش خود را در راستای فراهم کردن زمینه انتقال دانش، تجربه اساتید و دانشجویان ایرانی مقیم انگلستان به داخل کشور خواهیم کرد.

متن کامل این بیانیه به شرح زیر است:

بسم ربّ الشهداء و الصدیقین

دانشجویان همواره به عنوان قشر فرهیخته و آگاه و وجدان بیدار جامعه در متن تحولات سیاسی و اجتماعی قرار داشته و جنبش‌های دانشجویی نقشی کلیدی را در این تحولات ایفا کرده اند. 

شانزدهم آذر ماه که در تقویم ایران به عنوان روز دانشجو نامگذاری شده است همواره نماد استکبار ستیزی، حق طلبی، استقلال طلبی، آزادی خواهی و بصیرت دانشجویان این مرز و بوم شناخته می‌شود. شصت و چهار سال پیش در شانزدهم آذر ماه سال ۱۳۳۲ و در فاصله کوتاهی بعد از کودتای ۲۸ مرداد، اعتراض دانشجویان دانشگاه تهران به سفر ریچارد نیکسون، معاون رئیس جمهور وقت امریکا، به تهران و دخالت‌های بیگانگان در امور داخلی ایران، که منجر به شهادت مصطفی بزرگ نیا، احمد قندچی و مهدی شریعت رضوی در سنگر دانشگاه شد، سرآغاز حرکتی عظیم علیه استکبار ستیزی بود که با پیروزی انقلاب اسلامی در سال ۱۳۵۷ به ثمر نشست. 

در تمام این دوران، دانشجویان ایرانی خارج از کشور، هم صدا با دانشجویان داخل و نیز سایر اقشار جامعه، به صورت فعال در تحولات کشور مشارکت داشته و نقشی کلیدی به عنوان زبان گویای انقلاب ایران در جامعه جهانی ایفا کردند. همچنین در دوران تبعید امام خمینی (ره) و حضور ایشان در عراق و فرانسه، دانشجویان ایرانی خارج از کشور به عنوان پل ارتباطی میان امام (ره) و نهاد‌ها و تشکل‌های داخلی و مردم ایران ایفای نقش کرده و سازماندهی بسیاری از امور را بر عهده گرفتند. 

انجمن اسلامی دانشجویان در لندن به عنوان یکی از قدیمی‌ترین و تأثیرگذارترین تشکل‌های دانشجویی در خارج از ایران، در کنار سایر تشکل‌های دانشجویی و مردم عزیز کشور، همواره در راستای تحقق اهداف والای انقلاب اسلامی و سربلندی و عزت ایران گام برداشته است که گواه آن خون پاک دو شهید بزرگوار، عباس لواسانی و علی اکبر صمدزاده است که از اعضای این انجمن بودند و در سال ۱۳۵۹ در ماجرای گروگانگیری در سفارت ایران در لندن به شهادت رسیدند.

اعضای انجمن اسلامی دانشجویان در لندن که همواره دل در گرو مرز و بوم خود دارند و خود را وام دار شهدا می‌دانند، محکم و استوار، دنباله رویه بزرگانی هستند که با فعالیت‌های درخشان خود در این تشکل دانشجویی در سال‌های قبل و بعد از انقلاب، نقش کلیدی را در تحقق آرمان‌های انقلاب اسلامی و به ثمر نشستن آن ایفا کردند. 

این روز‌ها و بعد از گذشت ۴۶ سال از تشکیل این انجمن در لندن و در شرایطی که دشمنان جمهوری اسلامی ایران از هیچ تلاشی برای تحقق اهداف استکباری خود و به زانو درآوردن مردم ایران فروگذار نمی‌کنند، اعضای این انجمن استوارتر از همیشه و با دغدغه و دلسوزی برای مرز و بوم خود، نهایت تلاش خود را برای سرفرازی و سربلندی ایران اسلامی به کار بسته اند. در همین راستا نکاتی را در این بیانیه یادآور می‌شویم.

۱ - متأسفانه شاهد آن بوده ایم که دانشجویان ایرانی در انگلستان همواره با مشکلات فراوانی به واسطه سنگ اندازی دشمنان و به بهانه تحریم‌های گوناگون رو به رو بوده اند که از جمله این مشکلات می‌توان به بسته شدن حساب‌های بانکی دانشجویان ایرانی، مشکلات نقل و انتقال مالی با ایران و یا مشکلاتی که در مسیر تحقیقاتی خود به واسطه تحریم‌های علمی با آن رو به رو بوده اند اشاره کرد. در همین راستا، انجمن اسلامی دانشجویان در لندن همواره در تلاش بوده است که از طرق گوناگون و با تعامل سازنده با مراکز و تشکل‌های مربوطه در انگلستان، گام مثبت و تأثیرگذاری را در جهت تسهیل شرایط برای دانشجویان ایرانی در انگلستان فراهم کند و از نهادهای دست اندر کار مربوطه هم انتظار می‌رود که با تعامل و همکاری بیشتر به چاره جویی در باره این مشکلات بپردازند و زمینه رفع این مسائل و یا تسهیل شرایط را برای دانشجویان ایرانی در انگلستان فراهم آورند. 

۲ - یکی از دغدغه‌های اصلی این تشکل دانشجویی در لندن، ایجاد زمینه مناسب جهت رشد فکری و معنوی ایرانیان مقیم لندن بوده است و در همین راستا با برگزاری برنامه‌های هفتگی متنوع در زمینه‌های علمی، فرهنگی، مذهبی و سیاسی، نهایت تلاش خود را به کار بسته است تا بستر مناسبی، هم خوان با ارزش‌های ملی، فرهنگی و دینی برای علاقه‌مندان فراهم آورد. همچنین با برگزاری برنامه‌های گوناگون به زبان انگلیسی، زمینه معرفی ارزش‌های ملی، فرهنگی و مذهبی به غیر ایرانیان نیز فراهم آمده است و همین طور گام‌های مؤثری در رابطه با مقابله با اسلام هراسی در غرب برداشته شده که این گونه برنامه‌ها همواره با استقبال خوبی مواجه بوده است؛ لذا از تمامی تشکل‌های فعال در زمینه‌های گوناگون و هم راستا با ارزش‌های ایرانی - اسلامی دعوت می‌شود تا با تعامل و هم افزایی بیشتر موجبات گسترش این فعالیت‌ها را فراهم آورند. 

۳ - با توجه به شرایط حساس کنونی در منطقه و همین طور دغدغه مردم و جوانان این مرز و بوم نسبت به شرایط سیاسی، اجتماعی، فرهنگی، علمی و اقتصادی داخل کشور، به نظر می‌رسد که هم گرایی و تعامل هر چه بیشتر بین تشکل‌های دانشجویی داخل و خارج از کشور، به عنوان نخبگان علمی ایران زمین، فارغ از هر گونه اختلاف نظر و سلیقه سیاسی، و در فضایی سالم، اخلاقی، پویا و در عین حال مستقل و نقاد، گره گشای بسیاری از مسائل خواهد بود و سرعت رسیدن به اهداف برنامه چشم انداز توسعه کشور را به طور محسوسی افزایش خواهد داد؛ لذا انجمن اسلامی دانشجویان در لندن به عنوان تن‌ها تشکل دانشجویی ایرانی در پایتخت انگلستان، نهایت تلاش خود را در راستای افزایش این تعامل و هم افزایی و فراهم کردن زمینه انتقال دانش، تجربه و تخصص اساتید و دانشجویان ایرانی مقیم انگلستان به داخل کشور را خواهد کرد. 

در مقابل از مسئولین و دست اندر کاران مربوطه انتظار می‌رود که با همکاری متقابل با تشکل‌های دانشجویی خارج از ایران، زمینه شناسایی، جذب و یا استفاده حداکثری از دانش و تخصص نخبگان، اساتید و دانشجویان ایرانی علوم روز دنیا در خارج از کشور را، که دغدغه مردم و سرزمین خود را دارند فراهم آورند. بدیهیست حمایت جدی دانشگاه ها، مراکز علمی و شرکت‌های دانش بنیان داخل کشور نیز می‌توانند تسهیل کننده امر انتقال دانش و تخصص جوانان دغدغه‌مند ایرانی به داخل کشور و تسریع کننده پیشرفت علمی کشور باشد. 

در پایان ضمن گرامیداشت مجدد یاد و خاطره شهدای شانزدهم آذر و نیز سایر شهدای سنگر دانشگاه همچون شهید مجید شهریاری و فریدون عباسی اعلام می‌داریم که دانشگاه همواره قلب تپنده و پویای کشور بوده است و نخبگان، اساتید و دانشجویان چه در داخل و چه در خارج از ایران باید در فضایی سالم، با پایبندی کامل به مسائل اخلاقی و فارغ از اختلاف نظرات سیاسی و جناحی مخرب، و در عین حال مستقل و نقادانه در مسائل روز کشور حضور فعال داشته باشند. 

به امید سربلندی و سرافرازی ایران اسلامی 
انجمن اسلامی دانشجویان در لندن

نظر شما