شناسهٔ خبر: 22886219 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

اقتصاد جاده صاف‌کن نفوذ عربستان در تاجیکستان

مجلس نمایندگان تاجیکستان 3 توافقنامه این کشور با بانک‌های خارجی از جمله صندوق توسعه سعودی برای دریافت وام را تصویب کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در دوشنبه، مجلس نمایندگان تاجیکستان 3 توافقنامه اعتباری برای ساخت جاده‌ که پایتخت و استان «بدخشان» این کشور را به هم متصل می‌کند، تصویب کرد.

توافقنامه‌های مذکور را تاجیکستان با صندوق توسعه سعودی، بنیاد اوپک در امور توسعه بین المللی و بانک توسعه اسلامی برای احداث بخش‌های از جاده «کولاب – قلعه خمب» به امضا رسانده است.

برای اجرای طرح مذکور صندوق توسعه سعودی 30 میلیون دلار، بنیاد اوپک در امور توسعه بین المللی 10 میلیون دلار و بانک توسعه اسلامی 20 میلیون دلار وام در اختیار «دوشنبه» می‌گذارند.

هدف از این پروژه بهبود شرایط زندگی و کمک به رشد اقتصادی تاجیکستان با فراهم کردن حمل و نقل زمینی عنوان شده است.

علاوه بر این طرح مذکور به منظور بهبود حمل و نقل منطقه‌ و توسعه تجارت با کشورهای همسایه از جمله افغانستان، ازبکستان، چین، پاکستان و قرقیزستان پیش بینی شده است.

بر اساس این پروژه قرار است جاده‌ای با طول 58 کیلومتر که شهر «کولاب» را به ناحیه «شمس الدین شاهین» و منطقه «شکو» را به «قلعه خمب» مرکز ناحیه «درواز» استان بدخشان متصل می‌کند، احداث و مورد بهره برداری قرار گیرد.

حجم کلی این پروژه 115.50 میلیون دلار عنوان شده که 10 میلیون از آن سهم تاجیکستان می‌باشد.

انتظار می‌رود که هزینه باقی مانده این پروژه که 45.5 میلیون دلار برآورد می‌شود توسط صندوق توسعه «ابوظبی» پرداخت شود.

طرح مذکور در سال 2022 میلادی تکمیل و مورد بهره برداری قرار می‌گیرد.

بدهی خارجی تاجیکستان تا اوایل سال 2017 میلادی 2 میلیارد و 274 میلیون دلار را تشکیل می‌داد.

آسیای مرکزی و تاجیکستان که اکنون بعنوان یکی از مناطق دارای استعداد جذب جریان افراط از آن نام برده می‌شود، طی چند سال اخیر، به شدت مورد توجه کشورهای عربی حوزه خلیج فارس به خصوص عربستان سعودی قرار گرفته است.

این گونه فعالیت‌ها در حالی است که به اعتقاد کارشناسان، برای کشورهایی مانند قطر و عربستان، سرمایه گذاری در کشورهای دور دستی مانند آسیای مرکزی چندان با توجیه اقتصادی صورت نمی‌گیرد.

انتهای پیام/ح

نظر شما