شناسهٔ خبر: 22884821 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: جماران | لینک خبر

انرژی خورشیدی؛ بزرگراه نجات اصفهان از بند مخاطرات زیست محیطی

انرژی خورشیدی که منبع اصلی تمامی انرژی‌های موجود در زمین است و می تواند بصورت مستقیم و غیرمستقیم به اشکال دیگر انرژی تبدیل شود. یکی از شاخصترین انواع انرژی

صاحب‌خبر - انرژی خورشیدی که منبع اصلی تمامی انرژی‌های موجود در زمین است و می تواند بصورت مستقیم و غیرمستقیم به اشکال دیگر انرژی تبدیل شود.
یکی از شاخصترین انواع انرژی هایی که با انرژی خورشیدی تولید می شود الکتریسیته یا همان برق است، انرژی که قابلیت تبدیل به انواع دیگر انرژی ها را دارد و می توان گفت بیشترین کارکرد را در جوامع بشری دارد.
کشور چهار فصل ایران با موقعیت جغرافیایی منحصر به فرد، زمینه تولید انواع انرژی های تجدید پذیر از جمله بادی، آبی، خورشیدی دارد می تواند انرژی های مورد نیاز را به پاک ترین ( مناسب محیط زیست محیط) روش ها تولید کرد.
در استان اصفهان با توجه به کاهش نزولات آسمانی، تغییرات اقلیمی و بحران خشکسالی، دو روش انرژی خورشیدی و بادی به عنوان بهترین گزینه های برای تولید انرژی ارزیابی شده و وجود 300 روز آفتابی با زاویه مناسب تابش خورشید، این نوع انرژی را مناسب ترین و اقتصادی ترین روش برای تولید برق و دیگر انواع انرژی مورد تاکید قرار می دهد.
سالهاست که رویکرد جهانی با توجه به انتشار بیش از حد گازهای گلخانه ای، گرم شدن زمین، تغییرات اقلیمی مضر، پیدایش بیماری های لاعلاج یا صعب العلاج، به استفاده از انرژی های تجدیدپذیر، نو، پاک و زیست محیطی بوده است.
به گزارش بی بی سی از ' وضعیت جهانی تجدیدپذیرها ' در سال 2015، سرمایه گذاری در انرژی های نوین بیش از دو برابر سرمایه گذاری در نیروگاه های جدید زغالی و گازی بوده است که این موضوع نشان از رویکرد جهانی به انرژی های پاک دارد.
کشور ما و استان اصفهان اما به رغم ظرفیت های فراوان برای استفاده از انرژی های تجدیدپذیر، از این قافله عقب مانده و آنطور که شاید و باید از این موهبت های الهی بهره نبرده است به همین دلیل هم اکنون با مشکلات متعدد زیست محیطی روبرواست.
براساس آمارهای وزارت نیرو، ظرفیت کنونی نصب شده نیروگاهی کشور در بخش انرژی های تجدیدپذیر فقط یک درصد سبد انرژی کشور است و پیش بینی می شود در افق 1400 ظرفیت تولید انرژی نیروگاه های تجدیدپذیر به پنج هزار مگاوات برسد.
ظرفیت کنونی نیروگاهی کشور در مجموع، افزون بر 75 هزار مگاوات است که از این نظر، ایران در رتبه نخست منطقه و چهاردهم جهان قرار دارد اما دربخش انرژی های نو .
در منابع دیگر کل ظرفیت منصوب به نیروگاه‌های تجدیدپذیر کشور 243 مگاوات عنوان شده است که حدود 158 مگاوات آن نیروگاه‌های بادی و بقیه نیروگاه‌های خورشیدی، برق آبی کوچک و زیست توده تشکیل می دهند.
در لایحه برنامه پنج ساله ششم توسعه کشور، ساخت 26 هزار مگاوات نیروگاه جدید برنامه ریزی شده است که 16هزار مگاوات آن با تبدیل نیروگاه های گازی موجود به سیکل ترکیبی، سه هزار مگاوات آن با ساخت نیروگاه های تولید پراکنده، DG(نیروگاه تولید پراکنده) و CHP (تولید همزمان برق و حرارت) و پنج هزار مگاوات دیگر آن با ساخت نیروگاه های تجدیدپذیربادی و فوتوولتائیک (خورشیدی) تامین خواهد شد.
به موازات این برنامه در سال های اخیر در استان اصفهان گام هایی برداشته شده که ادامه آن با سرعت و جدیت بیشتر می تواند ما را در رسیدن به اهداف برنامه مذکور و استفاده از انرژی ها و بهره بردن از ظرفیت های طبیعی و خدادادی یاری کند.
اردیبهشت ماه امسال بزرگترین نیروگاه خورشیدی کشور با ظرفیت تولید 10 مگاوات برق با حضور وزیر نیرو در بخش جرقویه سفلی (واقع در 65 کیلومتری جنوب شرق اصفهان) به بهره برداری رسید.
این نیروگاه خورشیدی با سرمایه گذاری شرکت برق و انرژی غدیر و با مشارکت شرکت یونانی متکا (Metka ) با هزینه ای بیش از 55 میلیارد تومان در مدت هفت ماه احداث و به بهره برداری رسید.
نیروگاه 100 کیلو وات خورشیدی با هدف گسترش استفاده از انرژی‌ های تجدید پذیر در ساختمان فن‌آفرینی شهرک علمی تحقیقاتی اصفهان با توانایی تولید سالانه 210 هزار کیلووات ساعت برق به بهره‌ برداری رسید.
همچنین طبق توافقاتی که مردادماه گذشته صورت گرفت، قرار است، بخش خصوصی با همکاری یک شرکت آلمانی 2 نیروگاه خورشیدی در منطقه کویری خوروبیابانک در استان اصفهان احداث کند.
خوروبیابانک با برخورداری از بیشترین ظرفیت جذب تابش انرژی خورشیدی به عنوان یکی از مستعد‌ترین شهرستان های استان اصفهان در ساخت نیروگاه‌های خورشیدی مطرح شده است.
در جدیدترین و مهمترین اتفاق قرارداد ساخت بزرگترین نیروگاه خورشیدی ایران با ظرفیت تولید 600 مگاوات برق، 29 شهریور ماه امسال با حضور حمید بعیدی نژاد سفیر جمهوری اسلامی ایران و «الکس چی شولم» وزیر تجارت، انرژی و راهبرد صنعتی انگلیس در لندن منعقد شد.
شرکت کورکاس انگلیس، مجری این طرح می گوید، این قرارداد بزرگترین همکاری صورت گرفته میان یک شرکت انگلیسی و ایران در پی لغو تحریم‌های بین‌المللی علیه تهران به شمار می‌رود.
شرکت کورکاس می‌گوید ایران به‌عنوان دومین اقتصاد منطقه قرار است که تا سال 2020 میلادی، ظرفیت تولید برق خود را به میزان 5 گیگاوات افزایش دهد، ازاین‌رو زمانی که این طرح به پایان برسد، ایران صاحب بزرگ‌ترین نیروگاه خورشیدی جهان خواهد بود.
مدیرعامل سازمان انرژیهای نو ایران (سانا) در گزارشی با موضوع روند رو به رشد احداث نیروگاه‌های تجدیدپذیر در کشور اعلام کرده است که تا سال 1394 توجه چندانی به توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر نشده بود .
سیدمحمد صادق‌زاده افزود: بر اساس برنامه ها و پیش بینی ها ، در سال 96 نیز حدود 300 مگاوات نیروگاه جدید در کشور نصب می شود که در مجموع، کل ظرفیت نصب شده کشور به 600 مگاوات خواهد رسید.
صادق زاده همچنین پیش بینی کرد تا پایان سال 1397 بتوان کل ظرفیت نیروگاه تجدیدپذیر را به بیش از 1300 مگاوات رساند که در این صورت حدود دو درصد از کل ظرفیت اسمی نیروگاهی کشور خواهد بود.
به گزارش ایرنا، سوخت های فسیلی یا تجدید ناپذیر (نفت، گاز، زغال سنگ و غیره ) نیز در کشور ما به وفور یافت می شود و قیمت ارزان و راحتی در استفاده و بهره برداری آن فکر توسعه سوخت های تجدیدپذیر را تا کنون به تعویق انداخته است اما نکته مهم در مورد انرژی های نو این است که هزینه کردن برای این دست از انرژی ها در واقع به نوعی سرمایه گذاری برای بلندمدت است که از حال تا آینده سود و منفعت آن نصیب همگان می شود.
با احتساب هزینه های فرصت (هزینه هایی که به طور ملموس و محسوس دیده نمی شود) استفاده از سوخت های فسیلی، تجدید ناپذیر و تمام شدنی بودن انواع این سوخت ها و آثار مخرب زیست محیطی آن، استفاده از این نوع سوخت ها نه تنها مقرون به صرفه نیست بلکه هزینه ای گزاف را در پی دارد و این نسل های آینده هستند که باید بهای آن را بپردازند.
به سر آمدن دوران استفاده از سوخت های فسیلی بر هیچ کس پوشیده نیست و این در حالی است که اگر با سرعت و جدیت بیشتر به دنبال جایگزینی سوخت های فسیلی با انرژی های نو نباشیم، این دورانِ خود ماست که به سر می آید.
انتخاب سوخت های فسیلی و ادامه استفاده از آن، در نگاه اول انتشار انواع گازهای سمی و غیر سمی (گاز ها با اثر گلخانه ای) را به دنبال دارد که گرم شدن زمین و رخ دادن پیاپی وارونگی دما، آلودگی هوا، کاهش بارندگی و بارندگی بصورت باران های اسیدی و غیره را باعث می شود.
به گفته کارشناسان گرم شدن هوای منطقه، وارونگی دما و آلودگی هوا از ورود ابرهای بارانزا و بارور جلوگیری می کند، در نهایت بارندگی هم که صورت می گیرد بصورت اسیدی است و این ها همه به معنای آلودگی خاک، درختان، آب، شیوع بیماری های مختلف، حاد شدن بیماری های قلبی و تنفسی، بروز انواع سرطان ها، از بین رفتن جنگل ها و بناهای تاریخی، جهش و سقط جنین است که همگی نسل بشر را مورد تهدبد قرارمی دهد.
همه این ها نشان می دهد گران ترین سوخت مورد استفاده در تاریخ بشر سوخت های فسیلی و تجدید ناپذیر است که به قیمت حیات ارزش گذاری می شود.
7153 **گزارش از هُدا استکی** انتشار: سلطانمرادی

نظر شما