شناسهٔ خبر: 22883332 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: اقتصاد آنلاین | لینک خبر

تشکیل جلسه شورای امنیت روز جمعه در خصوص قدس

دیپلمات‌ها اعلام کردند شورای امنیت سازمان ملل روز جمعه به درخواست هشت کشور عضو این سازمان در خصوص تصمیم رئیس جمهور آمریکا برای به رسمیت شناختن قدس به عنوان پایتخت اسرائیل تشکیل جلسه می‌دهد.

صاحب‌خبر -

به گزارش رویترز، این دیپلمات‌ها گفتند فرانسه، بولیوی، مصر، ایتالیا، سنگال، سوئد، انگلیس و اروگوئه هشت کشوری هستند که از آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل خواسته‌اند تا جلسه شورای امنیت تشکیل داده و اعضا را از مسائل مربوطه مطلع سازد.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایسنا، دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا اعلام کرد کشورش قدس را به عنوان پایتخت اسرائیل به رسمیت می‌شناسد و سفارت کشورش را به قدس منتقل می‌کند.

کارل اسکائو، معاون سفیر سوئد در سازمان ملل گفت: سازمان ملل به قدس یک جایگاه سیاسی و قانونی ویژه داده به طوری که شورای امنیت از کل جامعه بین‌الملل خواسته به آن احترام گذارد. به همین خاطر است که ما معتقدیم شورای امنیت باید برای رسیدگی فوری به این مسئله تشکیل جلسه دهد.

یکی از قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل که دسامبر سال گذشته تصویب شد، تاکید کرده که هیچ گونه تغییر در خصوص مرزهای سال ۱۹۶۷ از جمله قدس را به رسمیت نخواهد شناخت مگر آنکه طرفین از طریق مذاکره به توافقاتی دست یابند.

پس از آنکه ترامپ تصمیم خود را اعلام کرد، آنتونیو گوترش به خبرنگاران گفت: من دائما علیه هر گونه اقدام یکجانبه که دورنمای صلح برای اسرائیلی‌ها و فلسطینی‌ها را به خطر اندازد، صحبت کرده‌ام.

وی افزود: در حال حاضر که نگرانیها و تنش‌ها بسیار بالاست، صریحا اعلام می‌کنم که هیچ گونه جایگزینی برای راه‌حل دو کشوری وجود ندارد. هیچ گونه برنامه دومی وجود ندارد. من هر کاری که در قدرتم باشد، در حمایت از رهبران اسرائیلی و فلسطینی برای بازگشت به مذاکرات موثر و نتیجه‌بخش انجام خواهم داد.

این در حالی است که نیکی هیلی، سفیر آمریکا در سازمان ملل این تصمیم ترامپ را به عنوان اقدامی درست که باید انجام می‌شد، تحسین کرد.

نظر شما