شناسهٔ خبر: 22883082 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: شبستان | لینک خبر

در نشست عمومی سی‌و‌یکمین کنفرانس بین‌المللی وحدت اسلامی؛

عبدالحمید: سخنان ترامپ درباره بیت‌المقدس یک توهین به مسلمانان است

خبرگزاری شبستان:امام جمعه سیستان و بلوچستان گفت: اینکه آمریکا بیت‌المقدس را پایگاه اصلی رژیم غاصب اسرائیل می‌داند یک توهین بزرگ است، کشورهای عربی فراموش نکنند ترامپ علیه آنها خیانت کرده و دروغ می‌گوید، ترامپ برای اسرائیل است و نسبت به آنها تعهد دارد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار قرآن و معارف خبرگزاری شبستان، شیخ مولوی عبدالحمید امام جمعه سیستان و بلوچستان شامگاه چهارشنبه(15آذرماه) در نشست عمومی سی‌و‌یکمین کنفرانس بین‌المللی وحدت اسلامی، که در تالار زرین هتل آزادی برگزار شد ضمن تبریک میلاد پیامبر(ص) اظهار داشت: این میلاد وحدت، هدایت، نور و برکت است، نباید فراموش کنیم که ما از نظر علم و تمدن مشکل نداریم، چون قرآن عظیم را داریم که دنیا نمی تواند مثل آن را بیاورد.

وی ادامه داد: قرآنی معجزه دین اسلام و حقانیت نبی‌اکرم(ص) است و دنیا را تا قیامت به مبارزه طلبیده است، ولی دنیا با تمام قدرتش عاجز است که بتواند یک سوره همانند آن را بیاورد.

مولوی عبدالحمید تاکید کرد: چنانچه دنیا به تمدن و میراث فرهنگی خود می‌نازد بداند که میراث ما قرآن و اسلام است، ما فقط در عمل مشکل داریم و در اصل مشکلات جامعه اسلامی مشکل عمل است، صحابه پیامبر(ص) از راه عمل به سعادت و سربلندی رسیدند ولی ما مسلمانان در عمل کوتاهی داریم.

امام جمعه اهل سنت سیستان و بلوچستان یادآور شد: برخی از مسلمانان نسبت به حکم صریح خدا بی‌توجهی کرده و آن را ترک می‌کنند، دین در زندگی ما نیست به‌همین دلیل نتوانستیم تمدن اسلام را در زندگی خود پیاده کنیم، بزرگترین مشکل ما از لحاظ عمل است نه از لحاظ فکر و عمل.

وی افزود: آنچه باعث شده است که جوامع اسلامی با چالش روبرو شوند کوتاهی و سستی در عمل است، این در حالی است که مسلمانان مشترکات فراوانی دارند و در مقابل اختلافات بسیار کمی دارند، برای نمونه قرآن، پیامبر(ص)، کعبه و محبت اهل‌بیت(ع) جزو مشترکات ما است، همان‌گونه که نام اهل‌بیت(ع) در میان شیعیان است در میان اهل سنت نیز وجود دارد، این موارد مقتدا و الگو برای همه است، ما باید به مشترکات توجه کنیم چون اینها ما را به یکدیگر نزدیک می‌کند.

مولوی عبدالحمید ابراز داشت: ما باید احترام یکدیگر را داشته باشیم، در ضمن محبت را نباید فراموش کنیم، مهم‌ترین موضوعی که دل‌ها را به هم نزدیک می‌کند رعایت حقوق است و از این رو باید قوانین و حقوق مردم رعایت شود.

امام جمعه اهل سنت سیستان و بلوچستان با اشاره به سخنان رییس جمهور آمریکا مبنی بر قرار دادن بیت المقدس به عنوان پایتخت اسرائیل غاصب تصریح کرد: اینکه بیان می‌کنند رژیم غاصب اسرائیل بیت‌المقدس را پایگاه اصلی خود می‌داند یک توهین بزرگ است و نمی‌دانم چرا ترامپ و همتای اسرائیلی خود جرأت می‌کنند که قدس را پایتخت کنند.

وی بیان کرد: آنچه کشورهای عربی نباید فراموش کنند این است که ترامپ علیه آنها خیانت کرده و دروغ می‌گوید، ترامپ برای اسرائیل است و نسبت به آنها تعهد دارد، چرا جرأت چنین کاری را دارند؟ امیدواریم تمامی کشورهای اسلامی و عربی که با ترامپ ارتباط دارند نسبت به این کار رییس جمهور آمریکا اعتراض کنند.

مولوی عبدالحمید ابراز داشت: وحدت یک امر حیاتی برای جوامع اسلامی است، در واقع وحدت نیاز جوامع اسلامی است و از این رو ما از رسانه‌های منتسب به شیعه و اهل سنت درخواست داریم حرمت یک دیگر را رعایت کنند، ما خواستاریم رسانه‌های مختلف یکدیگر را معرفی کنند و برای این کار علما نیز باید در این زمینه صحبت کنند و ما باید ید واحده باشیم.

امام جمعه اهل سنت سیستان و بلوچستان در پایان گفت: فرمان رهبر معظم انقلاب بهترین راهکار برای وحدت بود، ایشان به همه مسئولین دستور دادن میان تمام مذاهب عدالت را اجرا کنند که این فرمان بسیار تاریخی است.

نظر شما