شناسهٔ خبر: 22880739 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: عصر ایران | لینک خبر

سفارت آمریکا 6 ماه دیگر به قدس منتقل می شود

ایرنا

صاحب‌خبر -

دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا اگر چه بیت المقدس را به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی به رسمیت شناخت، اما انتقال سفارت ایالات متحده از تل آویو به قدس اشغالی را تا 6 ماه دیگر تعلیق کرد.

به گزارش ایرنا، در بیانیه ترامپ که پنجشنبه در تارنمای کاخ سفید منتشر شد، آمده است که «طبق اختیاراتی که قانون اساسی به من به عنوان رئیس جمهوری محول کرده و همچنین بر اساس قوانین ایالات متحده» لازم است انتقال سفارت آمریکا به بیت المقدس تا 6 ماه دیگر تعلیق شود.

این بیانیه مدعی است که این تصمیم به دلیل لزوم «حفاظت از منافع ملی آمریکا» اتخاذ شده است.

شبکه سی.ان.ان، به نقل از یک مقام شورای امنیت ملی آمریکا اعلام کرد که ترامپ دستور اجرایی تعلیق انتقال سفارت به بیت المقدس را اندکی پیش از سخنرانی خود در مورد شناسایی قدس اشغالی به عنوان پایتخت اسرائیل امضا کرد.

ترامپ به رغم اعتراض های شدید جهانی چهارشنبه اعلام کرد که بیت المقدس را به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی به رسمیت می شناسد. وی در سخنانی در کاخ سفید گفت که از وزارت خارجه می خواهد که زمینه انتقال سفارت آمریکا را از تل آویو به بیت المقدس فراهم کند.

کنگره آمریکا در 23 اکتبر 1995 طرح انتقال سفارت آمریکا به بیت المقدس را تصویب کرد. دولت های مختلف آمریکا از آن زمان تاکنون از اجرای این مصوبه کنگره امتناع کرده اند. ترامپ در تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری آمریکا وعده داده بود که این مصوبه را اجرا می کند. کاخ سفید همواره اجرای این مصوبه را هر شش ماه یکبار به تاخیر انداخته است. بسیاری از کشورها از جمله ایران، عراق، ترکیه، مصر، اردن، آلمان، انگلیس و فرانسه به تصمیم ترامپ اعتراض کردند. همچنین قرار است شورای امنیت سازمان ملل روز جمعه نشستی در خصوص تصمیم ترامپ برگزار کند.

شورای امنیت سازمان ملل در دسامبر سال میلادی گذشته (2016) قطعنامه ای تصویب و تاکید کرد که «هیچ تغییری در مرزهای قبل از چهارم ژوئن 1967 از جمله در رابطه با بیت المقدس به رسمیت شناخته نخواهد شد، مگر اینکه طرف ها در مذاکرات بر سر آن به توافق برسند».
این قطعنامه با چهارده رای مثبت و یک رای ممتنع دولت باراک اوباما رئیس جمهوری آمریکا به تصویب رسید.

رژیم صهیونیستی در سال 1967 بیت المقدس شرقی را نیز اشغال کرد.

شرق بیت المقدس از نظر قطعنامه های سازمان ملل اراضی اشغال شده محسوب می شود. اقدام آمریکا در به رسمیت شناختن این شهر به عنوان پایتخت رژیم اشغالگر قدس نقض آشکار قطعنامه های بین المللی است.

برچسب‌ها:

نظر شما