شناسهٔ خبر: 22880273 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

دبیرکل سازمان ملل: با هر موضوعی که صلح خاورمیانه را به خطر اندازد مخالفم

نیویورک- ایرنا- دبیرکل سازمان ملل متحد در واکنش به تصمیم دونالد ترامپ مبنی بر شناسایی بیت المقدس به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی گفت: به طور مداوم علیه اقدامات یک جانبه ای که چشم انداز صلح اسرائیلی ها و فلسطینی ها را به خطر اندازد، مخالفت کرده ام.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار ایرنا، 'آنتونیو گوترش' روز چهارشنبه در جمع خبرنگاران افزود: اورشلیم (بیت المقدس) آخرین موضوعی است که باید از طریق مذاکره مستقیم بین دو طرف براساس قطعنامه های شورای امنیت و مجمع عمومی سازمان ملل متحد با در نظرگرفتن نگرانی های قانونی طرف های فلسطینی و اسرائیلی حل و فصل شود.
وی ادامه داد: در این لحظه از نگرانی بزرگ، می خواهم تصریح کنم جایگزینی برای راه حل دو کشور وجود ندارد که تنها با واقعی کردن دیدگاه دو کشور، زندگی صلح آمیز در کنار یکدیگر، امنیت و شناسایی متقابل، با اورشلیم (بیت المقدس) به عنوان پایتخت اسرائیل و فلسطین حل می شود.
دبیرکل سازمان ملل متحد تاکید کرد: تمام موضوعات پایانی با گفت و گوی مداوم حل و فصل می شود که آرمان های قانونی هر دو ملت به دست خواهند آمد.
گوترش تصریح کرد: به عنوان دبیرکل سازمان ملل متحد همه قدرتم را برای حمایت از بازگشت رهبران اسرائیلی و فلسطینی به مذاکرات معنی دار و تحقق چشم انداز صلح پایدار برای هر دو طرف، به کار خواهم گرفت.
با وجود مخالفت های گسترده جهانی و منطقه ای،دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا امروز چهارشنبه تصمیم خود را برای به رسمیت شناختن قدس به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی و شروع روند انتقال سفارت این کشور از تل آویو به قدس اعلام کرد.
کنگره آمریکا در 23 اکتبر 1995 طرح انتقال سفارت آمریکا به قدس را تصویب کرد.
دولت های مختلف آمریکا از آن زمان تاکنون از اجرای این مصوبه کنگره امتناع کرده اند. ترامپ در تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری آمریکا وعده داده بود که این مصوبه را اجرا کند.
به گزارش ایرنا، شهر قدس که مسجدالاقصی نخستین قبله مسلمانان را در خود جای داده بخش لاینفک فلسطین بوده و یکی از مهمترین اماکن سه گانه مقدس اسلامی به شمارمی آید و از جایگاه و اهمیت ویژه ای نزد مسلمانان برخوردار است.
قدس از نظر قطعنامه های سازمان ملل اراضی اشغال شده محسوب می گردد، اقدام آمریکا در به رسمیت شناختن این شهر بعنوان پایتخت رژیم اشغالگر قدس نقض آشکار قطعنامه های بین المللی است.
شبک**1429**1392**انتشار: ابوالفضل بابایی

انتهای پیام /*

نظر شما