شناسهٔ خبر: 22880218 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: مشرق | لینک خبر

واکنش وزارت خارجه به بیانیه سران در کویت

منبع: فارس

قاسمی بیانیه اجلاس سران شورای همکاری خلیج فارس در کویت را نمونه آشکار از عدم درک واقعیات منطقه و نشانگر ناکارآمدی این شورا خواند و توصیه کرد که شورای همکاری به جای دروغ پردازی، واقعیات منطقه را ببیند.

صاحب‌خبر -

به گزارش مشرق، بهرام قاسمی سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان در واکنش به بیانیه پایانی اجلاس سران شورای همکاری خلیج فارس در کویت، آن را نمونه ای آشکار از عدم درک صحیح واقعیت ها و اولویت های منطقه دانست.

بهرام قاسمی با رد این بیانیه اظهار داشت: بیانیه اخیر بیانگر نادیده گرفتن حقایق منطقه و چشم فرو بستن به روی واقعیات و اولویت ها در شرایط حساس کنونی توسط شورای همکاری خلیج فارس است و به خوبی ناکارآمدی و عقیم بودن این شورا را که از اختلافات درونی و سیاست های غیرواقع بینانه رنج می برد، به اثبات می رساند. 

قاسمی افزود: شورای همکاری خلیج فارس به جای پرداختن به مشکلات اصلی جهان اسلام و حمایت از مردم مظلوم فلسطین و طرح آشوب برانگیز انتقال سفارت آمریکا به بیت المقدس شریف، صرفاً به مطالب فاقد ارزش در این خصوص پرداخته و به وضوح از وظیفه اسلامی و انسانی خود در قبال فلسطین شانه خالی کرده است.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی افزود: اجلاس شورای همکاری خلیج فارس بدون ورود به جنایت‌های روزانه عربستان سعودی و همدستان معدود آن علیه مردم بیگناه یمن، با صدور این بیانیه بر کشتار کودکان و زنان بیگناه و تحمیل گرسنگی و بیماری علیه میلیون ها یمنی چشم بسته و در کنار جنایتکار ایستاده است. 

بهرام قاسمی تصریح کرد: این اجلاس که در اوج اختلافات اعضای نامتحد آن برگزار شد بدون ورود به ریشه ها و حامیان اصلی تروریسم و اندیشه های تکفیری، صرفاً ادعاهایی بی اساس و جعلی را علیه جمهوری اسلامی ایران که نقش محوری در مبارزه با تروریسم در منطقه دارد، مطرح کرده است. اکیدا به این شورا توصیه می شود به جای فرافکنی و دروغ پردازی در جهت درک عمیق و دقیق واقعیات منطقه گام بردارد و اعضای خود را به عدم تجاوز و زورگویی نسبت به دیگر اعضاء و به رسمیت شناختن حقوق شهروندان خود توصیه کند.

سخنگوی وزارت خارجه همچنین با تأکید مجدد بر حق حاکمیت تاریخی ایران بر جزایر سه گانه ایرانی ابوموسی، تنب بزرگ و تنب کوچک، ادعای بی اساس مطرح شده در بیانیه در خصوص این جزایر را مداخله آشکار در حاکمیت جمهوری اسلامی ایران و نقض قوانین و مقررات بین المللی دانست و افزود: طرح اینگونه ادعاهای بی اساس و جعلی نمی تواند حقایق تاریخی و حقوقی را تغییر دهد. شورای همکاری به جای تبعیت از سیاست های ماجراجویانه و زیاده خواهانه بهتر است در جهت حل مشکلات منطقه، از روش های بخردانه و صادقانه استفاده کند. 

قاسمی در پایان یادآور شد: جمهوری اسلامی ایران همواره آمادگی خود را برای مذاکره و رایزنی با اعضای شورا با هدف کاهش تنش ها و حل نهایی مشکلات منطقه اعلام نموده و اعتقاد دارد استفاده از زور و کشتار ملت ها و توسل به بیگانگان نمی تواند به حل مشکلات منتهی شود؛ تاریخ منطقه مملو از این‌گونه تجارب تلخ و البته نافرجام است.

نظر شما