شناسهٔ خبر: 22879807 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: خبرآنلاین | لینک خبر

مکرون و ترزا می تصمیم ترامپ در قبال قدس را اقدامی نادرست دانستند

بین الملل > خاورمیانه - نخست وزیر انگلیس و رئیس جمهور فرانسه به اقدام اخیر دولت آمریکا در قبال قدس واکنش نشان دادند.

صاحب‌خبر -

امانوئل مکرون رئیس جمهوری فرانسه تصمیم همتای آمریکایی خود دونالد ترامپ مبنی بر شناسایی بیت المقدس به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی را «تاسف آور» خواند.

به گزارش آسوشیتدپرس، مکرون گفت: این تصمیمی تاسف آور است که فرانسه آن را تایید نمی کند.
مکرون اظهار داشت که تصمیم ترامپ «ناقض حقوق بین الملل و قطعنامه های شورای امنیت سازمان ملل است».

نخست‌وزیر انگلیس نیز در بیانیه‌ای مخالفت خود را با تصمیم دونالد ترامپ رئیس‌جمهوری آمریکا مبنی بر به رسمیت شناختن بیت‌المقدس به‌عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی اعلام و تصریح کرد که این اقدام برای آینده صلح در منطقه سودمند نیست.

در این بیانیه آمده است: ما با تصمیم دولت آمریکا مبنی بر انتقال سفارتخانه‌اش به بیت‌المقدس و به رسمیت شناختن این شهر به‌عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی مخالفیم. ما بر این باور هستیم که این اقدام برای آینده صلح در منطقه سودمند نیست.
سفارت انگلیس در رژیم صهیونیستی در تل‌آویو است و ما برنامه‌ای برای جابه‌جایی آن نداریم.

موضع ما درباره وضعیت بیت‌المقدس روشن است. موقعیت بیت‌المقدس در جریان مذاکرات صلح میان فلسطینیان و رژیم صهیونیستی تعیین می‌شود و درنهایت بایستی پایتخت مشترک این دولت‌ها باشد.

ما در چارچوب قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل متحد، شرق بیت‌المقدس را بخشی از سرزمین‌های اشغالی متعلق به فلسطینیان می‌دانیم.

نخست‌وزیر انگلیس در ادامه این بیانیه، با اشاره به تعهد آمریکا مبنی بر راه‌حل تشکیل دو دولت، از کاخ سفید خواست تا جزئیات طرح پیشنهادی خود را درباره پایان مناقشه فلسطین و رژیم صهیونیستی، ارائه دهد.
«ترزامی» همچنین بر حفظ آرامش از سوی تمام طرف‌ها تأکید کرد و گفت: موفقیت درروند صلح در فضایی عاری از خشونت حاصل می‌شود.

جرمی کوربین، رهبر حزب کارگر انگلیس نیز با انتشار پیامی در توییتر خود، تصمیم آمریکا درباره بیت‌المقدس را اقدامی «غیرمسئولانه و تهدیدی علیه صلح خاورمیانه خواند».

در همین حال سفارت آمریکا در لندن نیز با انتشار بیانیه‌ای به اتباع خود در انگلیس نسبت به برگزاری تظاهرات و تجمعات اعتراضی علیه تصمیم اخیر رئیس‌جمهوری آمریکا درباره بیت‌المقدس هشدار داد.

ترامپ چهارشنبه‌شب (بعدازظهر به وقت محلی واشنگتن) شهر قدس را به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی به رسمیت شناخت و فرمان انتقال سفارت آمریکا به بیت المقدس را امضا کرد.

49311

برچسب‌ها:

نظر شما