شناسهٔ خبر: 22879052 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

خبرنگار سی ان ان:رهبران کشورهای عرب سرمایه گذاری اشتباه روی ترامپ کردند

تهران – ایرنا – 'بن ودمن'(Ben Wedeman)خبرنگار کهنه کارمنطقه ای سی ان ان درارتباط با تصمیم دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا مبنی بر اعلام بیت المقدس بعنوان پایتخت رژیم صهیونیستی گفت: رهبران کشورهای عرب سرمایه گذاری سیاسی هنگفت نادرستی روی دونالد ترامپ رئیس جمهوری جدید آمریکا کردند.

صاحب‌خبر -

شبکه تلویزیونی سی ان ان روز چهارشنبه ازخبرنگار منطقه ای خود در بیروت پرسید که تصمیم رئیس جمهوری آمریکا در به رسمیت شناختن بیت المقدس به عنوان پایتخت اسرائیل، چه معنی و مفهومی برای لبنان و سایر کشورهای منطقه دارد.
بن ودمن در پاسخ گفت: خوب، واکنش به این قضیه نه تنها در لبنان بلکه در تمامی جهان عرب بطور گسترده ای منفی بود.
وی با اشاره به اینکه تمامی روزنامه های امروز بیروت به این موضوع اختصاص داشت،افزود:روزنامه 'دیلی استار' (TheDaily Star) در مخالفت با تصمیم دونالد ترامپ تیتر زد 'آقای رئیس جمهور(ترامپ) توهین و تعرض نکن، بیت المقدس پایتخت فلسطین است'.
خبرنگار سی ان ان افزود: به یاد داشته باشید که حدود 450 هزار آواره فلسطینی در ارودگاه هایی در بیروت و در جنوب لبنان به سر می برند و نسبت به این موضوع بسیار خشمگین و واکنش به آن بسیار شدید است.
بن ودمن در ادامه گفت: این به واقع هدیه ای است به گروه های رادیکال که این اقدام ترامپ را اثبات این موضوع می دانند که آمریکا در مشت اسرائیل است.
خبرنگار کهنه کار سی ان ان افزود: و البته خبر بدی برای دیگر رهبران منطقه مانند، 'عبدالله دوم' پادشاه اردن، 'ملک سلمان' پادشاه عربستان و 'عبدالفتاح السیسی' رئیس جمهوری مصر است.
بن ودمن گفت: آنها سرمایه گذاری سیاسی هنگفتی برای توسعه دوستی با دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا کردند و اکنون ترامپ این تصمیم را گرفته است؛ رهبران این کشورها در تماس های تلفنی روز گذشته خود با ترامپ گفتند که 'خواهش می کنیم این کار را نکن'.
گزارشگر سی ان ان افزود: و حال او (ترامپ) قرار است درهر صورت این کار را انجام دهد.
بن ودمن در ادامه گفت: و حال رهبران این کشورها باید به ملت خود توضیح دهند که چرا پس از این همه سرمایه گذاری سیاسی در بسط روابط دوستانه با رئیس جمهوری ترامپ، اکنون او در مسیری مخالف که آنها از وی می خواهند، رفته است.
به گزارش ایرنا، 'سارا سندرز' سخنگوی کاخ سفید در کنفرانس خبری روز گذشته ( سه شنبه) خود گفت که «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری آمریکا قرار است روز چهارشنبه (امروز) تصمیم خود در خصوص سفارت آمریکا در سرزمین‌های اشغالی را اعلام کند.
انتقال سفارت آمریکا از تل‌آویو به بیت المقدس ، یکی از وعده‌های انتخاباتی رئیس جمهوری آمریکا بوده است.
با وجود اینکه دولت آمریکا مطابق با قانون مصوب 1995 کنگره این کشور موظف به انتقال سفارت به بیت‌المقدس (اورشلیم) است، با این حال تمامی رئیسان جمهوری پیشین این کشور اجرای این قانون را هر 6 ماه یکبار معلق کرده‌ بودند.
ترامپ در ماه ژوئن با تعلیق مجدد روند اجرای قانون مربوطه، تصمیم‌گیری در این رابطه را به ابتدای ماه دسامبر (10 آذر) موکول کرده بود؛ با این حال این مهلت زمانی بدون اعلام تصمیم نهایی پایان یافت.
رئیس جمهوری آمریکا درنهایت روز سه شنبه در تماس تلفنی با سران برخی کشورهای منطقه از جمله مصر و اردن و همچنین «محمود عباس» رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین، تصمیم خود برای اعلام بیت المقدس به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی را علنی کرد.
این در شرایطی است که هم زمان برخی دولت‌های منطقه نسبت به این اقدام واکنش تندی نشان و نسبت به پیامدهای آن هشدار دادند.
از جمله این افراد، «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهوری ترکیه بود که قدس را «خط قرمز» آنکارا دانست و گفت که چنانچه این شهر به عنوان پایتخت اسرائیل معرفی شود، روابط خود را با رژیم صهیونیستی قطع می‌کند.
عبدالله دوم پادشاه اردن نیز در واکنش به این تصمیم رئیس جمهوری آمریکا یادآور شد:ا ین گونه تصمیم ها می تواند پیامدهای وخیمی بر امنیت و ثبات در خاورمیانه داشته باشد.
درهمین حال سید عمار الحکیم رهبر جریان حکمت ملی عراق گفت: انتقال سفارت آمریکا به بیت المقدس به منزله از بین بردن فلسطین و اهانت و هتک حرمت به همه اعراب و مسلمانان است.
اروپام **1302***1590
مترجم شنیداری : بهروز وفاداری - انتشاردهندهک محمد حسن دوستارگان

انتهای پیام /*

نظر شما