شناسهٔ خبر: 22874361 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: الف | لینک خبر

ابراز نگرانی انگلیس، ترکیه و چین نسبت به تصمیم آمریکا درباره قدس

به گزارش ایسنا، به نقل از روسیا الیوم، بوریس جانسون، وزیر خارجه انگلیس در گفت‌وگوی مطبوعاتی در بروکسل گفت، لندن گزارش‌ها درباره تصمیمات آمریکا به منظور انتقال سفارت واشنگتن به قدس را پیگیری می‌کند.

صاحب‌خبر -

در حالی که مقامات آمریکایی تاکید کردند، ترامپ در سخنرانی امروز (چهارشنبه) قدس را به عنوان پایتخت اسرائیل به رسمیت خواهد شناخت، برخی کشورها از جمله انگلیس، ترکیه، چین و سوریه درباره این تصمیم ابراز نگرانی کرده و نسبت به پیامدهای منفی آن هشدار داده‌اند.

وی با بیان اینکه انگلیس در انتظار اظهارات آتی دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا است، تصریح کرد، لندن این مساله را پیگیری می‌کند.

جانسون تصریح کرد، قدس باید بخشی از حل و فصل نهایی درگیری فلسطین و اسرائیل باشد.

همچنین بنعالی ییلدریم، نخست وزیر ترکیه با بیان اینکه به رسمیت شناخته شدن قدس به عنوان پایتخت اسرائیل و انتقال سفارت واشنگتن به آنجا غیرقانونی است، تصمیمات آمریکا در این حوزه را موجب پیچیده‌تر شدن مشکلات منطقه دانست.

این اظهارات ییلدریم پس از هشدار رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه به دونالد ترامپ، همتای آمریکایی خود مطرح شد.

اردوغان در سخنرانی روز سه شنبه خود در مقابل حزب "عدالت و توسعه" در پارلمان ترکیه نسبت به عاقبت به رسمیت شناخته شدن قدس به عنوان پایتخت اسرائیل به ترامپ هشدار داده و تاکید کرد، قدس خط قرمز مسلمانان است.

وی گفت، به رسمیت شناخته شدن قدس به عنوان پایتخت اسرائیل از سوی آمریکا ممکن است موجب قطع روابط دیپلماتیک ترکیه با اسرائیل شود.

همچنین پکن نسبت به تشدید تنش در خاورمیانه در صورت به رسمیت شناخته شدن قدس به عنوان پایتخت اسرائیل ابراز نگرانی کرد.

سوریه هم این تصمیم ترامپ را به شدت محکوم کرد.

بسیاری از کشورهای عربی و اسلامی و برخی کشورهای غربی از تصمیم مذکور دولت آمریکا نگران بوده و هشدار دادند که این امر بر اوضاع امنیتی منطقه و روند صلح بین فلسطین و اسرائیل تاثیر منفی خواهد گذاشت.

نظر شما