شناسهٔ خبر: 22874109 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

نخست‌وزیر اسبق رژیم صهیونیستی:

یهودیان دیگر برای اسرائیل مبارزه نمی‌کنند؛ نتانیاهو از فرصت منافع مشترک با اعراب به‌خوبی استفاده نمی‌کند

نخست‌وزیر اسبق رژیم صهیونیستی، دخالت دولت این رژیم در امور آمریکا را اشتباه دانست و از اینکه نتانیاهو به خوبی از فرصت منافع مشترک با عربستان و برخی کشورهای عربی استفاده نمی‌کند، گله کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، نخست‌وزیر و و زیر جنگ پیشین رژیم صهیونیستی در اظهاراتی تازه، از اشتباهات و فرصت سوزی بنیامین نتانیاهو در قبال مذاکرات سازش و همچنین روابط با برخی «کشورهای عربی سنی میانه رو» سخن گفت.

«ایهود باراک» نخست‌وزیر اسبق رژیم صهیونیستی که بارها بر لزوم برکناری نخست‌وزیر کنونی این رژیم تاکید کرده، در مصاحبه با رسانه آمریکایی هم این موضوع را تکرار کرد.

در ابتدای مصاحبه مفصل «پولیتیکو» با ایهود باراک، از او درباره یادداشت اخیرش در نیویورک تایمز سوال شد؛ یادداشتی که در آن بر لزوم کنار رفتن نتانیاهو از نخست‌وزیری تاکید شده بود. وی گفت: «عنوان یادداشت من این بود که "تغییر باید حادث شود" که تقریبا شمابه همان چیزی است که شما (درباره تاکید ایهود باراک بر لزوم برکناری نتانیاهو) گفتید.

از نخست‌وزیر اسبق رژیم صهیونیستی درباره روابط خوب نتانیاهو و ترامپ و دولت‌هایشان سوال شد.

باراک جواب داد: «برای این موضوع دو جنبه وجود دارد. اول اینکه هماهنگی نزدیکی یا همکاری کاری صمیمانه‌ای وجود دارد، خبر خوبی است. البته به نظر من این موضوع درباره دولت قبل (باراک اوباما) هم صادق بود و آنها به ما بسیار کمک کردند اما در سطح روابط شخصی و سیاسی، روابط بسیار بد بود. نزدیک بودن به رئیس‌جمهور آمریکا برای اسرائیل خوب است اما این واقعیت که بی‌بی (نتانیاهو) بلافاصله پس از امضای توافق هسته‌ای (ایران و گروه 1+5)، در سیاست داخلی آمریکا دخالت کرد، اشتباه بزرگی بود و من همان زمان هم به او گفتم. ما (ایهود باراک و نتانیاهو) هر دو معتقدیم که این یک توافق بد است و شاید باید به توافق بهتری دست یافته شود یا اینکه شاید نباید چنین توافقی امضا می‌شد اما اساسا این یک توافقی است که حاصل شده و وقتی که کار توافق انجام شده، ما همیشه می‌توانیم اعتقاداتمان را با همه اعضای مجلس نمایندگان و سناتورها و همه افراد در دولت (آمریکا) در این باره که این یک توافق بد است، در میان بگذاریم. اینجا یک خطی وجود دارد که ما نباید از آن عبور کنیم و آن مداخله دولت اسرائیل در سیاست داخلی آمریکا است و این کاری بود که نبایستی انجام می‌شد».

 خبرنگار سوال کرد: «آیا به نظر شما، چنین کاری سبب ایجاد تغییر سیاست آمریکا در حمایت از اسرائیل می‌شود؟ بسیاری از افراد نگران هستند که همین حالا هم دموکرات‌های جوان و یهودیان جوان در آمریکا بسیار کمتر( از قبل) به اسرائیل مرتبط هستند؟».

نخست‌وزیر اسبق رژیم صهیونیستی جواب داد: «امیدوارم، اینطور نشود اما واقعیت آن است که این موضوع در حال تشدید شدن است. من دوره دانشجویی خودم در دانشگاه استنفورد را به یاد دارم که تقریبا در همه دانشگاه‌های مطرح حمایت بسیار فعالانه‌ای از اسرائیل وجود داشت و یهودیان (در دانشگاه‌های آمریکایی) برای اسرائیل می‌جنگیدند اما اکنون شما می‌بینید که اسرائیلی‌ها، اسرائیلی‌های سابق، عرب‌ها و یهودیان برای فلسطین می‌جنگند. ما به نحوی داریم جنگ در زمینه ارزش‌های والای اخلاقی را می‌بازیم».

در ادامه این مصاحبه مفصل، از تحولات منطقه خاورمیانه و تغییر محسوس مواضع برخی کشورهای عربی در قبال رژیم صهیونیستی سوال شد.

ایهود باراگ گفت: «به نظر من فرصتی واقعی و حقیقی وجود دارد و البته برای سه سال است که چنین فرصتی وجود داشته است و گله شدید من درباره دولت نتانیاهو این است که دارد این فرصت را از دست می‌دهد. این وزیر خارجه افسانه‌ای ما (وزیر خارجه اسرائیل در سال‌های 1966 تا 1974) می‌گفت که "فلسطینیان هرگز یک فرصت را از دست ندادند". خوب ما هم باید همین الگو را در پیش بگیریم. برای سه سال و شاید هم بیشتر است که منافع مشترکی بین اسرائیل و دیگر کشورهای سنی میانه رو، اماراتی‌ها، عربستان سعودی، مصر و اردن ایجاد شده است و منافع مشترک‌مان، متوقف کردن تروریسم اسلامی رادیکال، مقابله با نیات هژمونیک و اتمی ایران و همکاری در پروژه بزرگ زیرساختی آب، انرژی، حمل و نقل و دیگر موضوعات در خاورمیانه است و ما داریم این فرصت را از دست می‌دهیم. بی‌بی(نتانیاهو) به نوعی فقط درباره همه چیز حرف می‌زند اما هیچ کاری درباره آن نمی‌کند. ما می‌دانیم که سال گذشته تماس‌هایی فشرده در دولت اوباما انجام شد که شامل یک تماس در سطح هیاتی بسیار عالی رتبه با همسایگان عربی بود و دقیقا در همان لحظه، بی‌بی (نتانیاهو) پا پس کشید. دلیل آن است که او می‌داند که او نمی‌تواند برای پیش بردن موضوع با فلسطینیان تصمیم بگیرد و یک مذاکره واقعی با فلسطینیان را شروع کند. رهبران عربی روابطی عاشقانه با فلسطینیان ندارند اما افکار عمومی و مردم آنها چنین رابطه‌ای دارند و تا زمانی که ما به سمت فلسطینیان نرویم، آنها (رهبران عربی) نمی‌توانند در صندلی‌های خودشان (در مسندهایشان) احساس امنیت کنند. این چیزی است که نمی‌شود آن را دور زد. این ایده که شما (اسرائیل) یک لحظه از ضعف پادشاه عربستان سعودی یا ولی‌عهدش، یا السیسی بیابید و آنها را مجبور به پذیرفتن مواضع ما برخلاف نظر آنها بکنیم، وجود ندارد. این بخشی از تفکر توهم آمیزی است که درباره ژئوپلیتیک وجود دارد. ژئوپلیتیک نه فقط به لفاظی و ادبیات نیاز دارد بلکه به برخی غرایز خاص هم نیاز دارد و تنها دستکاری ماهرانه کافی نیست».

انتهای پیام/ص

عضویت در کانال تلگرامی بین‌الملل و سیاست خارجی فارس

 

نظر شما