شناسهٔ خبر: 22873585 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

گوش ناشنوای ترامپ و هشدارهای جهانی درباره انتقال سفارت آمریکا به قدس

تهران -ایرنا - مدتی است زمزمه انتقال سفارتخانه آمریکا از تل آویو به قدس توسط مقامات آمریکایی مطرح شده است و به نظر می رسد دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا که در تبلیغات انتخاباتی اش وعده آن را داده بود قصد دارد امروز (چهارشنبه) در سخنرانی خود، این شهر را به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی اعلام کند.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا به نقل از رسانه های عربی، تقریبا تمامی مقامات کشورهای جهان به ترامپ نسبت به انتقال سفارتخانه این کشور از تل آویو به قدس هشدار داده اند، اما به نظر می رسد گوش ترامپ برای شنیدن این هشدارها، ناشنواست.
یک مقام ارشد دولت آمریکا هفته گذشته گفته بود: ترامپ احتمالا روز چهارشنبه تصمیم واشنگتن را برای به رسمیت شناختن بیت المقدس به عنوان پایتخت اسرائیل (رژیم صهیونیستی) اعلام خواهد کرد. این در شرایطی است که جرد کوشنر داماد و مشاور ارشد ترامپ، بعدا گفت که رئیس جمهوری آمریکا هنوز تصمیم نهایی خود را در این خصوص اتخاذ نکرده است.
محمود عباس رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین در تماس تلفنی با ترامپ، نسبت به پیامدهای خطرناک انتقال سفارتخانه آمریکا به قدس هشدار داد و خطاب به وی گفت: مطابق قطعنامه های بین المللی، هیچ دولت فلسطینی بدون این که قدس شرقی پایتخت آن باشد، تشکیل نخواهد شد.
در همین حال دفتر ریاست تشکیلات خودگردان تاکید کرد که ترامپ تصمیم خود را برای انتقال سفارت به قدس به اطلاع عباس رسانده است.
احمد فواد دبیر کل جبهه مردمی آزادیبخش فلسطین نیز در گفت و گویی با شبکه خبری المیادن گفت: اگر سفارتخانه آمریکا از تل آویو به قدس انتقال یابد، جهان شاهد جنایتی در قرن حاضر خواهد بود.
وی خواستار یکپارچگی فلسطینیان شد و از کشورهای عربی، دوست و همه طرف های بین المللی خواست با دشمنی جدید علیه قدس، مقابله کنند.
اسماعیل هنیه رئیس دفتر سیاسی جنبش مقاومت اسلامی 'حماس' نیز اعلام قدس به عنوان 'پایتخت اسرائیل' را زیر پا گذاشتن خطوط قرمز دانست.
وی با ارسال پیامی به سران کشورهای عربی و اسلامی، دبیر کل سازمان همکاری اسلامی، دبیر کل اتحادیه عرب و هیات ها و سازمان های عربی و بین المللی، تاکید کرد: ملت فلسطین اجازه اجرای این توطئه را نخواهد داد و از هر وسیله و ابزاری برای دفاع از سرزمین و مقدسات خود استفاده خواهد کرد.
جنبش مقاومت اسلامی 'حماس' همچنین تمامی احزاب و گروه های فلسطینی و جوانان انتفاضه را به شرکت در جمعه خشم علیه رژیم صهیونیستی و اعلام مخالفت با انتقال سفارتخانه آمریکا به قدس و اعلام این شهر به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی، فراخواند.
حماس با تاکید بر این مطلب که قدس خط قرمز است و مقاومت فلسطین به هیچ وجه اجازه تعرض به آن را نخواهد داد، از جوانان انتفاضه و مبارزان مقاومت در کرانه باختری خواست با استفاده از تمامی ابزارهای ممکن به تصمیم رژیم صهیونیستی که قدس را هدف قرار داده است، پاسخ دهند.
در همین حال مقامات کشورهای عربی و اسلامی نیز نسبت به تصمیم ترامپ در باره انتقال سفارت آمریکا به قدس هشدار دادند.
عبدالله دوم پادشاه اردن ضمن هشدار نسبت به هرگونه تصمیمی که خارج از تشکیل کشور فلسطین به مرکزیت قدس شریف باشد، تاکید کرد: انتقال سفارتخانه واشنگتن به بیت المقدس، تلاش های آمریکا را برای از سرگیری مذاکرات سازش میان اسرائیل و فلسطینی ها را از بین خواهد برد و احساسات مسلمانان و مسیحیان را جریحه دار خواهد کرد.
سلمان بن عبدالعزیز پادشاه عربستان نیز گفت: انتقال سفارت آمریکا به بیت‌المقدس گامی خطرناک است که احساسات مسلمانان را تحریک خواهد کرد.
رجب طیب اردوغان رییس جمهوری ترکیه هم گفت: قدس خط قرمز مسلمانان است و در صورت معرفی قدس به عنوان پایتخت اسرائیل از سوی آمریکا، روابط خود را با رژیم صهیونیستی قطع می کنیم.
حیدر العبادی نخست‌وزیر عراق نیز گفت: دولت عراق با انتقال سفارتخانه آمریکا به قدس مخالف است. دولت عراق انتقال سفارتخانه آمریکا به قدس را رد و درباره پیامدهای این موضوع هشدار می‌دهد.
محمد ششم شاه مغرب نیز در پیامی خطاب به ترامپ، در خصوص احتمال انتقال سفارتخانه آمریکا به بیت المقدس، ابراز نگرانی شدید کرد و گفت: بیت المقدس باید همچنان به عنوان سرزمین همزیستی و تسامح باقی بماند.
کنگره آمریکا در سال 1995 میلادی، قانونی را به تصویب رساند که به ‌موجب آن سفارتخانه آمریکا باید به قدس منتقل شود، اما رؤسای جمهوری آمریکا هر یک پس از دیگری، اجرای این مصوبه را هر 6 ماه به تعویق انداختند.
ترامپ ژوئن گذشته فرمان ابقای سفارتخانه این کشور در تل آویو و تعلیق انتقال آن را به قدس اشغالی به مدت 6 ماه، امضاء کرد که تاریخ اعتبار این فرمان در روز دوشنبه گذشته منقضی شد.
احمد الطیب شیخ الازهر نیز در دیدار با تونی بلر نخست‌وزیر (پیشین) انگلیس درباره تمایل برخی از کشورها به انتقال سفارتخانه‌های خود به قدس، هشدار داده بود.
فدریکا موگرینی، هماهنگ‌کننده سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز به شدت به آمریکا در باره انتقال یکجانبه سفارتخانه این کشور به بیت‌المقدس و شناسایی این شهر به عنوان پایتخت اسرائیل هشدار داد و تصریح کرد که وضعیت حقوقی بیت‌المقدس باید در مذاکرات دو جانبه (اسرائیل - فلسطینی‌ها) روشن شود.
«استفان دوجاریک» سخنگوی دبیر کل سازمان ملل متحد در نشست خبری روز گذشته (سه شنبه) در پاسخ به سئوالات مکرر خبرنگاران درباره موضع این سازمان نسبت به تصمیم ترامپ در باره انتقال سفارتخانه آمریکا به قدس گفت: ما گزارش های مطبوعاتی را در این باره دیده ایم و به طور واضح منتظر دریافت اعلامیه رسمی در این باره هستیم.
وی در عین حال تصریح کرد: «به عنوان یک اصل اساسی، دبیرکل به طور مداوم علیه اقدامات یکجانبه هشدار داده است که می تواند منجر به تضعیف راه حل دو کشور شود.»
دوجاریک ادامه داد: ما همیشه موضوع قدس را به عنوان یک مسئله اساسی در نظر داشته ایم که باید از طریق گفت و گوی دو طرف با توجه به قطعنامه های شورای امنیت سازمان ملل متحد، حل و فصل شود.
مرکز اطلاع رسانی فلسطین نیز در همین رابطه در تحلیلی نوشت: در صورتی که اخبار منتشر شده درباره تصمیم رئیس جمهوری آمریکا برای اعلام تغییر موضع واشنگتن در قبال قدس اشغالی امروز (چهارشنبه) به واقعیت بپیوندد، مساله فلسطین و منازعه عربی ـ اسرائیلی وارد مرحله جدید و بی سابقه ای پس از سال 1967 می شود که قدس تبدیل به یکی از ابعاد اصلی مساله فلسطین گردید.
در صورتی که تصمیم ترامپ برای به رسمیت شناختن قدس به عنوان پایتخت 'اسرائیل' و انتقال سفارتخانه آمریکا به آن عملی شود، این مساله به معنای نزدیک شدن زمان تحقق طرح های واشنگتن در زمینه حل و فصل همه جانبه یا همان معامله بزرگ قرن خواهد بود؛ به طوری که تمامی امتیازها به رژیم صهیونیستی واگذار می شود و در مقابل، هیچ چیزی نصیب فلسطینی ها نخواهد شد.
هر چند که انتظار نمی رود حکومت های عربی فعلی، واکنش قوی و فراتر از حد انتظاری در قبال این تصمیم نشان دهند، اما به احتمال زیاد این تصمیم با واکنش گسترده مردمی به ویژه در سرزمین های اشغالی فلسطین و در میان فلسطینیان مقیم خارج، مواجه خواهد شد و حتی احتمال وقوع انتفاضه جدید وجود دارد که شاید به مراتب بزرگ تر از انتفاضه های قبلی باشد و در کنار آن، می توان انتظار واکنش ملت های عربی و اسلامی در برابر آمریکا را هم داشت.
خاورم**1408**1486**مترجم: اکرم کرمی**انتشار دهنده: محسن شریفی**

انتهای پیام /*

نظر شما