شناسهٔ خبر: 22868484 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

نامه‌هایی سری که بیانگر نگرانی آمریکا از پیامد انتقال سفارت به قدس است

R36348/P36447/S8,90,1115,1128/CT10

وزارت خارجه آمریکا طی دو نامه سری که برای سفارتخانه‌ها و کنسولگری‌های این کشور در سراسر جهان مخابره کرده‌ است، درباره خشونت‌های احتمالی در صورت به‌رسمیت شناختن قدس به عنوان پایتخت اسرائیل هشدار داده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم به نقل از اسپوتنیک، وزارت خارجه آمریکا به سفارتخانه‌ها و کنسولگری‌های این کشور در سراسر جهان درباره خشونت‌های احتمالی در صورت به‌رسمیت شناختن قدس به عنوان پایتخت اسرائیل در روز چهارشنبه هشدار داد.

بر اساس این گزارش، این هشداری که هفته گذشته طی دو نامه سری توسط مسئولان وزارت خارجه آمریکا صادر شده، نگرانی آمریکا از تصمیم خود که می‌تواند موجی از خشم را در جهان عرب به وجود آورد، نشان می‌دهد.

دیپلمات‌ها نگران هستند که تصمیم احتمالی ترامپ که روز چهارشنبه طی سخنانی در دانشگاه دفاع ملی اعلام خواهد شد، منجر به خشم امت اسلامی شود و تظاهرات‌هایی در مقابل سفارتخانه‌های آمریکا در سراسر جهان، شود. این در حالی است که رهبران عرب نیز هشدار دادند که چنین اقداماتی ممکن است منجر به اعتراضات مردمی و یا اقداماتی تروریستی شود.

این در حالی است که جنبش مقاومت اسلامی حماس خواستار انتفاضه جدید فلسطین در صورت به‌رسمیت شناختن قدس به عنوان پایتخت اسرائیل توسط دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا شد.

اتحادیه عرب نیز از آمریکا خواست که اقداماتی که وضعیت قدس را تغییر می‌دهد، انجام ندهد.

به گزارش روزنامه تایمز آو اسرائیل، حداقل دو تلگراف سری به سفارتخانه‌ها و کنسولگری‌های آمریکا برای آماده‌باش در برابر خطر احتمالی و تشدید تدابیر امنیتی، مخابره شده است.

یک مسئول در وزارت خارجه آمریکا گفت که اعلام قریب‌الوقوع قدس به عنوان پایتخت اسرائیل. مرا به‌ویژه درباره احتمال واکنش‌های شدیدی که می‌تواند بر سفارتخانه‌ها تاثیر بگذارد، نگران می‌کند.

این در حالی است که آویگدور لیبرمن وزیر جنگ رژیم صهیونیستی از اهمیت خطر هشدارها در خصوص اقدامات خشونت‌‌آمیز توسط فلسطینیان یا جهان عرب کاست و گفت: اسرائیل، می‌داند چگونه با همه پیامدها تعامل کند.

با توجه به تدابیر امنیتی شدید در اطراف سفارت‌های آمریکا، اما این سفارتخانه‌ها در گذشته از سوی شهروندان خشمگین هدف قرار گرفت و سال 2012 بعد از پخش فیلم توهین آمیز به ساحت حضرت رسول (ص)، تظاهرات‌هایی در مقابل سفارتخانه‌های آمریکا در سراسر جهان برگزار شد.

کنگره آمریکا در سال 1995 میلادی، قانونی را به تصویب رساند که به‌موجب آن سفارت آمریکا باید به قدس منتقل شود، اما رؤسای جمهور آمریکا هر یک پس از دیگری این تصمیم را هر 6 ماه به تعویق انداختند.

ترامپ ژوئن گذشته فرمان ابقای سفارت این کشور در تل آویو و تعلیق انتقال آن به قدس اشغالی به مدت 6 ماه را امضاء کرد که این فرمان روز دوشنبه گذشته منقضی شد.

گروه‌های ملی و اسلامی فلسطین از سازماندهی تظاهرات‌ها و راهپیمایی‌های خشم در تمام مناطق فلسطین برای اعلام مخالفت با تصمیم واشنگتن برای انتقال سفارت خود به قدس یا به‌رسمیت شناختن قدس به عنوان پایتخت اسرائیل خبر دادند.

این گروه‌ها امروز سه‌شنبه بعد از نشست اضطراری خود که به‌منظور بررسی مواضع خصمانه آمریکا علیه ملت فلسطین و احتمال انتقال سفارت آمریکا به قدس یا به‌رسمیت شناختن قدس به عنوان پایتخت اسرائیل، برگزار شد، در بیانیه‌ای اقدامات آمریکا علیه قدس را، محکوم کردند.

در این بیانیه آمده است که انتقال سفارت آمریکا به قدس، زمینه را برای آغاز مبارزه سیاسی و میدانی در تمام سطوح فراهم می‌کند، زیرا قدس خط قرمز همه ملت‌های عربی و اسلامی است.

گروه‌های فلسطینی، روزهای چهارشنبه، پنجشنبه و جمعه آینده را روزهای خشم در سراسر فلسطین اعلام کردند.

گروه‌های ملی فلسطین همچنین از سازماندهی یک راهپیمایی مرکزی که روز پنجشنبه در شهر رام‌الله در کرانه باختری برگزار می‌شود، خبر دادند.

انتهای پیام/

نظر شما