شناسهٔ خبر: 22867558 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

کارشناس آلمانی جشنواره بین المللی تئاتر کودک و نوجوان مطرح کرد:

پیشنهاد خواهرخواندگی همدان و فرانکفورت آلمان

همدان-ایرنا- کارشناس آلمانی شرکت کننده در بیست و چهارمین جشنواره بین المللی تئاتر کودک و نوجوان، پیشنهاد داد همدان و فرانکفورت در زمینه تئاتر کودک و نوجوان خواهرخوانده شوند.

صاحب‌خبر -

«هنینگ فان گاف» روز سه شنبه در کارگاه «ادبیات نمایشی برای نوجوانان- نقش متون نوشتاری در تئاتر» در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان همدان، افزود: ایجاد مراکز شناسایی نویسندگان و تولید محتوا لازمه تحرک هنر تئاتر است.
این فعال حوزه تئاتر آلمان ادامه داد: در سال‌های اخیر ارتباط بین دو کشور ایران و آلمان در زمینه هنر نمایش به سرعت قوی‌ترشده است و این نشانه‌های مشهودی دارد.
وی بیان کرد: در حال حاضر ارتباط فرهنگی بین ایران و آلمان موجب شده است شهر«فرایبود» در آلمان خواهر خواند‌ه‌ای به نام «اصفهان» در ایران داشته باشد و این دو شهر ارتباطات فرهنگی مناسبی را هم شکل و ارتقا داده‌اند.
این کارشناس فعال حوزه تئاتر ادامه داد: همدان مستعد ارتقای زمینه‌های فرهنگی در حوزه تئاتر و نمایش است و در حال حاضر این ظرفیت وجود دارد که همدان با فرانکفورت آلمان در زمینه تئاتر کودک و نوجوان خواهر خوانده شود.
وی با بیان اینکه این مهم در صورت پیگیری مسئولان دو کشور شدنی است و می‌تواند زمینه‌ساز ارتباط‌های غنی باشد، افزود: این پیشنهاد می‌تواند باعث شود تجارب 20 ساله نمایش کودک و نوجوان در آلمان و ایران با هم به صورت تخصصی تبادل و زمینه‌ساز ساخت کارهای مشترک شود.
وی با بیان اینکه همه ما باید در کار خودمان حرفه‌ای رفتار کنیم، افزود: در آلمان برای بچه‌های یک ساله نیز تئاتر داریم که زمان آن 20 دقیقه و به طور معمول بدون کلام است و مسایل ابتدایی به صورت فیزیکی، رنگ، نور و مکانیکی نشان داده می‌شود.
این هنرمند آلمانی ادامه داد: نویسنده تئاتر کودک و نوجوان باید شرایط اجتماعی و زیستی را مدنظر قرار بدهد و با مسایل روز خود را درگیر کند.
وی با بیان اینکه تحقیقات و پژوهش نقش مهمی در نوشتن ایفا می‌کند، افزود: نویسنده ضمن مطالعه روزمره باید با فرهنگ بچه‌ها آشنا باشد چراکه قشرهای مختلف به ویژه نوجوانان اصطلاحات، کنایه و استعارات خاص خود را دارند.
هنینگ فان گاف متولد 6 ماه مارس 1954 درشهر هامبورگ آلمان است. او به عنوان دستیار کارگردان در تئاترهای کودک مرکز تئاتر جمهوری فدرال آلمان در فرانکفورت مشغول به فعالیت است.
فان گاف دانش آموخته رشته تاریخ و ادبیات آلمانی است و ازسال 1981 تا 1989 درمرکز تئاتر شهرهای کوبورگ، آسنابورک و برِمن به عنوان نمایش‌نامه‌نویس حضور داشته است.
این هنرمند برای ارتقا نمایش‌نامه‌نویسی و روابط بین‌المللی در حیطه تئاترکودک ونوجوان تلاش می‌کند.
او همچنین عضو هیات مدیره و از داوران موسسه تئاترگوته است.
هنینگ فان گاف در سال 1995 «جامعه اروپای متاثر» را برای ارتقا نمایش‌نامه‌نویسان جوان اروپایی بنیان‌گذاری کرد و تاکنون کتاب‌های مختلفی را با محتوای ادبیات نمایشی برای کودکان به چاپ رسانده است.
7523/2090
خبرنگار:مرضیه بختیاری**انتشار دهنده: سعید زارع کندجانی

انتهای پیام /*

نظر شما