شناسهٔ خبر: 22861742 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: فرهیختگان آنلاین | لینک خبر

حمیدرضا نوربخش در نشست خبری سی‌وسومین جشنواره موسیقی فجر:

یک‌میلیارد‌ و ‌800 میلیون‌تومان بودجه به جشنواره تخصیص داده شده است/ در بلیت‌فروشی جشنواره نه رانت وجود دارد، نه مافیا

مدیر سی‌وسومین جشنواره موسیقی فجر گفت: «بودجه جشنواره هم مانند سال گذشته در نظر گرفته شده است، به‌طوری که بودجه جشنواره امسال یک میلیارد و800میلیون تومان بوده است. ما همچنین براساس برنامه‌ریزی‌هایی که از پیش داشته‌ایم، جدول جشنواره را از شهریورماه آماده کرده‌ایم.»

صاحب‌خبر -

به گزارش «فرهیختگان آنلاین»، نشست خبری سی‌و‌سومین جشنواره موسیقی فجر روز گذشته با حضور حمیدرضا نوربخش مدیر این دوره از جشنواره و با ‌هدف تشریح برنامه‌های این دوره از جشنواره موسیقی فجر برگزار شد.

 90 اجرا در 6 سالن

در این نشست حمیدرضا نوربخش با اشاره به اینکه امسال اولین دوره‌ای است که تکلیف جشنواره تاحدود زیادی به‌لحاظ مدیریتی روشن بوده و توانسته‌ایم براساس این مساله به برنامه‌ریزی جامع‌تری بپردازیم، گفت:‌ «جشنواره موسیقی فجر امسال در حالی برگزار می‌شود که 6 سالن به 90 اجرا در بخش‌های مختلف موسیقی ردیف‌دستگاهی، موسیقی نواحی، موسیقی پاپ، موسیقی کلاسیک، موسیقی بانوان، موسیقی تلفیقی و... اختصاص یافته است. سالن‌های جشنواره هم امسال به تبع سال‌های گذشته، مشتمل بر تالار وحدت، تالار رودکی، برج آزادی، فرهنگسرای نیاوران، برج میلاد و سالن همایش‌های ایرانیان است که به تازگی به جمع سالن‌های جشنواره اضافه شده است. این سالن که در ورزشگاه آزادی قرار دارد، پیشتر سالنی برای مسابقات وزنه‌برداری بود و با توجه به اینکه دارای تجهیزات مناسبی است به سالنی برای اجرای کنسرت اختصاص یافته است.»

 بخش موسیقی نواحی را پررنگ‌تر برگزار می‌کنیم

نوربخش درباره دیگر برنامه‌های جشنواره موسیقی فجر نیز اضافه کرد: «امسال قرار است 12 برنامه در زمینه موسیقی نواحی داشته باشیم، چراکه در سال‌های اخیر، به‌ویژه از سال قبل تصمیم بر این شد که به این بخش بیش از گذشته پرداخته شود. چون بر این باوریم موسیقی نواحی به نوعی به اصالت‌ها و ریشه‌های ما برمی‌گردد.»

 حضور گروه‌های کر برای اجرای آثار انقلابی

او درباره دیگر بخش‌های جشنواره نیز اضافه کرد: «امسال بخش موسیقی انقلاب را نیز خواهیم داشت که براساس آن قرار است سرودهای جاودانه و ماندگار انقلاب اسلامی در قالب گروه‌های کر نواخته و اجرا شود. علاوه‌بر این، بخش پژوهش نیز امسال در جشنواره فعال است و با رویکرد بین‌المللی به آن خواهیم پرداخت. در کنار این بخش‌ها، بخش موسیقی پاپ و تلفیقی همچون سال‌های گذشته به فعالیت خود ادامه می‌دهند. خاصه در بخش موسیقی تلفیقی که گروه‌های باتجربه‌ای امسال حضور دارند و به‌طور قطع شاهد درخشش‌های بیشتری در این بخش هستیم.»

مدیر سی‌وسومین جشنواره موسیقی فجر ادامه داد: «بودجه جشنواره هم مانند سال گذشته در نظر گرفته شده است، به‌طوری که بودجه جشنواره امسال یک میلیارد و800میلیون تومان بوده است. ما همچنین براساس برنامه‌ریزی‌هایی که از پیش داشته‌ایم، جدول جشنواره را از شهریورماه آماده کرده‌ایم.»

 ایجاد تنوع در بخش بین‌الملل

نوربخش درباره بخش بین‌الملل جشنواره موسیقی فجر گفت: «تردیدی نیست که اگر بخواهیم جشنواره موسیقی فجر هم در کنار سایر جشنواره‌های جهانی جا بیفتد و شناخته شود ضرورت دارد به ابعاد بین‌المللی آن اهمیت زیادی بدهیم. به‌طوری‌ که در جریان برگزاری جشنواره امسال، با آژانس‌های فعال در سراسر جهان ارتباط برقرار کرده‌ایم و پیشنهادهایی بین ما و کشورهای دیگر درباره بخش بین‌الملل جشنواره مطرح شده است.

نکته‌ای که در این بین حائز اهمیت است این است که امسال گروه‌های خارجی زیادی بوده‌اند که متقاضی حضور در جشنواره شده‌اند و این مساله اتفاقی خوشایند به شمار می‌رود. درعین ‌حال، تلاش کرده‌ایم در ترکیب اجراهای بین‌الملل جشنواره، تنوع ایجاد کنیم. به‌عنوان مثال، امسال از گروه موسیقی مغولستان دعوت کرده‌ایم تا برای اجرای برنامه به جشنواره بیایند.

همچنین فرانچسکو کفیتو نوازنده ساکسیفون از ایتالیا و ‌مانو کچه نوازنده برجسته درامز از فرانسه نیز در این دوره از جشنواره به ارائه برنامه می‌پردازند. سال گذشته از یک نوازنده مشهور هندی به نام شهید پرویز خان دعوت کردیم تا در جشنواره به اجرای کنسرت بپردازد، ولی از آنجا‌که برنامه‌های جشنواره با درگذشت آیت‌ا... هاشمی‌رفسنجانی دستخوش تغییراتی شد، اجرای این هنرمند نامدار نتوانست آن‌طور که باید در معرض دید قرار بگیرد. روی این اصل دوباره امسال از او خواسته‌ایم تا برای اجرای کنسرت در جشنواره حضور یابد. یکی از بخش‌های مهم جشنواره امسال، بخش «فادو» است که ‌از سال گذشته طرفداران زیادی دارد. امسال هم هنرمندان خارجی در این بخش شرکت می‌کنند که خواننده مشهور پرتغالی از این جمله است. همچنین در بخش موسیقی کلاسیک، از گروهی از هنرمندان اتریشی دعوت کرده‌ایم. کوارتتی از آلمان، گروه موسیقی فرانسوی و همین‌طور هنرمندانی از کشورهای صربستان، ژاپن، چین، سنگال و... نیز از دیگر برنامه‌های بخش بین‌الملل به شمار می‌روند.»

 اجاره‌بهای سالن‌ها را به فراخور تعرفه پرداخته‌ایم

مدیر جشنواره موسیقی فجر در پاسخ به سوالی درباره مساله اجاره‌بهای سالن‌هایی که قرار است به اجراهای جشنواره اختصاص یابد نیز گفت: «ما همیشه درباره تالار وحدت، رودکی و دیگر سالن‌های مرتبط با جشنواره، اجاره‌بها را براساس تعرفه‌ها پرداخته‌ایم. حتی بوده‌اند سالن‌هایی که اعلام کرده‌اند تا اجاره‌بها پرداخت نشود، گروه اجازه سان‌چک نخواهد داشت و ما این هزینه‌ها را پرداخته‌ایم.»

 اهمیت جایزه «باربد» مثل «سیمرغ» در جشنواره فیلم فجر است

در ادامه این نشست، خبرنگاری سوالی درباره سرنوشت جایزه «باربد» که در بطن جشنواره موسیقی فجر برگزار می‌شود پرسید و نوربخش جواب داد: «اتفاقا این جایزه‌ای است که رسانه‌ها باید بیشتر به آن بپردازند، چراکه جایزه «باربد» درواقع نقطه عطف جشنواره است و نگاه‌مان این است که باید آن را پررنگ‌تر کنیم، زیرا این جایزه مثل سیمرغ در جشنواره فیلم فجر می‌ماند.»

 برای جهانی شدن دیر اقدام کرده‌ایم

نوربخش در پاسخ به سوال «فرهیختگان» مبنی‌بر اینکه با توجه به اینکه جشنواره موسیقی فجر، 32 دوره را پشت سر گذاشته و در هر دوره، عنوان بین‌المللی را به‌همراه داشته، ولی واقعا چقدر توانسته تا امروز در مجامع بین‌المللی مورد توجه و شناخت قرار بگیرد نیز گفت: «می‌توان گفت شناخت کشورهای دیگر نسبت به این جشنواره تا امروز، جزئی و اندک بوده است. دلیلش هم این است که در دوره‌هایی نسبت به جشنواره عملکردهای خوبی صورت گرفته و در برخی دوره‌ها هم نه. بنابراین افت‌وخیز فعالیت‌ها در حوزه بین‌الملل جشنواره، باعث شده به این بخش صدمات جدی وارد شود. با این‌حال در سال‌های اخیر شاهد بهبود این روند بوده‌ایم. چنان‌که امسال ایمیل‌ها و تماس‌های زیادی از کشورهای مختلف برای حضور در جشنواره داشته‌ایم. باید بپذیریم جهانی شدن زمان‌بر است ولی می‌توانیم در آینده‌ای نه‌چندان دور به این مساله مهم دست یابیم.»

او همچنین در پاسخ به سوال دیگری درباره جزئیات اساسنامه جشنواره گفت: «من در جریان این مساله نیستم، چراکه تصور می‌کنم جشنواره باید به جای اساسنامه، آیین‌نامه داشته باشد و براساس سازوکارهای آن پیش رفت. با این‌حال من در جریان اساسنامه نیستم، چراکه سیاستگذاری دراین زمینه به‌عهده وزارت ارشاد است.»

تقدیر از محمدرضا شجریان در جشنواره موسیقی فجر امسال هم سوالی بود که یکی دیگر از اهالی رسانه آن را مطرح کرد و نوربخش پاسخ داد: «در سال‌های اخیر به‌شخصه شاهد بوده‌ام که نهادهای فرهنگی هنری زیادی می‌خواستند از این هنرمند بزرگ تقدیر کنند و حتی دکتری افتخاری دانشگاه تهران را به او بدهند، ولی شجریان هیچ‌گاه نپذیرفته و همیشه بر این باور بوده که بهترین نشان و مدال را در این سال‌ها از مردم دریافت کرده است. آنچه مسلم است این است که نام و یاد شجریان همواره بر تارک موسیقی ما خواهد درخشید و ماندگار خواهد شد.»

در پایان این نشست نیز از پوستر و سایت جشنواره رونمایی شد. سی‌و‌سومین جشنواره موسیقی فجر، بیستم تا سی‌ام دی‌ماه برگزار خواهد شد.

 

* نویسنده : آزاده صالحی روزنامه‌نگار

نظر شما