شناسهٔ خبر: 22859653 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

هشدار مقام‌های آمریکایی به ترامپ درباره اعلام بیت المقدس به عنوان پایتخت اسرائیل

R1036247/P36447/S8,89,90,1128/CT10

تصمیم احتمالی دونالد ترامپ برای به رسمیت شناختن بیت المقدس به عنوان پایتخت اسرائیل، با مخالفت مقام‌های آمریکایی و خارجی روبرو شده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم به نقل از رویترز، مقام‌های آمریکایی و خارجی ضمن ابراز مخالفت با تصمیم دونالد ترامپ برای اعلام شهر بیت المقدس به عنوان پایتخت اسرائیل، بر این باورند که این اقدام موجب تشدید خشونت‌ها در منطقه خواهد شد.

چنین تصمیمی که به گفته مقام‌های آمریکایی هنوز نهایی نشده، می‌تواند به معنای نقض سیاست دیرینه آمریکا باشد. چنین تصمیمی می‌تواند به معنای تغییر کلی سیاست و راهبرد آمریکا در خاورمیانه باشد و در نهایت منجر به تشدید خشونت‌ها در منطقه شود.

روسای جمهور قبلی آمریکا بر این مساله پافشاری کرده‌اند که جایگاه بیت المقدس باید در مذاکرات بین اسرائیل و فلسطین مشخص شود.

اگر ترامپ چنین تصمیمی را اتخاذ کند، این مساله می‌تواند موجب برپایی تظاهرات گسترده یا تشدید خشونت‌ها در سرزمین‌های اشغالی شود. اسرائیل شرق بیت المقدس را در جریان جنگ 1967 میلادی اشغال کرده است.

یک مقام ارشد دولت آمریکا هفته گذشته گفته بود که دونالد ترامپ رئیس جمهور این کشور احتمالا روز چهارشنبه تصمیم واشنگتن در به رسمیت شناختن بیت المقذس به عنوان پایتخت اسرائیل را اعلام خواهد کرد. این در شرایطی است که جارد کوشنر داماد و مشاور ارشد ترامپ بعدا گفت که رئیس جمهوری آمریکا هنوز تصمیم نهایی را در این خصوص اتخاذ نکرده است.

سخنگوی کاخ سفید نیز گفت: رئیس‌جمهوری از ابتدا در قبال این مسأله، مواضع روشنی اتخاذ کرده است. سؤال این نیست که آیا سفارت را از تل‌آویو به قدس انتقال می‌دهیم یا خیر، بلکه سؤال این است چه زمانی سفارت آمریکا به تل‌آویو انتقال می‌یابد.

رئیس‌جمهوری آمریکا باید بر اساس قوانین داخلی این کشور می‌بایست روز دوشنبه با امضای معافیت‌نامه‌ای تصمیم برای عدم انتقال سفارت آمریکا از تل‌‌آویو به قدس را برای 6 ماه دیگر تمدید می‌کرد.

تصمیم ترامپ برای عدم امضای این معافیت‌نامه، از لحاظ تئوریک به کنگره آمریکا اجازه می‌دهد از دولت بخواهد فرایند انتقال سفارت را آغاز کند. کنگره همچنین می‌تواند در صورت عدم اقدام دولت آمریکا برای انتقال سفارت، بودجه وزارت خارجه را قطع کند.

چند مقام آمریکایی تاکید کردند که ترامپ احتمالا به زودی این نامه را امضا خواهد کرد. یک مقام آمریکایی نیز گفت: ترامپ احتمالا به همراه امضای این نامه به مشاوران و دستیارانش دستور خواهد داد تا برنامه‌ریزی جدی برای انتقال نهایی سفارت آمریکا به بیت المقدس را آغاز کنند، هرچند زمان بندی اجرای این تصمیم هنوز مشخص نیست.

این در شرایطی است که 2 مقام رسمی آمریکایی که نامشان فاش نشده تصریح کردند که تصمیم ترامپ برای انتقال سفارت آمریکا به بیت المقدس با مقاومت و مخالفت دفتر امور شرق نزدیک وزارت خارجه آمریکا روبرو شده است.

یک مقام رسمی اظهار داشت: دفتر امور شرق نزدیک وزارت خارجه آمریکا و تعدادی از سفرای آمریکا در منطقه، نگرانی عمیق خود را نسبت به این اقدام اعلام کرده‌اند. نگرانی اصلی این مقام‌ها بر روی مساله امنیت بوده است.

یک مقام دیگر آمریکایی نیز بر این باور است که برآورد سازمان های اطلاعاتی آمریکا نشان می دهد که به رسمیت شناختن بیت المقدس به عنوان پایتخت اسرائیل، می تواند موجب برانگیخته شدن بیشتر مخالفت‌ها با اسرائیل شود.

انتهای پیام /

نظر شما