شناسهٔ خبر: 22858100 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: آی‌تی‌‌من | لینک خبر

ستاری: وام دهی به استارت آپ ها خیانت به آنهاست

صاحب‌خبر -

فناوران - سورنا ستاری در نشست صندوق های سرمایه گذاری مخاطره پذیر که با حضور اعضا و نمایندگان شبکه انتقال و تبادل فناوری D8 در پارک فناوری پردیس برگزار شد، گفت: روزهای اولی که در نظر داشتیم استارت آپ ها را آغاز کنیم، مطالعه ای را به جوانان فعال در سیلیکون ولی سفارش دادیم. این مطالعه نتیجه نسبتاً منسجمی داشت که چرا سیلیکون ولی تنها در کالیفرنیا است و چرا در اروپا نیست؛ حتی چرا دوبی با وجودی که ۳۰ سال قبل بنا داشت سیلیکون ولی راه اندازی کند هنوز این اتفاق نیفتاده است. پاسخ این بود که ما احتیاج به یک زیست بوم داریم و البته این به معنای سیستم دولتی نیست. همه باید در این بازی حضور داشته باشند. نیروی انسانی، جوان بودن، زیرساخت های سرمایه گذاری، زیرساخت های علمی، خلاقیت، پارک ها، مراکز رشد، شتاب دهنده ها و غیره هرکدام یک فاکتور مهم هستند.
ستاری گفت: معاونت علمی پیش از این از طریق صندوق های وابسته به بیش از دو هزار شرکت وام داده است. اما امروز اثرات آن را می بینیم. بسیاری از این شرکت ها شکست خورده اند و امروز باید پول های وام را پس بدهند.
رییس بنیاد ملی نخبگان ایران گفت: در دانشگاه ها دیگر کسی درخواست وام ندارد؛ ساختار تازه ای ایجاد کرده ایم که توسعه بدون تأثیر پول دولتی است. هر پولی که منشاء دولتی داشته باشد، رانت می آورد. پس باید این بازار را از دولت جدا کرد و به بخش خصوصی سپرد.
وی با بیان اینکه بیش از 95 درصد در کشور ما از طریق وام است، افزود: بسیاری از مسوولان نیز ایجاد شغل را کمک بلاعوض یا وام می بینند. اما باید حرکتی ایجاد کرد که حداقل ۴۰ درصد تامین مالی کل کشور از طریق VCها باشد.
ستاری ادامه داد: بسیاری از سرمایه گذاران آرزوی خرید استارت آپ ها را دارند. اما باید آنها را به این درک رساند که در قالب سرمایه گذاری خطرپذیر فعالیت کنند و بدانند که در این راه باید در چند استارت آپ سرمایه گذاری کرد تا شاید یکی از آنها به نتیجه برسد. 

نظر شما