شناسهٔ خبر: 22857300 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

هشدار مقامات آمریکایی و بین‌المللی به ترامپ درباره تصمیم یکجانبه‌اش در خصوص قدس اشغالی

تصمیم ترامپ برای به رسمیت شناختن قدس اشغالی به عنوان «پایتخت» رژیم‌ صهیونیستی مخالفت‌هایی را در آمریکا و عرصه بین‌المللی در پی داشته است.

صاحب‌خبر -

مقامات آمریکایی و خارجی به رئیس‌جمهور آمریکا درمورد تصمیمش درباره بیت المقدس هشدار دادندبه گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از رویترز، احتمال اینکه «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا بیت المقدس را به عنوان «پایتخت» رژیم‌ اشغالگر صهیونیستی به رسمیت بشناسد باعث نگرانی و اعتراض مقامات داخلی و خارجی شده است. این مقامات نگرانند که اقدام ترامپ باعث افزایش موج خشونت‌ها شود.

این تصمیم که مقامات آمریکایی می‌گویند هنوز نهایی نشده خلاف سیاست همیشگی آمریکا برای به اصطلاح دخالت نکردن در سرنوشت بیت‌المقدس است. آمریکا همواره گفته است این مسئله را صهیونیست‌ها و فلسطینی‌ها باید به گفتگو بگذارند و حل کنند. به دلیل حساسیت موضوع بیت‌المقدس چنین تصمیمی ممکن است به اعتراض و تظاهرات مسلمانان و فلسطینی‌ها در سراسر جهان منجر شود.

«مسجدالاقصی» سومین مکان مقدس اسلام و مسجد «قبه الصخره» که برای مسلمانان ارزش زیادی دارد، در قدس اشغالی واقع شده‌اند. رژیم صهیونیستی شرق بیت المقدس را در جنگ 1976 غصب کرد.

یک مقام ارشد آمریکایی هفته گذشته به رویترز گفت ترامپ احتمالاً روز چهارشنبه بیت‌المقدس را پایتخت رژیم‌ صهیونیستی اعلام می‌کند. اما «جرد کوشنر» داماد و مشاور ترامپ روز یکشنبه گفت تصمیم او هنوز نهایی نشده است. کوشنر تلاش‌های ترامپ برای ایجاد یک توافق صلح ماندگار میان فلسطین و رژیم‌صهیونیستی را مدیریت می‌کند، اما تاکنون پیشرفت چندانی نداشته است.

کاخ سفید اعلام کرد روز دوشنبه دستوری برای انتقال سفارت آمریکا از تل‌آویو به قدس اشغالی صادر نمی‌شود. انتقال سفارت به بیت المقدس یکی از وعده‌های انتخاباتی ترامپ بوده است. بنابر گزارش‌ها ترامپ در آینده اعلام می‌کند سفارت باید انتقال یابد ولی زمانبندی مشخصی برای آن تعیین نخواهد کرد.

یکی از مقامات آمریکایی می‌گوید تصمیم ترامپ اعتراض اداره امور شرق نزدیک (NEA) وزارت خارجه آمریکا را در پی داشته است. مقامات ارشد این اداره نگران عواقب امنیتی چنین تصمیمی هستند. وزارت خارجه آمریکا سوالاتی را در این مورد از کاخ سفید پرسیده است، اما هنوز جوابی دریافت نکرده است.

یکی دیگر از مقامات آمریکا می‌گوید مقامات اطلاعاتی این کشور معتقدند تایید قدس اشغالی به عنوان «پایتخت» رژیم‌صهیونیستی واکنش شدید به این رژیم را در پی دارد و باعث می‌شود منافع آمریکا در خاورمیانه به خطر افتد.

متحدان آمریکا نیز نگرانی خود از اینکه این کشور به صورت یک‌جانبه بیت المقدس را «پایتخت» رژیم‌ صهیونیستی اعلام کند، ابراز کرده‌اند.

شاهزاده «خالد بن سلمان» سفیر عربستان در آمریکا، در بیانیه‌ای گفت: «هرگونه  بیانیه آمریکا درباره شرایط قدس قبل از اینکه روند مذاکرات صلح نهایی شود تاثیر بدی بر این مذاکرات می‌گذارد و باعث افزایش تنش‌ها در منطقه می‌شود».

«امانوئل مکرون» رئیس‌جمهور فرانسه، نیز روز دوشنبه در یک تماس تلفنی با ترامپ نگرانی خود از تصمیم یک‌جانبه او برای به رسمیت شناختن قدس اشغالی به عنوان «پایتخت» رژیم اشغالگر صهیونیستی اعلام کرد.

«پترا» خبرگزاری رسمی اردن نیز در اقدامی غیرمعمول بیانیه‌ای منتشر کرد که در آن آمده وزیر خارجه اردن روز یکشنبه به «رکس تیلرسون» وزیر خارجه آمریکا، در این باره هشدار داد. این مقام اردنی در این باره گفت: «چنین تصمیمی خشم را در جهان عرب و اسلام گسترش می‌دهد، به تنش‌ها دامن می‌زند و مذاکرات صلح را از بین می‌برد».

نماینده ارشد سازمان آزادی‌بخش فلسطین در واشنگتن نیز گفت چنین تصمیمی از سوی آمریکا مانند «بوسه مرگ» به راه حل تشکیل دو «دولت» در سرزمین‌های اشغالی است و عواقب فاجعه باری خواهد داشت.

یک مقام آمریکایی دیگر نیز گفت نگرانی‌ مقامات فلسطینی و دیگر سران جهان عرب در نظر گرفته شده و هنوز تصمیم نهایی گرفته نشده است.

«دنیل بنجامین» مقام سابق ضد تروریسم آمریکا نیز در این مورد پیام کوتاهی دارد: «این کار بازی با آتش است».

انتهای پیام/

هشدار‌ها به ترامپ درباره اتخاذ تصمیمی جنجال‌برانگیز در خصوص قدس اشغالی

نظر شما