شناسهٔ خبر: 22857173 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: آی‌تی‌‌من | لینک خبر

یک در هزار صادرکنندگان از سال آینده لغو می شود

صاحب‌خبر -

اتاق تهران - بعد از سال ها که فعالان اقتصادی و به ویژه صادرکنندگان نسبت به فرآیند انتخاب صادرکننده نمونه انتقاد داشتند، امسال نخستین بار، انتخاب صادرکنندگان نمونه استان تهران به اتاق بازرگانی تهران واگذار شد و درنهایت دیروز دوشنبه، 13 آذر ماه طی همایشی در حضور مقامات استان، نمایندگان مجلس و نمایندگان بخش خصوصی، صادرکنندگان برتر معرفی شدند و از آنان قدردانی شد.

 چالش های بزرگ پیش روی صادرکنندگان 
در ابتدای این همایش، رییس کارگروه انتخاب صادرکننده نمونه استان تهران به تشریح روند انتخاب بنگاه های برتر در حوزه صادرات پرداخت. 
محمد لاهوتی گفت: پس از بررسی پرونده صادراتی 48 شرکت که مشخصات آنان در اختیار کارگروه قرار گرفته بود، 17 شرکت که شاخص های صادرکننده برتر را دارا بودند برگزیده شدند.
وی افزود: علاوه بر این 3 بنگاه دیگر نیز که میزان صادرات آنان قابل توجه بود و از نظر شاخص ها بسیار نزدیک به صادرکنندگان نمونه بودند، به عنوان شرکت های شایسته تقدیر برگزیده شدند.
رییس کنفدراسیون صادرات ایران با بیان اینکه ملاک ورود بنگاه ها به مرحله داوری انتخاب صادرکننده نمونه سال 96 استان تهران، عضویت در تشکل های صادراتی و سنجش از طریق سطح بندی میزان صادرات برای شرکت های صادراتی بود، افزود: تا پیش از این، ملاک ارزش صادرات برای بنگاه های منتخب، کف صادرات یک میلیون دلاری بود. اما در این دوره بنا بر پیشنهاد کارگروه انتخاب، در سه سطح کف صادرات در نظر گرفته شد.
به گفته عضو هیات نمایندگان اتاق تهران، بر اساس آیین نامه اجرایی انتخاب صادرکنندگان نمونه استان تهران، در خصوص راستی آزمایی میزان اظهارنامه صادرات بنگاه ها از گمرک ایران استعلام شد. علاوه بر این نداشتن بدهی معوق به نظام بانکی از طرف صادرکنندگان نیز ملاک عمل قرار گرفت و استعلامات لازم در این خصوص صورت گرفت.
لاهوتی با بیان اینکه صادرکنندگان تاکید دارند که دولت باید تسهیلات ویژه ای برای فعالان اقتصادی در حوزه صادرات لحاظ کند، افزود: کمک به حضور بنگاه های صادراتی در نمایشگاه های خارجی یکی از خواسته های جدی فعالان این عرصه است که متاسفانه در این زمینه تسهیلات مناسبی از سوی دولت تدوین نشده است.
به گفته وی، در حال حاضر تنها 20 میلیون تومان برای حضور صادرکنندگان در نمایشگاه های خارجی از سوی دولت تخصیص می یابد که رقم بسیار ناچیزی است. حال آنکه برای شرکت در این گونه نمایشگاه ها حداقل باید به میزان 50 هزار یورو هزینه کرد.
عضو هیات نمایندگان اتاق تهران با بیان اینکه برخی از مصوبات و قوانین وضع شده در حوزه صادرات غیرنفتی، اجرا نشده است، افزود: یکی از مشکلات جدی صادرکنندگان، نوسان نرخ ارز است حال آنکه در دولت یازدهم و دوازدهم بر تک نرخی کردن ارز بارها تاکید شده است.
لاهوتی گفت: عدم عضویت ایران در سازمان تجارت جهانی یکی دیگر از مشکلاتی است که صادرات غیرنفتی ایران را با چالش مواجه کرده است. از این رو پیشنهاد خاص صادرکنندگان، عقد قرارداد و برقراری تعرفه ترجیحی با کشورهای هدف و بازار صادراتی ایران است.
وی همچنین تصریح کرد که ایجاد زیرساخت های لازم و تسهیل در قوانین، از لازمه های تشکیل شرکت های بزرگ صادراتی در کشور است که دولت باید در این زمینه با بخش خصوصی همراهی کند.
به گفته لاهوتی، قیمت تمام شده بالای محصولات، نرخ بالای حمل ونقل و لغو مشوق های صادراتی نیز چالش های جدی برای کسب وکار صادرکنندگان کشور ایجاد کرده است.
لاهوتی در ادامه با بیان اینکه بسیاری از تشکل های بخش خصوصی از برنامه های مدون صادراتی برخوردار هستند، افزود: از جمله مشکلات فعالان این عرصه، عدم استرداد مالیات ارزش افزوده است که به رغم تلاش هایی که در این رابطه صورت گرفته، در عمل اتفاقی نیفتاده است.
لاهوتی در پایان به پیشنهادهایی پرداخت که مورد تایید صادرکنندگان کشور است. وی افزود: درباره مجوز ورود موقت، پیشنهاد استفاده از صادرات های قبلی بنگاه ها مطرح شده است. همچنین سازمان توسعه تجارت ایران پیشنهاد کرده است که اخذ عوارض از واردات کالاهای مصرفی به عنوان حمایت از صادرات غیرنفتی لحاظ شود که امیدواریم این راهکارها در مجلس هر چه سریع تر مطرح و مورد تصویب قرار گیرد.
 
 شش پروژه اقتصاد مقاومتی در سال 1396
 محمدرضا مس فروش، رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان تهران که سخنران بعدی این گردهمایی بود، به سهم 8/24 درصدی صادرات استان تهران در صادرات کل کشور پرداخت و گفت: در حوزه اقتصاد مقاومتی شش پروژه برای سازمان صنعت، معدن و تجارت تعریف شده که پنج پروژه از سال گذشته به سال 96 انتقال یافته و یک پروژه جدید نیز در سال جاری تعریف شده است.
او ادامه داد: دو پروژه از پروژه های اقتصاد مقاومتی که به سال جدید نیز انتقال یافته، معطوف به ایجاد رونق در تولید است. بر این اساس با بخشنامه رییس کل بانک مرکزی و معاون اول رییس جمهوری به سیستم بانکی، سازمان تامین اجتماعی و سازمان امور مالیاتی، مقرر شده است که برای تکمیل طرح هایی با بیش از 60 درصد پیشرفت فیزیکی مساعدت صورت گیرد. همچنین به واحدهایی که از نظر سرمایه در گردش در مضیقه هستند و بخشی از نیروی انسانی خود را از دست داده اند و ظرفیت های تولیدی شان کاهش یافته، کمک می شود. چنان که در سال 95 نیز 16 هزار میلیارد تومان به این واحدها اختصاص پیدا کرد و این رقم برای سال جاری قرار است به 20 هزار میلیارد تومان بیابد.
مس فروش در بخش دیگری از سخنانش به برنامه های دستگاه متبوعش برای ارتقا توسعه صادرات پرداخت و گفت: احیای مشوق های صادراتی، کاهش هزینه های حمل ونقل، کمک به حضور صادرکنندگان در نمایشگاه های خارج از کشور و اعطای جوایز صادراتی در دستور کار قرار دارد.
محسن بهرامی ارض اقدس، رییس کمیسیون تسهیل تجارت و توسعه صادرات اتاق تهران نیز در این مراسم گفت: ادبیات و نگاه مسوولان دولتی به صادرات غیرنفتی و اهمیت آن در توسعه اقتصاد کشور، در مقایسه به سه دهه اخیر اصلاح شده است، با این وجود عزم جدی در دولت ها برای حل مشکلات این بخش دیده نشده است.
بهرامی افزود: برای حل مشکلات بخش صادرات کشور و معضلاتی که صادرکنندگان با آن مواجه هستند، در کمیسیون تسهیل تجارت و توسعه صادرات اتاق تهران طی همفکری با تشکل ها در حال تدوین برنامه ها و راهکارهای مدون است.
 
 برنامه صندوق ضمانت صادرات برای پوشش نوسان نرخ ارز
در ادامه این مراسم، کمال سید علی، مدیرعامل صندوق ضمانت صادرات با بیان اینکه  خدمات صندوق در میان مقامات دولتی و بخش خصوصی ناشناخته باقی مانده است، افزود:  صادرات دو بال دارد که یکی از آنها تامین مالی و دیگری پوشش ریسک است. 
وی با بیان اینکه سقف اعتباری بانک و ریسک کشور و نیز نرخ کارمزد از جمله مواردی است که در دنیا مدنظر قرار می گیرد، افزود: منطقه ما منطقه پرخطری است و کشورهای هدف صادراتی نیز در شمار کشورهای پرریسک قرار دارند. حال آنکه، صندوق ضمانت صادرات ایران، یکی از پشتیبان های اصلی صادرات کشور است. 
وی در معرفی خدمات صندوق به اعطای ضمانت نامه گمرکی به جای ضمانت نامه بانکی نیز پرداخت و گفت: پرتفوی صندوق نیز به زودی سه برابر خواهد شد و در سال جاری دو میلیارد و ۱۰۰ میلیون دلار پوشش بیمه ای صورت می گیرد.
 او همچنین گفت: پوشش نوسانات نرخ ارز نیز در دستورکار قرار گرفته که در صورت یکسان سازی نرخ ارز، پوشش داده می شود. ضمن اینکه قصد داریم ضمانت نامه ای برای پوشش محتوای داخلی فاینانس نیز صادر کنیم.
 
 پیگیری احیای دیپلماسی اقتصادی در مجلس
رییس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی نیز در این همایش، با بیان تراز منفی تجاری کشور طی مدت هشت ماهه سال جاری که به رقم 4 میلیارد دلار رسیده است، گفت: این روند اگر ادامه پیدا کند و مسوولان فکر چاره ای برای آن نکنند، تراز منفی تجاری کشور تا پایان سال جاری به رقم نگران کننده شش میلیارد دلار خواهد رسید.
پورابراهیمی با بیان اینکه نیاز جدی به تدوین راهبرد تجارت خارجی کشور و حرکت تمامی صادرکنندگان بر مسیر آن کاملا احساس می شود، گفت: در کمیسیون اقتصادی مجلس، مقوله احیای دیپلماسی اقتصادی از سوی وزارت امور خارجه در حال پیگیری است و در یکی از اقدامات انجام شده، شاهد بازگشت معاونت اقتصادی وزارت امور خارجه پس از سال ها بودیم.
وی در بخش دیگری از سخنانش با بیان عدم تخصیص بودجه برای مشوق های صادراتی طی سال های اخیر، گفت: از جمله راهکارهای پیشنهادی که در مجلس در حال بررسی است، جایگزینی تهاتر جوایز صادراتی با مطالبات صادرکنندگان از دولت است، همچنین این پیشنهاد در مجلس مطرح شده که میزان جایزه صادراتی صادرکنندگان با مقدار پرداخت هایی که فعالان اقتصادی باید به گمرک و سازمان مالیاتی بپردازند، گره بخورد.

 لغو دریافت یک در هزار از صادرکنندگان
مسعود خوانساری، رییس اتاق تهران نیز قطع ارتباط با بازارهای جهانی و عدم شناخت کافی از قواعد جدید تجاری بین المللی را به عنوان آفت های تحریم برشمرد و گفت: در چنین شرایطی، انتظار اینکه صادرات بلافاصله پس از لغو تحریم ها افزایش یابد، انتظار درستی نیست و همت کسانی که به عنوان صادرکننده نمونه برگزیده شده اند، باید مورد قدردانی قرار گیرد.
وی گفت: اکنون کشوری را نمی توان یافت که بدون سرمایه گذاری خارجی توسعه پیدا کرده باشد. جذب سرمایه گذاری خارجی در ایران ملزوماتی دارد که رعایت این ملزومات باید مورد توجه قرار گیرد.
خوانساری در بخش دیگری از سخنانش، وعده داد که همایش های انتخاب صادرکنندگان نمونه استان تهران در سال های بعد، چالشی تر برگزار شود و ضمن بیان مشکلات، راهکارهایی برای ارتقا سطح صادرات نیز ارائه شود.
رییس اتاق تهران، از تمرکز اتاق تهران به موضوع صادرات سخن گفت و اینکه اتاق در حال تنظیم بسته ای است که به موجب آن از سال آینده، دریافت یک در هزار از صادرکنندگان لغو شود. 
او همچنین گفت: اتاق قصد دارد، یارانه هایی را به صادرکنندگان برای شرکت در نمایشگاه های بین المللی اختصاص دهد. همچنین قرار است عضویت صادرکنندگان نمونه استان در هیات های تجاری اعزامی به کشورهای هدف به عنوان امتیازی برای این صادرکنندگان از سوی اتاق تهران در نظر گرفته شود.
محمدحسین مقیمی استاندار تهران نیز به عنوان دیگر سخنران این مراسم گفت: متعهد می شویم که مشکلات صادرکنندگان را در شورای گفت وگوی دولت و بخش خصوصی استان تهران برطرف کنیم.
پس از این سخنان از 17 صادرکننده نمونه استان تهران در سال 1396 و هم چنین سه صادرکننده دیگر به عنوان شایستگان تقدیر، توسط مقامات حاضر در این همایش با اهدای لوح و تندیس صادرکننده برتر قدردانی به عمل آمد. 

نظر شما