شناسهٔ خبر: 22853183 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه جام‌جم | لینک خبر

همزمان با ارائه طرح بن سلمان درباره تغییر پایتخت فلسطین صورت می‌گیرد

خشم مسلمانان علیه تصمیم ترامپ در مورد قدس

محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان و اسماعیل هنیه، رئیس دفتر سیاسی جنبش حماس از شهروندان فلسطینی خواستند به منظور بیان اعتراض خود درباره تصمیم دونالد ترامپ برای انتقال سفارت آمریکا به قدس تظاهرات کنند. همزمان اعلام شد شهروندان بغداد و بصره با برگزاری تظاهرات نسبت به تصمیم ترامپ اعتراض کرده‌اند. در همین رابطه اتحادیه عرب و دولت اردن به صورت مستقل به آمریکا هشدار داده و مقامات این کشور را نسبت به عواقب وخیم چنین تصمیمی مطلع کرده‌اند.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، شبکه خبری الجزیره دیروز اعلام کرد: محمود عباس و اسماعیل هنیه در یک گفت‌وگوی تلفنی بر ضرورت حضور حداکثری مردم در تظاهرات روز چهارشنبه (فردا) و یکپارچگی تلاش‌های ملت فلسطین برای مواجهه با خطراتی که قدس را تهدید می‌کند، تاکید کردند. محمود عباس شنبه گذشته تماس‌هایی با مقامات بین‌المللی و کشورهای عربی گرفت و از آنها خواست بسرعت در این‌باره مداخله کنند تا از به رسمیت شناختن قدس به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی توسط ترامپ جلوگیری شود. جمعه گذشته یک مقام بلندپایه آمریکایی گفته بود به احتمال زیاد ترامپ در سخنانی که چهارشنبه ایراد خواهد کرد، قدس را به عنوان پایتخت اسرائیل اعلام می‌کند.

تظاهرات بغداد و بصره

به گزارش ایرنا، شهروندان بغداد و بصره و برخی دیگر از شهرهای عراق در واکنش به تصمیم ترامپ دیروز تظاهرات اعتراض‌آمیز برپا کردند. تظاهرکنندگان عراقی با شعار «القدس‌لنا» و «القدس عاصمه فلسطین» (قدس پایتخت فلسطین است) و لگدمال کردن پرچم‌های آمریکا و رژیم صهیونیستی، خشم خود را نسبت به رویکرد ترامپ به سرزمین‌های اشغالی ابراز کردند. در میدان آزادی در مرکز بغداد، این تظاهرات تحت تدابیر امنیتی شدیدی برگزار شد و نیروهای امنیتی عراق برای جلوگیری از هرگونه حادثه احتمالی، تمام خیابان‌های منتهی به محل تجمع اعتراض‌آمیز شهروندان بغداد را بستند.

در این تجمع اعتراض‌آمیز که به دعوت جریان صدر عراق برگزار شد، حاضران با شعار «مرگ بر آمریکا» و «مرگ بر اسرائیل»، حمایت واشنگتن و غرب از رژیم صهیونیستی را محکوم کردند. تظاهرکنندگان همچنین در اظهارنظرهایی تهدید کردند با هرگونه تلاش برای قلمداد کردن قدس به عنوان پایتخت رژیم غاصب اسرائیل، برخورد خواهند کرد. به نظر برخی تظاهرکنندگان، سفارتخانه آمریکا در عراق شاید هدف حملات بعدی آنها باشد. بسیاری از کاربران مسلمان نیز طی روزهای گذشته با ایجاد هشتک «القدس‌لنا»، حمایت خود را از قدس شریف و فلسطینیان اعلام کردند.

تصمیم نامشخص

درهمین حال جارد کوشنر، مشاور ارشد کاخ سفید اعلام کرد، دونالد ترامپ هنوز تصمیمی در زمینه به رسمیت شناختن قدس به عنوان پایتخت اسرائیل نگرفته است. وی روز یکشنبه طی سخنانی در اجلاس سالانه سابان در موسسه بروکینگز واشنگتن درباره سیاست‌های آمریکا در خاورمیانه گفت: ترامپ تصمیمش را خواهد گرفت و درعین حال بسیاری از حقایق را بررسی می‌کند و زمانی که تصمیمش را بگیرد او خود آن را اعلام خواهد کرد.

وی یادآور شد: بسیاری ترامپ را نصیحت کردند که این کار را نکند و وقتش را برای حل درگیری اعراب و اسرائیل هدر ندهد، چون حل این درگیری را غیرممکن دانستند، اما ترامپ بر آن مصر است.

اسرائیل در جنگ ژوئن 1967 (جنگ شش روزه) شرق بیت‌المقدس را از اردن گرفت و در دهه 1980 میلادی یکپارچه و پایتخت بودن آن را رسما به قانون اساسی خود اضافه کرد که اعتراضات دیپلماتیک گسترده‌ای در پی داشت. با این حال، کنگره آمریکا سال 1995 میلادی با تصویب قانونی دستور انتقال سفارت ایالات متحده به بیت‌المقدس را صادر کرد، ولی آن مصوبه به خاطر هزینه دیپلماتیک بالایی که می‌تواند برای منافع آمریکا داشته باشد ازجمله واکنش شدید متحدان عرب واشنگتن، هیچ‌گاه عملی نشد.

دونالد ترامپ در دوران مبارزات انتخاباتی خود یک بار دیگر اعلام کرد من دستور می‌دهم سفارت آمریکا به بیت‌المقدس منتقل شود. با این حال به‌رغم گذشت یک سال از زمامداری ترامپ، او تاکنون چنین تصمیمی را اجرا نکرده و حتی برعکس هر بار موضوع را مانند روسای جمهور پیشین آمریکا به تعویق انداخته است. به نظر می‌رسد آمریکایی‌ها هر بار با طرح این موضوع به افکارسنجی در سطح منطقه اقدام می‌کنند و می‌خواهند ببینند چه واکنش‌هایی را به دنبال خواهد داشت. به عبارتی دیگر آمریکا زمانی تصمیم خود را اجرایی خواهد آورد که مطمئن باشد از سوی مسلمانان با واکنشی جدی مواجه نخواهد شد.

هشدارهای مکرر

ایمن صفدی، وزیر خارجه اردن در مورد «عواقب خطرناک» تصمیم احتمالی آمریکا برای به رسمیت شناختن بیت‌المقدس به عنوان پایتخت اسرائیل هشدار داد. وی در صفحه توییتر خود نوشت در گفت‌وگو با رکس تیلرسون، همتای آمریکایی خود به او گفته است چنین تصمیمی خشم شدید جهان عرب و دنیای اسلام را برخواهد انگیخت.

از سوی دیگر حسام زکی، معاون دبیرکل اتحادیه عرب از نشست اضطراری این اتحادیه در روز سه‌شنبه (امروز) در سطح نمایندگان به منظور بررسی تصمیم احتمالی آمریکا علیه قدس خبر داد. همچنین سامح شکری، وزیر خارجه مصر در تماس تلفنی با همتای آمریکایی خود این کشور را از اتخاذ چنین تصمیمی برحذر داشت و گفت: بیت‌المقدس جایگاه حقوقی، دینی و تاریخی والایی بخصوص نزد مسلمانان و اعراب دارد و باید با آن با احتیاط زیادی برخورد کرد.

در همین زمینه صائب عریقات، دبیر کمیته اجرایی ساف گفته است: انتقال سفارت آمریکا به بیت‌المقدس، یک رسوایی سیاسی برای دونالد ترامپ رقم خواهد زد.

وی به رسمیت شناخته شدن قدس به عنوان پایتخت رژیم اسرائیل را خطرناک دانست و تاکید کرد این اقدام آمریکا در جایگاه حقوقی قدس که قوانین بین‌المللی آن را تضمین کرده، تاثیری نخواهد داشت.

طرح مشکوک بن سلمان

همزمان با خبر تصمیم احتمالی دونالد ترامپ برای انتقال سفارت آمریکا به بیت‌المقدس و معرفی این شهر به عنوان پایتخت رژیم اشغالگر صهیونیستی، روزنامه نیویورک تایمز در گزارشی از تلاش‌های پشت پرده عربستان برای سازش با اسرائیلی‌ها پرده برداشت و نوشت: طبق طرح پیشنهادی سعودی‌ها قرار است شهر ابودیس مرکز دولت فلسطین اعلام شود. نیویورک تایمز با بیان این‌که طی هفته‌های گذشته محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین، در سفری راز‌آمیز به منظور بررسی طرح‎های صلح دونالد ترامپ برای خاورمیانه، به ریاض رفته و با محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان دیدار و رایزنی کرده است، نوشت: محمد بن سلمان طرحی برای حل مسأله فلسطین و اسرائیل ارائه کرده که به موجب آن فلسطینی‌ها و اسرائیلی‎ها هرکدام دولت خود را خواهند داشت. قلمرو فلسطینی‌ها تنها بخشی از کرانه باختری خواهد بود و حاکمیت آنها صرفا محدود به این منطقه می‌شود. بخش زیادی از شهرک‎های اسرائیل که بسیاری از کشورهای جهان آن را غیرقانونی می‌دانند همچنان باقی خواهند ماند. قدس به فلسطینی‌ها بازگردانده نخواهد شد و نیز پناهندگان فلسطینی و فرزندانشان نیز حق بازگشت ندارند. نیویورک تایمز در ادامه می‌افزاید کاخ سفید وجود چنین طرحی را انکار کرده است.

برچسب‌ها:

نظر شما