شناسهٔ خبر: 22845637 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: زومیت | لینک خبر

روسیه برای کشورهای بلوک بریکس اینترنت مستقل ارائه می‌کند

امیرعباس کهربا / rt / امیرعباس کهربا / rt

صاحب‌خبر -

شورای امنیت روسیه از دولت این کشور خواسته است که زیرساخت اینترنت مستقل را برای کشورهای بلوک بریکس شامل برزیل، روسیه، هند، چین و آفریقای جنوبی فراهم کند تا این ملت‌ها از گزند خرابکاری‌های اینترنتی مصون بمانند.

این موضوع در ماه اکتبر و در جریان نشست شورای امنیت که مسئولیت امنیت ملی را بر‌ عهده دارد، مطرح شد. به گزارش آژانس خبر RBC، ولادمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه شخصا اول آگوست ۲۰۱۸ را به‌عنوان موعد اتمام این طرح تعیین کرد.

در حین مباحثه تعدادی از اعضای شورا در مورد این مسئله این‌گونه اظهار نظر کردند:

افزایش توانایی کشورهای غربی در انجام اعمال توهین‌آمیز در فضای اطلاعات و همچنین افزایش احتمال استفاده از این توانایی‌ها، تهدید جدی برای امنیت روسیه به‌حساب می‌آید.

در این شورا تصویب شد که روسیه سیستم جایگزین جداگانه‌ای با DNS اختصاصی ایجاد کند که امکان کنترل آن توسط سازمان‌های بین‌المللی وجود نداشته باشد. این سیستم توسط کشورهای عضو بلوک بریکس یعنی برزیل، روسیه، هند، چین و آفریقای جنوبی مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

مسئله‌ی وابستگی بیش از حد به DNS جهانی پیش‌تر نیز توسط روسیه مطرح شده بود. در سال ۲۰۱۴، وزارت ارتباطات روسیه به‌صورت آزمایشی، خاموش کردن سرویس‌های اینترنت جهانی را شبیه‌سازی کرد و در عوض از سیستم جایگزین روسی برای انجام موفقیت‌آمیز امور اینترنتی داخل کشور استفاده کرد.

وقتی خبرنگاران از دیمیتری پسکوف، سخنگوی ولادمیر پوتین، پرسیدند که آیا مقامات کشور در سال ۲۰۱۴ قصد داشتند اینترنت جهانی را به‌کلی قطع کنند، پسکوف در پاسخ، این شایعات را نادرست خواند.

پسکوف در مصاحبه با آژانس خبری اینترفکس گفت:

مسلما قطع ارتباط روسیه با دنیای اینترنت امکان‌پذیر نیست؛ اما اخیرا وضعیت به گونه‌ای شده است که رفتار دولت‌های آمریکایی و اروپایی قابل پیش‌بینی نیست و ما باید خود را برای هر گونه تغییر اوضاع آماده کنیم.
ما همه می‌دانیم که مدیر اصلی اینترنت جهانی کیست. از آن‌جایی که رفتار این مدیر جهانی دچار نوسان است، ما مجبوریم به فکر اقدامی برای تأمین امنیت ملی خود باشیم. البته این به معنای قطع ارتباط روسیه با وب گسترده‌ی جهانی نیست؛ بلکه برای محافظت از آسیب‌های خارجی احتمالی است.

برچسب‌ها:

نظر شما