شناسهٔ خبر: 22840685 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

در آستانه سفر وزیر خارجه آمریکا؛

اتحادیه اروپا نسبت به تیلرسون مردد است

یکی از مقامات اتحادیه اروپا تاکید کرد، وزیر امور خارجه آمریکا که قرار است در چند روز آتی تور اروپای خود را آغاز کند ظاهرا اختیاراتی برای ادامه کار ندارد و این مساله اروپایی‌ها را مردد کرده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا، به نوشته روزنامه هیل، این اظهارات این مقام اتحادیه اروپا در حالی مطرح شده که خبرهایی هفته گذشته دال بر اینکه کاخ سفید برنامه‌ای را برای برکناری رکس تیلرسون، از سمت وزیر امور خارجه و جایگزین کردن وی با مایک پامپئو، رئیس سازمان سیا در نظر دارد منتشر شد.

این مقام اتحادیه اروپا که در روند دیپلماسی با مقامات کاخ سفید شرکت دارد در گزارشی گفت: همزمان با اینکه قرار است تیلرسون به بروکسل بیاید و بیانیه دولتی را در حمایت از اتحادیه اروپا و ناتو ایراد کند، به نظر می‌رسد هیچ اختیاری برای ادامه کار ندارد و تیغه گیوتین تا گردنش آمده است.

وی افزود: این مساله باعث شده که اروپا درست همانند گذشته که نسبت به دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا مردد بود نسبت به تیلرسون نیز تردیدهایی داشته باشد.

تیلرسون در چند روز آتی به بروکسل، وین و پاریس سفر خواهد کرد تا با فدریکا موگرینی، رئیس سیاست خارجه اتحادیه اروپا، ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو و دیگر مقامات دیدار کند. وی همچنین در نشست وزرای خارجه ناتو نیز شرکت خواهد کرد.

تیلرسون پیشتر گزارشات در رابطه با اخراجش را رد کرده و آنها را "خنده‌دار" توصیف کرده بود و گفته بود: مردم باید منابع بهتری داشته باشند.

در همین حال ترامپ نیز هفته گذشته گفته بود، تیلرسون وزارت خارجه را ترک نمی‌کند و گزارشات در رابطه با برکناری وی اخبار جعلی هستند.

این در حالی است که ترامپ و تیلرسون درخصوص مسائل مهم سیاست خارجه از جمله توافق اتمی ایران، توافق آب‌وهوای پاریس و گزینه‌های دیپلماتیک با کره شمالی با یکدیگر اختلاف نظر دارند.

مک‌مستر، مشاور امنیت ملی آمریکا روز یکشنبه گفت: لازم نیست به متحدان کشورمان اطمینان دهیم که علی رغم سوالات در رابطه با آینده تیلرسون و حکم اخیر صادر شده در رابطه با مایکل فلن، مشاور امنیت ملی سابق آمریکا، دولت ترامپ همچنان به قوت خود پابرجاست.

انتهای پیام

برچسب‌ها:

نظر شما