شناسهٔ خبر: 22837764 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

مقررات راهنمایی و رانندگی، قانونی برای همه - علی حبیبی*

تهران - ایرنا - رعایت مقررات راهنمایی و رانندگی برای همه رانندگان وسایل نقلیه از جمله خودروها، موتورسواران و حتی عابران پیاده لازم و ضروری است و هیچ استثنایی نیز در رعایت مقررات نباید وجود داشته باشد زیرا در صورت نادیده گرفتن آن می تواند صدمات جبران ناپذیری به افراد وارد شود.

صاحب‌خبر -

پلیس در دهه اخیر با اصلاح برخی قوانین راهنمایی و رانندگی تحولات زیادی در تردد وسایل نقلیه بوجود آورد که یکی از نتایج آن کاهش تلفات رانندگی است.
سازمان پزشکی قانونی به تازگی با اعلام اینکه درسال گذشته (1395) 15 هزار و 932 تن در حوادث رانندگی کشته شده اند، از کاهش 3،9درصدی این تلفات نسبت به مدت مشابه سال قبل از آن (1394) خبر داد. در سال های قبل از 94، آمار تلفات رانندگی بیش از 20 هزار نفر در سال بوده است.
آخرین آمار تلفات تردد موتورسیکلت ها نیز در سال رقم بیش از 6 هزار نفر را نشان می دهد که یکی از عوامل مهم این شمار تلفات نیز، نبود برخی قوانین و اقدامات بازدارنده برای ثبت تخلف و جریمه موتورسواران بوده است.
رییس پلیس راهور تهران بزرگ به تازگی اعلام کرده تخلفات رانندگی موتورسواران از ابتدای آذرماه از طریق دوربین های هوشمند سطح معابر اصلی و بزرگراهی پایتخت ثبت و ضبط می شود.
بر همین اساس، دوربین های هوشمند همان تخلفاتی را که برای خودروها در معابر اصلی و بزرگراهی ثبت می کنند، از ابتدای آذرماه امسال نیز برای موتورسیکلت های سطح شهر نیز اعمال خواهند کرد.
سرعت غیرمجاز، عبور از چراغ قرمز و تجاوز به گذرگاه عابر پیاده از جمله تخلفاتی است که برای موتورسیکلت سواران از طریق دوربین های هوشمند ثبت تخلف موجود در سطح شهر تهران، ثبت و ضبط خواهد شد.
براساس این تصمیمات، هیچ تفاوتی میان مبلغ جریمه موتورسیکلت و خودرو وجود ندارد، برای مثال جریمه عبور از چراغ قرمز برای خودرو و موتورسیکلت 200 هزار تومان است.
واقعیت این است که قبل از اجرای این طرح، برخی از موتورسواران با زیرپا گذاشتن ساده ترین مقررات راهنمایی و رانندگی هم تلفات رانندگی را با افزایش روبرو کرده بودند و هم سبب سلب آسایش و آرامش مردم در شهرها شده اند.
برخی از همین موتورسواران با ورود به منطقه عبور ممنوع مثل پیاده روها، به نقض آشکار حقوق شهروندان اقدام می کنند. دیدن چنین صحنه هایی برای بسیاری از شهروندان آزار دهنده است و این نابسامانی، سال های متمادی در خیابان های شهر ادامه داشته است.
در عین حال خیلی از موتورسواران مقررات راهنمایی و رانندگی را رعایت می کنند و از این وسیله نیز برای رفت و آمد به محل کار خود یا به عنوان یک وسیله برای امرار معاش استفاده می کنند.
به نظر می رسد جدا از ثبت تخلفات موتورسواران، باید موتورسوارانی که در سطح شهر به جابجایی مسافران اقدام می کنند ساماندهی شوند. هر چند پلیس در ماه های گذشته از موتورسواران خواسته بود برای تردد و مسافرکشی در مناطق طرح ترافیک و زوج و فرد باید ثبت نام و طرح ترافیک اخذ کنند اما با وجود این، رسیدگی بیشتر به امور تردد آنان در سطح شهر از ضروریات جوامع شهری است.
«آرامش» شاید مهمترین نیاز شهرهای بزرگی مثل تهران باشد که وضع این چنین قوانینی می تواند تا حدودی آن را به جامعه پر استرس شهرهای بزرگی از جمله پایتخت بازگرداند.
-------------------------------------------------------------------------
** دبیر سرویس اجتماعی ایرنا

اجتمام** 1569 **1021
انتشار: حسین نوروزیان

انتهای پیام /*

نظر شما