شناسهٔ خبر: 22835740 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

سوت قطار هنوز به گوش اردبیلی ها نرسید /راه آهن اردبیل از وعده تا عمل

اردبیل - ایرنا- سوت قطاری که چند استاندار در دولت های گذشته وعده شنیدن آن را به اردبیلی ها داده بودند، هنوز نواخته نشده است، ولی اکنون استاندار دولت دوازدهم در نخستین روزهای کاری خود در استان این وعده را جدی تر مطرح کرده است.

صاحب‌خبر -

شهروندان اردبیلی می گویند 12 سال زمان زیادی برای اجرای یک طرح و چشم انتظاری برای شنیدن سوت قطار است، زمانی که چند دولت وعده بهره برداری راه آهن اردبیل را داده اند و پس از این همه مدت پیشرفت فیزیکی طرح به 46 درصد رسیده است.
طرح راه آهن اردبیل – میانه به طول 175 کیلومتر اجرایی می شود و احداث آن نیز در چندین فاز با اینکه در مقاطعی متوقف شده است اما همچنان به عنوان مهمترین مطالبه اهالی استان مطرح است و به یقین این مطالبه هیچ زمان از اذهان مردم فراموش نشده و دولت نیز با توجه به سیاست اتصال تمامی مراکز استان ها به خط ریلی سراسری مصمم به اجرای آن است.

** مشکل طرح راه آهن اردبیل - میانه چیست ؟
اینکه چرا طرح راه آهن اردبیل پس از 12 سال هنوز به نیمه کار نیز نرسیده است سئوالی است که ذهن بسیاری را به خود مشغول کرده است ؟
تامین اعتبار اجرایی طرح شاید مهمترین عامل و مانع در اجرایی شدن این طرح است و در کنار آن باید به سختی کار در مسیری کوهستانی نیزتوجه داشت.
به گفته مسئولان پس از هزینه میلیاردها ریال اعتبار برای اجرای طرح راه آهن اردبیل - میانه هنوز برای تکمیل آن 11هزار میلیارد ریال اعتبار مورد نیاز است .
تامین این اعتبار تاکنون بعنوان گره ای کور مانع اجرای طرح راه اهن اردبیل شده است ، روش های مختلفی از فایناس خارجی تا تامین اعتبار مورد نیاز از محل صندوق ذخیره ملی نیز پیشنهاد شده اما هنوز تصمیم نهایی در این زمینه اتخاذ نشده است .
مسئولان و کارشناسان می گویند اگر به امید تخصیص اعتبارسالانه و قطره چکانی دولت برای اجرای این طرح باشیم سال های زیادی باید چشم انتظار به نتیجه رسیدن راه آهن اردبیل بود و شاید راه آهن هنوز به افتتاح نرسیده بخش های مختلفی از آن تخریب نیز گردد.
آیت الله سید حسن عاملی نماینده ولی فقیه دراستان اردبیل بارها با عنوان کردن طرح راه آهن اردبیل - میانه بعنوان مطالبه اصلی مردم اردبیل از دولت خواسته است تا نگاه ویژه ای به این طرح داشته باشد و با تامین اعتبار لازم آن را از بن بست فعلی برهاند.
وی در خطبه های نماز جمعه هفته گذشته در سخنانی گفت: رئیس جمهوری اعلام کرده در 100 روز گذشته بیش از 32 میلیارد دلار فاینانس قطعی به کشور وارد شده و مشابه این مطلب را آقای جهانگیری دو ماه پیش نیز اعلام کرد، براستی طرح راه آهن اردبیل چه کم دارد که از این حجم عظیم فاینانس، بی بهره مانده است در حالی که با بخش کوچکی از آن، آمال و آرزوهای مقدس اهالی برآورده می شود.
امام جمعه اردبیل چندی پیش نیز گفته بود که تکمیل طرح نیمه تمام راه اهن اردبیل- میانه با تامین اعتبار از محل صندوق توسعه ملی قابل پیگیری است.
وی افزود: بر اساس مذاکره ای که با وزیر راه و شهرسازی انجام گرفت مقرر شده این طرح یکی از طرح های اولویت دار باشد و با تامین اعتبار از طریق صندوق توسعه ملی با اجازه رهبری به سرانجام برسد .
عاملی اضافه کرد: با توجه به قول مساعد وزیر راه و شهرسازی موضوع را با معاون اول رئیس جمهوری در میان گذاشته و به همراه وزیر راه و شهرسازی در تهران به طور مشترک پیگیری خواهد شد.
عاملی بابیان اینکه تاخیر در تکمیل راه آهن بر ذهنیت اهالی استان نسبت به عملکرد دولت تاثیر منفی گذاشته است افزود: اگر خزانه خالی است باید برای تمام استان ها خالی باشد و جناب وزیر با بیان اینکه راه آهن اردبیل به هزار میلیارد تومان اعتبار احتیاج دارد، پیشنهاد داده اند راه آهن اردبیل از طریق صندوق توسعه ملی حمایت مالی شود.

** وزیر راه و شهرسازی : راه آهن اردبیل به شبکه ریلی کشور وصل می شود
عباس آخوندی وزیر راه وشهر سازی که وزارتخانه اش مسئول اجرای طرح راه اهن اردبیل می باشد یک ماه پیش بازدیدی از مسیر و مراحل اجرایی این طرح داشت و در جریان این بازدید تاکید کرد که تکمیل راه آهن اردبیل - میانه در اولویت کاری دولت دوازدهم است و تلاش می شود در صورت اتمام کار به شبکه ریلی کشور وصل شود.
وی افزود: این طرح یکی از سخت ترین و بزرگترین طرح های ریلی کشور به لحاظ شرایط توپو گرافی و کوهستانی منطقه به شمار می آید.
آخوندی اضافه کرد: در حال حاضر عملیات اجرایی 62 تونل ،عملیات گالری به طول چهار کیلومتر و خاکبرداری بیش از 100 میلیون متر مکعب انجام شده است .
وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه پیشرفت فیزیکی این طرح 46 درصد است افزود:پیشرفت فیزیکی زیر سازی طرح راه آهن 70درصد است که پیش بینی شده تا سه سال آینده در صورت تامین اعتبار به بهر برداری برسد .
آخوندی افزود: بدلیل محدودیت های اعتباری برای تکمیل این طرح به شرکت های فعال در این طرح توصیه می شود با تشکیل کنسرسیوم از طریق فاینانس داخلی و خارجی و بانک های خصوصی و صندوق توسعه ملی اعتبارات مورد نیاز این طرح تامین شود.
وزیر راه و شهرسازی میزان اعتبارات مورد نیاز این طرح را 11هزار و 400 میلیارد ریال اعلام کرد و افزود: امسال 910 میلیارد ریال برای این طرح اختصاص یافته و تلاش می شود به همین میزان هم در سال آینده اختصاص داه شود.
آخوندی بیان کرد: این طرح به صورت یک طرح زنده بوده و تمام کارگاه ها و قطعات آن هم فعال است و تلاش می شود در دولت دوازدهم با تکمیل آن آرزوی دیرینه مردم منطقه برآورده شود.

** استاندار اردبیل :راه آهن مطالبه اصلی مردم استان است
اکبر بهنامجو استاندار دولت دوازدهم حتی قبل از اینکه از سوی وزیر کشور بعنوان استاندار اردبیل معارفه شود تکمیل راه آهن را یکی از اقدامات و اولویت های کاری خود در استان اعلام کرد.
بهنامجو در نخستین روزهای کاری خود در این استان نیز بازدیدی از طرح راه اهن داشت و به خبرنگاران گفت که این طرح مطالبه اصلی مردم اردبیل بوده و دولت دوازدهم مصمم به تحقق آرزوی دیرینه مردم منطقه می باشد.
وی اضافه کرد: برای شتاب بخشی این طرح 2هزار میلیارد ریال سال آینده به این طرح اختصاص می باید و این در حالی است که امسال 900 میلیارد یال اختصاص یافته و نیاز است این اعتبار افزایش یابد.
استاندار اردبیل درباره زمان تکمیل این طرح افزود: برای تکمیل راه آهن اردبیل 11 هزار میلیارد ریال نیاز است و در صورت تامین تا سه سال آینده به بهره برداری می رسد.
بهنامجو بیان کرد: برای پیشبرد این طرح با معاون اول رییس جمهوری، رئیس سازمان برنامه و بودجه و وزیر مسکن و شهرسازی مذاکره کرده ایم و در هفته های آینده هم با مدیرعامل شرکت ها و توسعه راهها مشکلات این طرح را مطرح خواهیم کرد.

** ابراز امیدواری نمایندگان استان به تکمیل طرح راه آهن در دولت دوازدهم
صدیف بدری رئیس مجمع نمایندگان استان اردبیل هم گفت: طرح راه آهن اردبیل - میانه در صورت تخصیص اعتبار مورد نیاز تا سه سال آینده به مرحله بهره برداری می رسد..
وی بیان کرد: قرار است قطعات غیر فعال راه آهن فعال و قطعاتی که نیاز به واگذاری به پیمانکار جدید است عملی شود تا عملیات اجرایی بیش از گذشته تسریع شود.
نماینده اردبیل ، نیر ، نمین و سرعین در مجلس شورای اسلامی افزود: عملیات اجرایی قطعه ای که دارای پیمانکار است به خوبی پیش می رود اما حجم عملیات بدلیل صعب العبور بودن مسیر سنگین است و باید پیمانکاران مطابق زمان بندی مشخص فعالیت خود را با جدیت ادامه دهند.
وی تاکید کرد که اگر هر سال سه هزار میلیارد ریال اعتبار برای این طرح اختصاص یابد پیش بینی می شود تا سه سال آینده راه آهن اردبیل به نتیجه برسد.
بدری تشریح کرد: برای تکمیل این طرح می توان از منابع دیگر مثل بازار سرمایه استفاده کرد تا شاهد بهره برداری سریع و به موقع از آن باشیم.
نماینده اردبیل ، نیر ، نمین و سرعین در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه تنها مشکل راه آهن اردبیل نبود اعتبار است گفت: با بررسی های انجام شده و مذاکره با وزیر راه و شهرسازی به این نتیجه رسیدیم که راه آهن اردبیل - میانه مشکل فنی و اساسی ندارد.
وی اضافه کرد: خوشبختانه تکمیل این طرح به دلیل تاخیر اجرای آن درسال های گذشته در اولویت اول برنامه کاری دولت قرار گرفته است.
بدری افزود: در جریان دیدار روز گذشته نمایندگان استان و استاندار اردبیل با محمدباقر نوبخت رئیس سازمان برنامه و بودجه مقرر شد مشکلات موجود راه آهن برطرف و این طرح بعنوان طرح اولویت اول دولت در کشور با تخصیص اعتبارات لازم سریع تر تکمیل شود.
در این میان اما رضا کریمی نماینده مردم شهرستان‌های اردبیل، نیر، نمین و سرعین در مجلس به ایرنا ‌‌گفت که اعتبارهای اختصاص یافته به طرح راه آهن اردبیل کافی نیست و ضروری است دولت حمایت لازم را در اختصاص اعتبار لازم به این طرح انجام دهد .
وی افزود: تمام تلاش و پیگیری‌ها بر این است که آرزوی دیرینه مردم را که شنیدن سوت قطار است، به واقعیت تبدیل شود و در این راستا تاکنون اقدامات قابل توجهی انجام شده و امید است خروجی‌های مناسبی را نیز به دنبال داشته باشد.
کریمی گفت: از اعتبارات در نظر گرفته شده در راستای توسعه ناوگان حمل و نقل ریلی کشور نیز پیش‌بینی می‌شود که حداقل یک هزار و 500 میلیارد ریال اعتبار از این محل به راه‌آهن اردبیل اختصاص یابد.
او بیان کرد: با پیگیری‌های انجام یافته اختصاص یک هزار و 500 میلیارد ریال از ردیف اعتباری اسناد و خزانه نیز برای طرح بزرگ راه‌آهن اردبیل در دستور کار قرار داده شده که تمام تلاش ما برای تخصیص این اعتبارات در اسرع وقت است تا بتوانیم هر چه سریع‌تر شاهد تکمیل و بهره‌برداری این پروژه بزرگ و مهم باشیم.
وی از تشکیل کارگروه پیگیری طرح راه آهن خبر داد و افزود: تشکیل کارگروه پیگیری پروژه راه‌آهن اردبیل نیز هم‌اکنون محقق شده و به طور حتم خروجی‌های بسیار موفقی را به دنبال خواهد داشت و امیدواریم اقدامات انجام یافته ما را در رسیدن به اهداف مورد نظر رهنمون شود و تحقق آرزوی دیرینه هموطنان اردبیلی را بیش از این به تعویق نیندازد.

** گزارش خبرنگار ایرنا از مراحل اجرایی طرح راه آهن اردبیل
'طرح آهن اردبیل هرچند مورد حمایت دولت است اما تکمیل آن زمانبر است ' این را یک کارشناس فنی در حین بازدید اخیر استاندار اردبیل از این طرح به خبرنگاران گفت.
بسیاری از تونل ها و پل ها با اینکه پیشرفت خوبی دارند اما شتاب اجرایی د طرح پایین است، ماشین الات و تجهیزات لازم برای اجرا در هر قطعه این طرح مهیا و پیمانکاران هم فعال هستند اما بیشتر آنها از نبود نقدینگی گله دارند .
قطعه پل آرپا چایی که بزرگترین پل طرح است 75 متر ارتفاع و 65 متر طول دارد که دارای 18 درصد پیشرفت فیزیکی است .
از 12 قطعه این طرح تمام قطعه ها به رغم مسیر سخت و صعب العبور پیشرفت قابل قبولی داشتند و اکثریت آنها دارای پیشرفت فیزیکی بالای 30 درصد می باشند.
تونل چهارم با 60 درصد پیشرفت فیزیکی 120 میلیارد ریال کار کرد دارد و قطعه سه الف هم دیگر قطعه قابل توجهی بود که دارای لاینینگ های بیشتری است و هر لاینینگ 5 میلیارد ر یال هزینه در برداشته است .
یکی از مشکلات اصلی که در این قطعه از طرف مدیر این پروژه بیان شد قطعی برق از سوی اداره برق اردبیل بود که قرار شد برق بزودی وصل شود .
قطعه چهارم به طول 34 کیلومتر یکی از قطعه های فعال به نظر می رسد که دارای 75 درصد پیشرفت فیزیکی بوده و سال آینده تکمیل و به بهره برداری می رسد .
به هر حال یکی از آرزوهای مردم استان اردبیل به نتیجه رسیدن طرح راه آهن اردبیل - میانه است و با توجه به وعده رئیس جمهوری در دولت یازدهم و نیز در سفر تبلیغی خود در جریان رقابت های انتخابات ریاست جمهوری دوازدهم این امیدواری در بین مردم و مسئولان ایجاد شده است که بالاخره آنها پس از گذشت سال های طولانی صاحب را آهن شده و صدای سوت قطار را در ایستگاه شهر اردبیل خواهند شنید .
گزارش : یعقوب شاددل / سیفعلی موسی زاده
7110/6016

انتهای پیام /*

نظر شما