شناسهٔ خبر: 22830473 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: الف | لینک خبر

اعتراض مرغداران به ارزانی؛ مرغ در دنیا کیلویی ۱۲هزار تومان است

دبیرانجمن جوجه یک روزه با اعلام اینکه قیمت مرغ در دنیا ۲.۵ تا ۳ دلار معادل ۱۰ تا ۱۲ هزار تومان است، گفت: درشرایطی قیمت مرغ در کشور ما کمتر است که نرخ بهره وری در دنیا بالاتر و تورم آنها کمتر از ۵ درصد است.

صاحب‌خبر -

به گزارش تسنیم، غلامعلی فارغی امروز در نشست "بیماری فوق حاد بایدها و نبایدها" در محل انجمن جوجه یک روزه با انتقاد از برگزاری نمایشگلاه دام و طیور در فصل غیر تخصصی و احتمال شیوع بیماری آنفولوآنزای فوق حاد پرندگان به این دلیل اظهار کرد: در گذشته حساسیت زیادی برگزاری نمایشگاه دام و طیور در فصل سرما نداشتیم اما به دلیل بروز تلفات زیاد این بیماری در سال قبل این موضوع امسال اهمیت بیشتری پیدا کرده و باید به آن توجه کنیم.

وی افزود: به دلیل شیوع این بیماری و احتمال انتشار آن در استان های پرخطر از طریق حضور مرغداران در نمایشگاه بین المللی تهران، اعلام می شود حضور مرغداران در این نمایشگاه به صلاح خود و کشور نیست.

دبیرانجمن جوجه یک روزه ادامه داد: در صورتی که مرغداران با وجود این شرایط تمایل به حضور در نمایشگاه دارند، باید مسائل قرنطینه ای و بهداشت عمومی را رعایت کنند و حداقل از تجمع‌های عمومی مانند سمینارها خودرداری کنند زیرا این ویروس به صورت فیزیکی منتقل می‌شود.

وی تصریح کرد: با توجه به اینکه این موضوع به موقع به مجریان نمایشگاه اطلاع داده نشده، آنها ابراز می کنند که به دلیل هزینه های بالایی که برگزاری این نمایشگاه داشته است، نمی توانند زمان نمایشگاه را به تعویق بیندازند که به نظر می رسد مجریان برگزاری نمایشگاه نیز منافع شخصی خود را به منافع ملی ترجیح داده اند.

این مقام مسئول انجمن جوجه یک روزه در ادامه با اشاره به ناهماهنگی هزینه های تولید مرغ با قیمت فروش آن در کشور گفت: آنچه قیمت مرغ را تحت تاثیر قرار می دهد؛ نوسان نرخ ارز، افزایش قیمت نهاده های طیور، تنظیم بازار و قیمت گذاری است.

وی افزود: امروزه ساختار سنتی تنظیم بازار کارساز نیست و دیگر نباید مانند زمان جنگ یا تحریم عمل کنیم و لازم است که دولت تغییر ساختار دهد.

فارغی تاکید کرد: در شرایط فعلی با کاهش30 درصدی قیمت مرغ در بازار روبه هستیم اما قیمت نهاده ها افزایش20 درصدی را داشته اند.

وی با بیان اینکه باید به سمت بزرگ مالکی و زنجیره تولید حرکت کرد گفت: در این شرایط مصرف کنندگان، تولیدکنندگان و حتی سیاستگذاران می توانند از این موضوع منتفی هستند.

فارغی در پاسخ به تسنیم گفت: قیمت عرضه گوشت مرغ در دنیا 2.5 تا 3 دلار معادل 10 تا 12 هزار تومان است.

وی افزود: درشرایطی قیمت مرغ در کشورما کمتر است که نرخ بهره وری در دنیا بالاتر و تورم کمتر از 5 درصد است و هزینه مالی، عوارض دولتی و کارمزد های بالای بانکی ندارند.

بنابراین گزارش، در این نشست همچنین فعالان بخش شرکت‌های زنجیره‌ای طیور و تشکل سراسری مرغداران حضور داشتند و از روند برگزاری این نمایشگاه در شرایط فصلی فعلی گلایه کردند.

شانزدهمین نمایشگاه بین المللی دام و طیور از فردا( 13 آذر) تا 16 آذرماه در نمایشگاه های بین المللی دائمی تهران برگزار می‌شود.

نظر شما