شناسهٔ خبر: 22816114 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: جام‌جم آنلاین | لینک خبر

سریال جدید سعید آقاخانی نوروز 97 روی آنتن می‌رود

«شب عید» در بهشت

با به نیمه رسیدن فصل پاییز و نزدیک شدن به روزهای پایانی سال و بالطبع عید نوروز، شبکه‌های مختلف تلویزیونی از هم‌اکنون تدارک خود را برای ساخت برنامه‌ها و مجموعه‌های گوناگون نمایشی آغاز کرده‌اند و هر شبکه می‌کوشد بخشی از اوقات فراغت نوروزی مخاطبان را پر کند. یکی از سریال‌هایی که بتازگی و در سکوت خبری تولید و برای پخش در ایام نوروز پیش‌بینی شده است، «شب‌عید» نام دارد. سریالی به کارگردانی سعید آقاخانی که قرار است در بهار 97 از یکی از شبکه‌های تلویزیونی روی‌آنتن رود. گفتگوی اکبر نبوی با سیروس الوند کارگردان سینما را امشب در مجله شبانگاهی شبکه چهار سیما تماشا کنید. مجید مظفری بازیگر سینما و تلویزیون با انتشار عکس یادگاری در کنار ایلیا دانشی کودکی که در هواپیمای تهران - یاسوج حضور داشت، اینستاگرامش را به روز کرد. ارژنگ امیر فضلی بازیگر سینما و تلویزیون با انتشار تصاویری از گریم خود در پروژه سینمایی «کاتیوشا» اینستاگرامش را به روز کرد. بمبگذاری در دفتر حزب رستاخیز، اعدام انقلابی، نظام سرمایه‌داری، جریان ‌های سیاسی، مردم، آزادی، خلع سلاح و... شنیده شدن همه این واژه‌ها در مجموعه «رنج پنهان» نویدبخش تماشای یک مجموعه انقلابی بود که این شب‌ها روی آنتن شبکه یک است. روز عید غدیر خم بود و مادربزرگ که آینه و شمعدان و طاقچه‌ها را دستمال کشیده، حیاط و باغچه‌ها را آب‌پاشی کرده، لباس سبز سیدی‌اش را پوشیده و عیدی‌هایش را برای فرزندان و نوه‌ها در زرورق پیچیده بود، منتظر نشسته بود چشم به راه آمدن مهمانان. اما زنگ تلفنی که جای در به صدا درآمد، خبر از نیامدن یک‌یک مهمانان داد و مادربزرگ ماند و تنهایی.... در کنار این همه قهرمان کارتونی از سیندرلا تا السا و باب اسفنجی تا بره‌ناقلا، حتی یک قهرمان، یک شخصیت کارتونی جذاب و دوست‌داشتنی وطنی نداریم که سهمی در خاطرات کودکی نسل‌های مختلف داشته باشد.‌ چرا؟! کامبیز دیرباز در سریال «کلاف‌های رنگی» که مضمونی کمدی-اجتماعی دارد، ایفای نقش می‌کند. اسامی سریال‌های منتخب برای پخش سراسری از شبکه‌های مختلف سیما در ایام نوروز مشخص شدند. مستند «جنگ، دوربین، من» روایت رشادت‌های مجاهدان رسانه‌ای فاطمیون در نبرد علیه نیروهای تکفیری در سوریه سه‌شنبه ساعت 11 از شبکه پنج سیما پخش می‌شود. مستند تلویزیونی «دست دادن با شیطان» اول اسفند به روی آنتن شبکه چهار سیما می رود. بر

صاحب‌خبر -

با محوریت زائران

داستان مجموعه شب عید به طور کامل در شهر مشهد می‌گذرد و قصه‌های زائران مختلفی را روایت می‌کند که هر کدام با حاجت و نیتی در شب عید و آستانه تعطیلات نوروز، خودشان را تا مشهد و حرم نورانی امام رضا(ع) رسانده‌اند و شب عید، روایت‌ قصه‌های این افراد است.

جواد فرحانی، تهیه‌کننده این مجموعه که در کنار سیدکمال طباطبایی دیگر تهیه‌کننده شناخته شده تلویزیون در این پروژه حضور دارد، با اعلام این خلاصه داستان به جام‌جم می‌گوید: داستان‌های ما به صورت اپیزودیک هستند، اما هر کدامشان با دیگری خط‌و‌ربط پیوسته‌ای دارند، بنابراین نمی‌توان قسمت‌های مختلف کار را مستقل و کاملا جدا از هم دانست. ما داستان این زائران را روایت می‌کنیم و مشهد و حرم امام رضا(ع) نقطه وصلشان است.

فرحانی درخصوص حضور دو تهیه‌کننده در این مجموعه هم توضیح می‌دهد: سیدکمال طباطبایی از جمله تهیه‌کنندگانی است که تاکنون آثاری چون «هر شب تنهایی» و «شب» را در شهر مشهد ساخته است و به فضا و شرایط فیلمسازی در این شهر آشنایی دارد و تجربه او بسیار به کمکما‌ن آمد.

شب عید برخلاف دیگر مجموعه‌ها که عموما در شهر تهران ساخته می‌شوند، به طور کامل در مشهد فیلمبرداری شده است.

فرحانی در این خصوص توضیح می‌دهد: خوشبختانه آقای توکلی که قبلا در سازمان صدا و سیما بود، اکنون به مشهد رفته‌ و بخش عمده هماهنگی‌هایمان را آنجا انجام داده است. کار در شهرستان دشوار است، اما توانستیم در حدود 40 تا 45 روز ضبط را به پایان برسانیم.

مجموعه‌ای برای نوروز

سعید آقاخانی، بازیگر سال‌های نه‌چندان دور تلویزیون در سال‌های اخیر توجهش را به نویسندگی و کارگردانی معطوف کرده و هم در تلویزیون و هم سینما آثاری را به سامان رسانده است. «عید امسال»، «زن‌بابا»، «راه دررو» و «روزهای بد به در» از جمله آثار کارگردانی شده توسط آقاخانی هستند که همه در سال‌های گذشته به مناسبت عید نوروز روی آنتن رفته و مهمان سفره‌های هفت‌سین مخاطبان بوده‌اند. او امسال هم با کارگردانی شب‌عید، دوباره مهمان نوروزی خانه‌ها شده است.

فرحانی با اشاره به چگونگی انتخاب آقاخانی برای کارگردانی این مجموعه تلویزیونی می‌گوید: من و سعید آقاخانی سال گذشته با هم مستند «جهت» را ساختیم. امسال هم قرار بود یک مجموعه تلویزیونی دیگر برای شبکه پنج سیما بسازیم، اما بعد دیدیم تا آماده شدن متن آن کار،زمانی برایمان باقی‌مانده و لذا پیشنهاد کردم که ساخت این مجموعه تلویزیونی را با هم انجام دهیم. آقاخانی عموم آثارش را در فضایی طنز کارگردانی کرده و به گفته فرحانی، شب عید هم از این قاعده مستثنا نیست.

او تصریح می‌کند: شب عید در کنار جدی بودنش، فضایی طنز هم دارد و در لحظاتی شاهد موقعیت‌های کمدی در آن هستیم.

شب عید، طیف بازیگران گوناگونی هم دارد؛ حمید لولایی، مرجانه گلچین، نعیمه نظام‌دوست، حسین محب‌اهری، افسانه ناصری، زهره صفوی، سروش جمشیدی و علی هاشمی از جمله بازیگران اصلی اپیزودهای مختلف این مجموعه تلویزیونی هستند.

موقعیت‌های زندگی واقعی

نعیمه نظام‌دوست، از جمله بازیگران سریال شب عید است. او در خصوص نقشی که در این مجموعه ایفا کرده، به جام‌جم می‌گوید: شب عید روالی اپیزودیک اما به هم پیوسته دارد و من هم در چهار قسمت مجموعه حاضر
هستم.

نظام‌دوست توضیح می‌دهد: در شب عید داستان یک راننده ون را می‌بینیم که با یک هتل همکاری دارد و مسافران و زوار امام رضا(ع) را به هتل می‌رساند. من و سروش جمشیدی که نقش همسرم را ایفا می‌کند هم از جمله این مسافران هستیم و داستان خودمان را
داریم.

بازیگر مجموعه‌هایی چون «محله گل و بلبل2»، «ساختمان پزشکان» و «لطفا دور نزنیم» می‌افزاید: این مجموعه تلویزیونی، موقعیت‌های زندگی واقعی را به تصویر می‌کشد و کلیت کار جدی است، اما در عین حال موقعیت‌های طنزی هم دارد.

او با اشاره به فضای خوب مشهد و حضور در این شهر خاطرنشان می‌کند: مردم شهر مشهد بسیار همدل بودنـــد و همـکاری خوبی با ما داشتند و تجربه خوبی در این پروژه برایم رقم خورد.

روایت زن زائر در مشهد

مرجانه گلچین که پیش از این سابقه همکاری با سعید آقاخانی را در مجموعه‌های گوناگونی تجربه کرده، یکی از بازیگران سریال شب عید است و نقش یکی از زائرانی را بازی می‌کند که همراه با همسرش (حمید لولایی) به شهر مشهد سفر می‌کند. گلچین درخصوص دلیل حضورش در این پروژه و بازی در نقش این زن زائر به خبرنگار ما می‌گوید: داستان این سریال در شب عید می‌گذرد و داستان آدم‌هایی را روایت می‌کند که به مشهد رفته‌اند و اکنون در یک هتل ساکن هستند. من و آقای لولایی نقش یک زوج را بازی می‌کنیم و از جمله زائران هستیم.

گلچین تاکید می‌کند: دلیل اصلی‌ام برای حضور در پروژه، همکاری با سعید آقاخانی بود که همیشه برایم لذت‌بخش است. در وهله دوم طرح و ایده اثر را بسیار دوست داشتم و طبیعتا وقتی تیم را دوست داشته باشی، به حضور در کار بیشتر ترغیب می‌شوی.

بازیگر این مجموعه معتقد است: مشهد شهری مقدس است و طبیعتا در زمانی چون عید نوروز، زائران زیادی به آن سفر می‌کنند و به همین خاطر موقعیت‌های زیادی برای خلق داستان ایجاد می‌شود. داستان‌های ما کاملا جدی‌اند و در دل خود موقعیت‌هایی طنز دارند.

زهرا غفاری

نظر شما