شناسهٔ خبر: 22812872 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

تیلرسون: ارتباطات محرمانه کوشنر خاورمیانه را به آشوب می کشد

تهران ایرنا - خبرگزاری بلومبرگ آمریکا امروز (شنبه) گزارش داد: رکس تیلرسون، وزیر خارجه ایالات متحده همچنان نگران ارتباطات محرمانه جراد کوشنر، داماد یهودی رئیس جمهور این کشور با مقامات سعودی است که مخل تحقق صلح خاورمیانه است.

صاحب‌خبر -

در این گزارش به نقل از سه منبع رسمی نزدیک به تیلرسون آمده است: وزیر خارجه آمریکا همچنان این نوع ارتباطات غیررسمی کوشنر را موجب هدایت منطقه خاورمیانه به سوی هرج و مرجی می داند که شاید کنترل آن براحتی امکان پذیر نباشد.
براساس این گزارش، اگرچه مقامات کاخ سفید ادعای وزارت خارجه آمریکا مبنی بر انجام مذاکرات خارج از سیستم این وزارتخانه، از سوی کوشنر با رهبران عربی به ویژه با محمد بن سلمان، شاهزاده سعودی را رد می کند، اما تیلرسون اطمینان دارد که دیدارهای مشاور عالی یهودی دونالد ترامپ، منطقه را به آشوب می کشاند.
یک منبع بلومبرگ که خواست نامش فاش نشود، در این باره گفت: کوشنر 36 ساله با انجام این مذاکرات محرمانه با برخی مقامات عربی در خاورمیانه در پی امضای توافقی است تا از طریق آن و با کمک های ده ها میلیارد دلاری این مقامات، یک کشور فلسطینی در این منطقه تشکیل دهد.
به گفته این منبع مطلع از نگرانی های تیلرسون، او این مذاکرات را خارج از چارچوب وزارت خارجه و بدون هماهنگی با شواری امنیت ملی آمریکا می داند و معتقد است که کوشنر نه تنها برای مطلع کردن وزارت خارجه نسبت به مذاکراتش با اعراب تلاش نمی کند، بلکه همواره می کوشد دیپلمات ها را نسبت به این مذاکرات حساس در ابهام نگه دارد.
دو منبع آگاه دیگر نیز در گفت وگو با بلومبرگ ضمن تایید این خبر، گفتند که محور مذاکرات کوشنر با ولیعهد عربستان چیزی جز انجام یک توافق تاریخی برای تشکیل یک کشور فلسطیی با کمک مالی کشورهای منطقه نیست.
براساس این گزارش، مقامات ارشد وزارت خارجه آمریکا به ویژه شخص تیلرسون بیم آن دارند که شاهزاده عربستان با تقویت ارتباط با کوشنر، می کوشد با نفوذ بیشتر در کاخ سفید و جلب حمایت آن، اقدامات مناقشه برانگیزی را در منطقه صورت دهد، از جمله اینکه سعد حریری، نخست وزیر لبنان را به ریاض احضار و او را مجبور به استعفا کند و در عین حال برای دستگیری بسیاری از شاهزاده های سعودی به اتهام فساد وارد عمل شود، کسانی که عمدتا از وزیران فعلی و سابق و تجار آن کشور به حساب می آیند.
اما برخی رسانه ها به نقل از یک مقام کاخ سفید مدعی شدند که کوشنر پیش از استعفای حریری و یا دستگیری شاهزاده های سعودی هیچ اطلاعی درباره این اقدامات شاهزاده سعودی نداشته و حتی این اقدامات را تایید هم نکرده است.
از سوی دیگر، یک سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا نیز ضمن تایید موضع وزیر خارجه ایالات متحده و رد اظهارات کاخ سفید اعلام کرده بود که نه تنها اعضای این شورا بلکه شخص هربرت مک‌مستر، مشاور امنیت ملی رئیس جمهور ترامپ نیز به هیچ وجه از اقدامات اخیر کوشنر خبر نداشته و ندارند.
حتی بعد از آنکه دو روز گذشته شایعه برکناری تیلرسون مطرح شد، چندین منبع اعلام کردند که کوشنر از روز نخست تصدی تیلرسون در پست وزیری امور خارجه با او مشکل داشته و امروزه خود او در تصمیمات رئیس جمهور برای برکناری تیلرسون نقش زیادی داشته و دارد.
خاورم 1378**1275
مترجم علی نصیری**انتشار دهنده: مجید جعفری

انتهای پیام /*

نظر شما